آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

مشکلات کمردرد (۱)

timthumb.php

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

timthumb.php

اغلب افراد برای یک بار هم که در زندگی شان شده دچار مشکلات کمردرد و پشت دردگردیده و دردهای کوتاه مدتی را تجربه نموده اند که سریعاً نیز بهبود یافته است از مشکلات شایع کمردرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات کمردرد

کمردرد غیر اختصاصی

از آنجایی که هیچ تشخیصی برای مشکل و کمردرد این گونه افراد وجود ندارد. از اینرو به کمردرد آن ها کمردرد غیر اختصاصی (Non- Specific) اطلاق می گردد.

اغلب کمردردها که به صورت ناگهانی ایجاد می گردند نظیر کمردرد هنگامی که به یک باره از صندلی بر می خیزیم . دردهایی نیز که گاهی اوقات بر روی ستون فقرات یا ما بین استخوان خاجی و استخوان لگن احساس می کنیم اغلب از نوع کمردردهای غیر اختصاصی هستند که ممکن است به علت کشیدگی لیگامان ها، تاندون ها و یا دیگر بافت های نرم ایجاد گردد.

از این نوع کمردردها با عنوان کشیدگی لومبوساکوال (کشیدگی کمری خاجی) و کشیدگی ساکرو ایلیاک اطلاق می گردد.

بیرون زدگی دیسک کمر و کمردرد

زمانی که به واسطه ی خم شدن، چرخیدن، ویا بلند کردن جسم سنگین فشارهای خارجی بر ستون فقرات وارد آمده و بیرون زدگی دیسک کمر رخ دهد، هسته ی مرکزی ژله ای آن (نوکلئوس) به سمت خارج فشرده شده و ماده ی احاطه کننده ی اطراف آن (آنولوس) را پاره می کند.

به عبارت کلی تر می توان گفت که اغلب بیرون زدگی های دیسک به یکباره رخ نمی دهند بلکه قبلاً دیسک دچار ساییدگی و یا پارگی شده و با وارد آمدن فشار اعم از خم شدن، چرخیدن یا بلند کردن جسم سنگین این فرآیند تسریع می گردد.

کمردرد شدید ناشی از این عارضه به واسطه ی فشرده شدن ماده ی ژله ای دیسک و فشار آوردن آن بر عصب در حال خارج شدن از مهره است.

اغلب درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر به ران ها و گاهی اوقات پاها امتداد می یابد. در چنین حالتی اغلب افراد احساس بی حسی، مورمور شدن و یا سوزش نقطه ای در ران ها و پاهای خود دارند.

با انجام آزمایش رفلکسی پرش مچ پا با کوبش چکش مخصوص رفلکسی به تاندون آشیل، می توان پی برد که دقیقاً کدام عصب آسیب دیده است.

در بیرون زدگی دیسک  کمر کمر درد می تواند بسیار شدید بوده و کم کم بهبود یافته و نهایتاً برطرف گردد. این در حالی است که همواره خطر بازگشت مجدد بیماری و  کمر درد وجود دارد.

عصب سیاتیک و کمردرد

عصب سیاتیک، بزرگ ترین عصب بدن می باشد. این عصب از ناحیه ی مهره های کمر و خاجی شروع شده و به سمت پایین و پشت پاها امتداد می یابد.

از آن جایی که سهم عمده ی وزن بدن و نیروی خم شدگی بر قسمت های تحتانی مهره های کمری وارد می آید، اعصابی که دچار آسیب عمده و کمردرد می گردند، ریشه ی عصب پنجم کمری (بیرون آمده از مهره ی چهارم و پنجم کمری) و ریشه ی عصب اول خارجی (بیرون آمده از مهره ی پنجم کمری و استخوان خاجی) می باشند.

این دو عصب که به سمت تحتانی و خلفی ران ها و پاها امتداد می یابند، عصب سیاتیک را تشکیل می دهند. به دردی که بواسطه ی آسیب دیدن این عصب ایجاد می گردد اصطلاحاً سیاتیک (Sciatica) نامیده می شود و باعث ایجاد کمردرد نیز می گردد.

 ساییدگی ستون فقرات و مهره ها  و کمردرد

مهره های کمری تحمل وزن را می کنند و نیز اکثر خم شدن ها و پیچش ها در این ناحیه است. از این رو در معرض آسیب قرار دارند. ساییدگی ستون فقرات و مهره های کمری عارضه ای است که عمدتاً از سن ۲۵ آغاز شده و تا سنین میانسالی در تمامی افراد دیده می شود.

این عارضه عمدتاً در مهره های تحتانی کمر به ویژه در بین مهره های چهارم و پنجم کمر (۱۵-۱۴) و بین مهره های پنجم و بخش ابتدایی استخوان خاجی رخ داده و به بروز دردهای سیاتیکی و کمردرد منجر می گردد. در این حالت دیسک ها و سطوح مفصلی دچار ساییدگی می گردند.

برخی از موارد درونی دیسک ها و غضروف ها نیز در این نوع ساییدگی از میان می روند. استخوان های مجاور دیسک ها و سطوح مفصلی نیز متورم شده و جلوی حرکت آسان دیسک ها را گرفته و محدودیت حرکتی ایجاد می نمایند.

از این رو ستون فقرات متراکم و سفت شده و بر روی اعصاب لیگمان ها و سایر بافت های اطراف، فشار آمده و ایجاد  کمردرد می نماید.

با این حال واقعیت امر این است که بروز ساییدگی در مهره های کمری لزوماً باعث بروز پشت درد یا کمردرد نمی گردد بلکه عوامل دیگری نیز در پدید آمدن این عارضه دخیل می باشند.

در ساییدگی ستون فقرات و مهره های کمری، درد در طول کمر امتداد یافته و گاهی اوقات در یک سوی کمر درد بیشتری بروز می کند. با انجام فعالیت های فیزیکی شدید و خم شدن های مکرر، کمردرد تشدید شده و با استراحت مطلق از کمردرد تا میزان قابل توجهی کاسته می شود.

با این حال برخی از افراد مبتلا به  ساییدگی ستون فقرات در صورت بی حرکت ماندن در یک وضعیت، احساس خشکی در پشت و کمر خود دارند. این حالت عمدتاً به هنگام برخاستن از رختخواب و یا بلند شدن از روی مبل صورت می گیرد. در عارضه  ساییدگی ستون فقرات درد به یک یا هر دو باسن امتداد یافته و گاهی اوقات به پشت ران نیز امتداد می یابد.

لغزش مهره های ستون فقرات (Spoindilolistesis) و کمردرد

 هرگاه به واسطه ی وجود ضعف در قوس های نگهدارنده ی ستون فقرات، یکی از مهره های ستون فقرات به جلو بلغزد در این صورت عارضه ی (اسپوندیلولیستزی) رخ داده است. در این عارضه به واسطه ی کشش بیش از حد اعصاب یا لیگمان ها کمردرد شدید احساس می شود علت اصلی لغزش مهره به جلو، ناتوانی استخوان های محافظ پشت مهره های کمری و یا ساییدگی و فرسایش مهره هاست.

  • بازدید کنندگان گرامی

جهت مطالعه ادامه مقاله مشکلات کمردرد بر روی لینک زیر کلیک کنید

مطالعه مقاله مشکلات کمردرد (۲)

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ