آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

سیاتیک ؛ علل و علائم

154193

تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

154193

سیاتیک نوعی درد است که از فشردگی و تحریک عصب سیاتیک ناشی می شود. عصب سیاتیک در صورت وارد آمدن فشار بر پشت و کمر فرد و یا به طور کلی هر قسمتی از بدن، تحریک شده و دچار فشردگی می شود. در این زمان است که فرد احساس درد و ناراحتی خفیف تا شدید می کند.

سیاتیک بر اثر فشار به ریشه های عصبی و اعصابی که به اندام تحتانی می روند ایجاد می شود. پس هر عاملی که بتواند به این اعصاب فشار وارد کند می تواند موجب بروز علائم سیاتیک شود.

علل و عوامل سیاتیک

علل و عوامل زیر می توانند موجب بروز سیاتیک شوند

عوامل داخل نخاع  و سیاتیک

 تومور های نخاع و مننژ، عفونت سلی، تنگی کانال نخاعی، هرنی دیسک بین مهره ای می توانند موجب بروز سیاتیک شوند

در فورامن بین مهره ای و سیاتیک

  هر علتی که موجب تنگ شدن این سوراخ شود به ریشه عصبی که از آن خارج میشود فشار آورده و موجب بروز سیاتیک می شود. این علل عبارتند از اسپوندیلولیستزی، تومور های عصبی یا ایجاد  (استخوان اضافه) در فورامن

عوامل داخل لگن و سیاتیک

  هر توده داخل لگنی مانند تومور یا آبسه یا هماتوم (تجمع خون) می تواند در مسیر اعصاب داخل لگن به آن ها فشار آورده و سیاتیک را ایجاد کند.

 توده های باسن و ران  و سیاتیک

 هر توده ای در این نواحی مانند تومور ها، آبسه، هماتوم یا چسبندگی های ناشی از اعمال جراحی قبلی می تواند به اعصابی که از این نواحی عبور می کنند فشار آورده و سیاتیک را ایجاد کنند.

گاهی اوقات التهاب اعصاب و نه فشار بر آن ها موجب بروز سیاتیک می شود بطور مثال التهاب عصب بدنبال میلوگرافی یا عمل جراحی و یا بدنبال بیماری هایی مانند دیابت

علائم سیاتیک

معمول ترین علائم سیاتیک درد شدید پشت ران و ساق و کمر درد است که شدت دو تای اول از کمر درد بسیار بیشتر است. معمولا بیمار درد متوسط یا شدیدی را تجربه می کند که از باسن شروع می شود و به پا و ساق منتشر می شود.

مهم است که بدانید سیاتیک سبب ایجاد درد در زانو می شود. معمولاً بیماران سابقه درد کمر را چند هفته یا چند روز قبل تجربه می کنند و پس از آن درد به پا ها منتشر می شود که شدت آن از کمر درد بسیار بیشتر است و در بعضی موارد کمر درد به کل از بین می رود.

البته در صورتی که بیمار سابقه قبلی طولانی مدت سیاتیک داشته باشد ممکن است به تدریج درد در قسمت های کپل و پشت ران مستقر شود. در چنین وضعیتی فرد احساس درد شدید دارد که محل آن مبهم است و ممکن است در قسمت های پایینی پا و ساق دردی احساس نکند.

معمولا دلیل مشخصی برای بروز سیاتیک نمی توان برشمرد. ایستادن، نشستن، بلند کردن اجسام سنگین، عطسه کردن یا حتی عکس العمل ناشی از پیچ خوردگی روده ممکن است منجر به بدتر شدن درد سایتیک شود. دراز کشیدن معمولاً راحت ترین وضعیت برای چنین فردی است. مورمور شدن, احساس ضعف و مشکلات روده ای یا مثانه ای هم می تواند از عوارض سیاتیک باشند که البته این علانم بسیار نادر هستند.

منبع : تبیان  ایران ارتوپد  یادبگیر

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ