آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

412

هرنی یا فتق دیسک گردن از علل مهم تحریک ریشه های گردنی و درد گردن با انتشار به اندام است.

علت ایجاد  بیماری دیسک گردن همانطور که از نامش پیدا است جابجا شدن دیسک بین مهره ای به پشت و فشار به ریشه های عصبی ستون مهره در ناحیه گردن و در نتیجه تحریک این ریشه های عصبی است.و یا نیزمی توان به این صورت بیان کرد که ، خم کردن رو به جلوی گردن، حالت اندامی نامناسب (قوز کردن) به ویژه هنگام خوابیدن یا نشستن، فعالیت‌های درگیر کننده‌ی بازوها در جلوی بدن (برای مثال: ظرف شستن، رانندگی و …) و بلند کردن اشیاء چهار حرکتی هستند که همگی هر روز انجام می‌دهیم و در صورت تکرار، طول کشیدن یا شدید بودن به بیرون زدگی دیسک گردن  دامن می‌زنند. برای آشنایی با روش های غیر جراحی دیسک گردن ادامه مطلب را مطالعه کنید.

یکی از علائمی که به ویژه در موارد مزمن، در بیماران دیسک گردن مشاهده می‌شود، درد دستها با الگوی انتشاری از بالا به پایین است. این درد، بدون وجود درد در منطقه گردنی رخ می‌دهد و بیمار ممکن است به طور آسان ارتباط آن را با مشکل دیسک گردن درک نکند. بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه کرده‌اند، به دلیل درد انتشاری در دست چپ خود، به منظور بررسی مسائل قلبی، تحت انجام آنژیوگرافی‌های متعدد قرار گرفته و بارها بستری شده‌اند، در حالیکه مشکل آنها ناشی از تحریک ریشه‌ای عصبی در کنار دیسک گردن و بدون وجود درد در منطقه گردن است.

درمان دیسک گردن

بسیاری از بیمارانی که دیسک گردن دارند حتی بدون درمان خوب می شوند اما برای کسانی که درد دیسک گردن آن ها ادامه پیدا می کند درمان های متعددی از جمله درمان دیسک گردن بدون جراحی وجود دارد

درمان غیر جراحی دیسک گردن

درمان غیر جراحی دیسک گردن با استراحت و گردن بند طبی

اولین مرحله در درمان دیسک گردن استراحت است .استراحت گردن با بی حرکت کردن آن حاصل می شود .

برای این منظور هم کافی است بیمار مبتلا به علائم دیسک گردن برای مدت کوتاهی از گردن بند طبی استفاده کند.

بنابراین نیازی نیست بیمار مبتلا به دیسک گردن  استراحت مطلق داشته و یا بستری شود. اگرچه در موارد بسیار شدید ممکن است به بیمار مبتلا به دیسک گردن استراحت مطلق داده شود.

نوع و مدت بستن گردنبند طبی در درمان غیر جراحی دیسک گردن

تعیین نوع و مدت استفاده از گردنبند طبی توسط متخصص ستون فقرات انجام می‌شود. با این حال، در بیشتر موارد، از گردنبند نوع سخت استفاده می‌شود و معمولاً به مدت دو هفته استفاده می‌شود.

باید توجه داشت که بستن و محدود کردن حرکت گردن به مدت طولانی، منجر به ضعف عضلات گردن می‌شود و این ممکن است عواقب نامطلوبی برای گردن بیماران مبتلا به دیسک گردن داشته باشد.

درمان غیر جراحی دیسک گردن با داروها

داروهایی که برای کم کردن درد دیسک گردن به کار می روند مسکن نام دارند مانند استامینوفن و ایپوبروفن .گاهی پزشک برای شما از شل کننده های عضلانی بعنوان داروی گردن درد نیز استفاده  می‌کند.

نحوه استفاده از دارو در درمان غیر جراحی دیسک گردن

به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این داروها یا ترکیب تعداد زیادی از آن ها نه تنها بهبود دیسک گردن شما را تسریع نمی کند بلکه ممکن است عوارض شدیدی به همراه داشته باشد.

تمام داروها باید تحت نظر پزشک متخصص درمان دیسک گردن (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) استفاده شوند.

شما باید تمام داروهایی که برای بیماری های دیگر استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید و پزشک باید از تاثیرات داروها به خصوص حساسیت های دارویی بر روی شما آگاه باشد.

درمان دیسک گردن با داروهای ضد التهابی غیر کورتونی

این داروها داروهای مسکن هستند که علاوه بر کاهش درددیسک گردن موجب کاهش تورم و التهاب ناشی از دیسک گردن می شوند استفاده از این داروها به خصوص زمانی که باید به صورت طولانی مصرف شود باید تحت نظر پزشک پزشک متخصص درمان دیسک گردن (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) باشد

درمان غیر جراحی دیسک گردن در طب فیزیکی

در طب فیزیکی از آموزش، ورزش، وسایل فیزیوتراپی (مانند: سرما، گرما، تحریک الکتریکی عصب، امواج فراصوت، مادون سرخ و امثال آن ) برای درمان دیسک گردن استفاده می شود.

پزشکان فیزیوتراپی برای رفع گردن درد و دیسک گردن بعد از تشخیص علت دیسک گردن و گردن درد با کمک درمان های متنوعی می توانند به کاهش درد مفصل گردن کمک کنند این درمان ها شامل موارد زیراست

  1. ماساژ
  2. آلتراسوند (باعث کاهش درد ماهیچه ها ومفصل می شود.)
  3. تحریک الکتریکی عصب ازراه پوست با استفاده ازدستگاه الکتریکی TENS  (درمانی که ازامواج الکتریکی برای کاهش درد استفاده می کند.)
  4. تحرک مفصل (درمان های دستی که باعث بهبود عملکرد مفصل با کشش ماهیچه ولیگامان ها می شود.)
  5. کشش (شامل کشش ها ی خیف مفصل گردن است) وباعث کاهش سریع درد دربعضی از افراد مخصوصا درصورتیکه درد ناشی ازتحریک ریشه عصب یا گرفتگی ماهیچه ها باشد می شود.

ورزش های مناسب در درمان غیر جراحی دیسک گردن

درمان‌هایی که بیماران مبتلا به دیسک گردن به صورت فعال در آنها شرکت می‌کنند و در منزل نیز ادامه می‌دهند، مانند ورزش‌های کششی و قدرتی، به طور معمول نتایج بهتر و پایدارتری در درمان دیسک گردن به همراه دارند.

این ورزش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قدرت و استقامت عضلات گردن را افزایش می‌دهند و باعث افزایش جریان خون در ناحیه گردن می‌شوند که منجر به بهبود درد دیسک گردن و تسریع در فرآیند التیام بافت‌های آسیب دیده می‌شوند.

نوع ورزش‌ها بر اساس توانایی بیماران مبتلا به دیسک گردن و نوع درد آنها تعیین می‌شوند.

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین , پیشرفته ترین , جدید ترین روش ها و توسط بهترین متخصص درمان دیسک گردن در اصفهان (بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان) برای درمان کلیه بیماران مبتلا به دیسک گردن استفاده می شود  که هدف  درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت  کلیه بیماران عزیز می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله فیزیوتراپی دیسک گردن

مطالعه مقاله تفاوت های دیسک گردن با آرتروز گردن

مطالعه مقاله تمرینات کششی و تقویتی در درمان دیسک گردن

 

سوالات متداول


علت بروز دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن می‌تواند به دلیل ناهنجاری‌های دیسک بین مهره‌ای مانند شکاف، پارگی و لغزش یا بیرون زدگی ایجاد شود. این مشکل باعث درد گردن، شانه و بازو می‌شود. در بعضی موارد، فتق دیسک ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی، حرکات تکراری یا بیماری دژنراسیون دیسک (DDD) ایجاد شود. در DDD استحکام دیسک، انعطاف‌پذیری و یکپارچگی ساختاری به دلیل افزایش سن، تروما، آسیب، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، پاسچر نامناسب یا مکانیک بد بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

هر دیسک از یک فیبروز حلقوی انعطاف‌پذیر تشکیل شده و دارای یک ساختار داخلی ژلاتینی به نام هسته پالپوس است. هر دیسک با کمک پیوندهای موجود بین دو مهره در موقعیت خود نگه داشته می‌شود. دیسک بین مهره‌ای گردن به عنوان کمک فنر عمل می‌کند. هرگونه ترک و یا شکستگی فیبروز حلقوی که به عنوان یک نوار محافظ برای هسته پالپوس عمل می‌کند، منجر به خارج شدن ماده ژلاتینی درون دیسک می‌شود. در یک دیسک بین مهره‌ای برآمده، هسته پالپوس در داخل دیسک باقی می‌ماند و به عنوان مقدمه‌ای برای فتق عمل می‌کند. ماده بیرون زده دیسک باعث فشرده شدن ریشه عصب و نخاع می‌شود.

علائم فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک گردن با درد همراه است. تغییرات دژنراتیو در دیسک منجر به کاهش ارتفاع دیسک می‌شود که می‌تواند باعث فشرده شدن نخاع و اعصاب نخاعی شود. علاوه بر این، ماده دیسک خارج شده از دیسک به دلیل تحریک شیمیایی باعث ایجاد درد و التهاب عصب می‌شود.

بیماران ممکن است درد گردن را تجربه کنند که و این درد ممکن است به شانه، قسمت فوقانی پشت، دست و انگشتان سرایت کند. این بیماری به عنوان رادیکولوپاتی شناخته می‌شود. سایر علائم رایج مرتبط با فتق دیسک گردن شامل موارد زیر است:

چگونه فتق دیسک تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص دقیق برای درمان موثر و موفق ضروری است.

تشخیص فتق دیسک گردن شامل مراحل زیر است:

اشعه ایکس ساده در شناسایی فضای دیسک از بین رفته کمک می‌کند، در حالی که اسکن CT و MRI از استخوان، دیسک، عصب و بافت‌های نرم تصویر تهیه می‌کند.

آیا طب سوزنی برای درمان دیسک گردن موثر است؟

طب سوزنی برای درمان فتق دیسک گردن از دارو درمانی موثرتر است. این اختلال با درد گردن، بی‌حسی و یا ضعف مشخص می‌شود که غالباً به سمت دست‌ها سرایت می‌کند. متخصصان طب سوزنی به منظور تعادل جریان “Qi” – جریان انرژی در بدن، سوزن‌های نازکی را در نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهند. ایده این درمان این است که چی (تلفظ “پنیر در انگلیسی”) در مسیرها (یا نصف النهار) در بدن شما حرکت می‌کند. نقاط طب سوزنی در کنار این نصف النهارها قرار دارند و گفته می‌شود که تحریک آن‌ها جریان Qi را متعادل می‌کند. برخی از پزشکان از روش طب سوزنی استفاده می‌کنند یا توصیه می‌کنند که این روش می‌تواند برای تسکین برخی از بیماری‌ها مؤثر باشد زیرا نقاط طب سوزنی به دلیل تحریک عصب، ماهیچه یا بافت پیوندی شناخته می‌شوند که می‌تواند به تسکین درد کمک کند. برخی بر این باورند که طب سوزنی می‌تواند به بدن در آزادسازی اندورفین کمک کند. اندورفین‌ها مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث تسکین درد شوند.

آیا ماساژ برای درمان دیسک گردن تاثیری دارد؟

فتق دیسک یک مشکل نسبتاً شایع است که می‌تواند در هر نقطه‌ای از ستون فقرات ایجاد شود. ماساژ می‌تواند در درمان علائم فتق دیسک مانند کاهش درد و کاهش اسپاسم عضلانی مفید باشد. بدن شما معمولاً می‌تواند در مدت شش هفته با فتق دیسک مقابله کند. در این میان، ماساژ یک گزینه نسبتاً بی‌خطر برای درمان فتق دیسک است و ممکن است در جلوگیری از نیاز به مصرف داروهای درد اعتیادآور به شما کمک کند.

ماساژ با کاهش تنش در عضلات اطراف ستون فقرات به بهبود علائم فتق دیسک کمک می‌کند. با تسکین تنش ماهیچه، فشار بر دیسک کاهش می‌یابد که این امر منجر به کاهش فشردگی دیسک می‌شود. انجام منظم ماساژ حتی ممکن است به جلوگیری از تخریب دیسک بعدی نیز کمک کند. درست است که با این روش در کوتاه مدت، از بی‌حسی و درد فتق دیسک خود خلاص می‌شوید اما انتظار نداشته باشید که پس از یک جلسه درد شما به طور کامل از بین برود، اگرچه می‌توانید کمی تسکین فوری داشته باشید. به طور معمول، برای اینکه متوجه تفاوت معنی داری در علائم خود شوید، چندین جلسه لازم است. صبر داشته باشید و برنامه درمانی را که توسط پزشک طراحی شده است دنبال کنید.

قبل از شروع ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید وضعیت شما بدتر نمی‌شود. اگر با پزشک خود مشورت کردید، پیش بروید و اولین جلسه خود را رزرو کنید. احتمالاً باید با ماساژ سوئدی شروع کنید که آرام و آرامش بخش است. در مورد مکان فتق دیسک خود به روشنی با درمانگر خود صحبت کنید. در طول ماساژ، اگر درمانگر شما کاری را انجام دهد که باعث درد شما شود، سریعاً به او بگویید تا بتواند روش خود را با وضعیت شما کند تا از تشدید دیسک جلوگیری شود. با جلسات منظم حداقل یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که فتق دیسک شما بهبود یابد این درمان را ادامه دهید. پس از آن، ممکن است بخواهید تعداد جلسات را به ماهی یک بار کاهش دهید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

چه زمانی جراحی ضروری است؟

درمان جراحی برای بیمارانی که به درمان غیرجراحی پاسخ نداده‌اند و نیز برای بیمارانی که دارای بی‌ثباتی ستون فقرات و اختلال عملکرد عصبی مرتبط هستند، توصیه می‌شود.

در چنین بیمارانی، جراحی با حداقل تهاجم ستون فقرات قابل انجام است. بعضی اوقات، از تثبیت نخاع و فیوژن برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت استفاده می‌شود. دیسککتومی و فیوژن ستون فقرات گردن (ACDF) یکی از روش‌های حداقل تهاجمی است که می‌تواند برای تثبیت گردن انجام شود.

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ