آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

تفاوت های دیسک گردن با آرتروز گردن

Fajdalom_termeszetes_csillapitasa

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

Fajdalom_termeszetes_csillapitasa

دیسک گردن

در صورت بیرون زدن دیسک بین مهره ای در گردن درد در گردن، شانه، یا در مسیر بازو به سمت دست ایجاد می شود که با حرکت بدتر می شود.ضعف، بی حسی، یا تحلیل رفتن عضلات دست (اندام فوقانی) از دیگر علائم دیسک گردن است.

آرتروز گردن

آرتروز گردن‌ عبارت‌ است‌ از تغییرات‌ تخریبی‌ استخوان‌های‌ گردن‌ که‌ موجب‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ اعصابی‌ می‌شود که‌ به‌ دست‌ها، پاها، و مثانه‌ می‌روند. این‌ مشکل‌ در مردان‌ ۴۰ سال‌ به‌ بالا شایع‌تر است‌ و شیوع‌ آن‌ پس‌ از ۶۰ سالگی‌ افزایش‌ می‌یابد.

تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن

بیماری هایی که مهره های گردنی و دیسک بین مهره ای را در گیر می کند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از جمله این بیماری ها آرتروز گردنی و یا استئوآرتریت و بیرون زدگی دیسک بین مهره ای می باشد . آرتروز گردنی ناشی از تغییرات تخریبی در ستون فقرات می باشد . این تغییرات در تمامی افراد بالالی ۵۰ سال دیده می شود . شروع این تغییرات ابتدا در دیسک های بین مهره ای است که این ها به طور ثانوی موجب درگیری مفاصل بین مهره ای خلفی می شوند و در نتیجه علائمی مانند درد و سفتی گردن و گاهی علایم ناشی از اختلال در عملکرد اندام فوقانی رخ می دهد. تغییرات تخربی می تواند ناشی از صدمات وارده به مهره ها و یا تظاهری از فرایند فرسودگی و ناشی از یک روند طبیعی باشد.

شیوع جابجایی دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی در مقایسه با ناحیه کمر بسیار کمتر است . در صورت وقوع به صورت درد و سفتی گردن ، و اغلب همراه با تظاهرات عصبی در دست ها و علایم ناشی از تحت فشار بودن طناب نخاعی تظاهر می کند . هنگام بروز فتق دیسک ، قسمتی از ماده ژلاتینی وسط دیسک از محلی که لایه خارجی دیسک پاره شده است بیرون می زند . این پارگی معمولا در قسمت خلفی جانبی که ضعیف ترین قسمت لایه خارجی دیسک است رخ می دهد . علایم ناشی از آن به میزان این بیرون زدگی و میزان فشاری که بر روی آن قسمت وارد می کند بستگی دارد . بیرون زدگی دیسک موجب تشدید روند تخریبی هم شده و زمینه را جهت بروز استئوآرتریت در سالهای بعد فراهم خواهد کرد.

منبع : متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران   نیک صالحی   سه نسل

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ