درمان کمر درد حاد و مزمن با فیزیوتراپی، تزریق و دارو

بیشتر افراد در برخی از مراحل زندگی خود، در ناحیه کمر خود درد را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین نوع کمر درد، کمر درد حاد است، به این معنی که چند روز تا چند هفته ادامه دارد. اما حدود 20 درصد از افراد مبتلا به کمردرد حاد مبتلا به کمردرد مزمن هستند، به این معنی که درد آنها 12 هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

با همکاری یک متخصص کنترل درد می‌توانید روش‌هایی پیدا کنید که باعث کاهش درد مزمن کمر شما شده و کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشند.

چه عواملی باعث کمردرد می‌شود؟


کمردرد می‌تواند در اثر حادثه، بلند کردن اشیاء سنگین، سایر فعالیت‌های شدید، تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات یا شرایط پزشکی خاصی ایجاد شود. اینها برخی از منابع متداول کمردرد است:

  • گرفتگی و کشش عضلات. کشیدگی در اثر فشار بیش از حد یا پاره شدن رباط ها ایجاد می‌شوند و در تاندون یا عضلات سبب ایجاد پارگی می‌شود.
  • تخریب دیسک بین مهره‌ای. روند طبیعی پیری باعث می‌شود که معمولاً دیسک‌ها توانایی ضربه گیری خود را از دست بدهند.
  • فشار روی دیسک‌ها یا پارگی. دیسک‌های بین مهره‌ای فشرده می‌شوند. احساس فتق زمانی است که این فشرده سازی باعث شود دیسک‌ها بیرون بزنند.
  • رادیکولوپاتی، از جمله سیاتیک. یک مسیر عصبی نخاعی فشرده شده، ملتهب یا آسیب دیده است. وارد آمدن فشار روی ریشه عصب منجر به درد، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن می‌شود که در سایر نواحی بدن که توسط آن عصب، عصب رسانی می‌شود منعکس می‌گردد.
  • اسپوندیلوز. ساییدگی طبیعی و پارگی در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌ها باعث انحطاط عمومی ستون فقرات می‌شود.
  • اسپوندیلوزیس. مهره‌ای از ستون فقرات تحتانی که از جای خود خارج می‌شود و اعصابی را که از ستون فقرات خارج می‌شود، می‌پیچاند.
  • تنگی کانال نخاعی. تنگ شدن ستون فقرات باعث فشار به نخاع و اعصاب می‌شود.
  • مشکلات اسکلتی. اسکولیوز، خمیدگی ستون فقرات، معمولاً تا سن میانسالی باعث درد نمی‌شود. لوردوزیس یک قوس برجسته غیرطبیعی در قسمت تحتانی کمر است.
  • آرتروز. این شامل پوکی استخوان، آرتروز روماتوئید و اسپوندیلیت و التهاب مهره‌ها است.

چه زمانی کمر درد خظرناک است؟


چه زمانی کمر درد خظرناک است؟

بنابراین چگونه باید تشخیص دهید که چه موقع برای کمر درد به پزشک مراجعه کنید؟ در اینجا چند دلیل یا علامت وجود دارد که نشان می‌دهد زمان مراجعه به پزشک است:

  • سقوط، ضربه به پشت یا هر آسیب دیگری
  • درد مداوم یا شدید، به خصوص در شب یا هنگام خوابیدن
  • درد به یک یا هر دو پا سرایت کرده است، به خصوص اگر درد تا زیر زانو گسترش یابد.
  • باعث احساس ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می‌شود.
  • تورم یا قرمزی در پشت شما رخ می‌دهد، که می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.
  • کاهش وزن ناخواسته رخ می‌دهد.
  • با مشکل در کنترل روده یا مثانه همراه است.

همچنین، اگر سابقه سرطان دارید، در مورد هرگونه درد جدیدی که تجربه کرده‌اید، از جمله درد کمر، با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه علت کمردرد تشخیص داده می‌شود؟


چگونه علت کمردرد تشخیص داده می‌شود

پزشک شما اطلاعاتی را در نظر می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

  • خصوصیات بیمار. به عنوان مثال، افزایش سن با آرتروز ارتباط دارد. چاقی استرس را روی کمر افزایش داده و احتمال دژنراسیون دیسک کمر را افزایش می‌دهد. وزنه برداری یا شرکت در فعالیت‌های دیگر نیز می‌تواند عامل موثر در کمر درد باشد.
  • تاریخچه بیمار. پزشک سؤالاتی را برای تعیین اینکه آیا یک حادثه یا یک مشکل خاص سبب صدمه‌ای شده که باعث درد می‌شود، خواهد پرسید. پزشک همچنین از شما سؤال می‌کند که درد را در کجا و چه زمانی تجربه کرده و چه مدت است که درد دارید.
  • نتایج معاینه فیزیکی. معاینه در محل درد انجام خواهد شد. این معاینه شامل تعیین اینکه آیا درد محوری است (محدود به قسمت تحتانی کمر) یا انعکاسی است (حرکت به سمت باسن و پا).
  • نتایج تصویربرداری و آزمایش‌های دیگر. شامل عکس‌های اشعه ایکس، تصویربرداریMRI ، توموگرافی کامپیوتری (CT) ، سونوگرافی و اسکن استخوان است.

ملاحظات ویژه برای سیاتیک چیست؟


سیاتیک در اثر فشار بر روی عصب سیاتیک ایجاد می‌شود، عصبی بزرگ که از طریق باسن عبور می‌کند و تا قسمت تحتانی پا امتداد می‌یابد. علائم این بیماری شامل دردی است که از روی ناحیه باسن و پایین یک پا می‌گذرد، گاهی اوقات حتی به پای شما نیز سرایت می‌کند زیرا این عصب از پشت پای شما عبور می‌کند.

سیاتیک معمولاً از فشرده شدن ستون فقرات ناشی می‌شود. اما پزشک شما باید در نظر داشته باشد که آیا ممکن است این بیماری در اثر عضله ریزی به نام پیریفیس واقع در باسن نزدیک بالای مفصل ران ایجاد شود. این عضله درست در زیر عصب سیاتیک است و در صورت اسپاسم می‌تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند. یک متخصص مدیریت درد می‌تواند این مسئله را تشخیص داده و کشش عضلات را با تزریق تسکین دهد.

چه درمانی می‌تواند باعث تسکین درد شود؟ 


بهتر است در مورد کمردرد چندین روش درمانی را در نظر بگیرید و استفاده کنید، از جمله:

داروها

شل کننده‌های عضلانی، مسکن‌هایی مانند استامینوفن و آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می‌توانند کمک کنند. محققان در حال بررسی کارآیی داروهای نوروپاتی مانند گاباپنتین هستند. مواد مخدر معمولاً برای درمان کمردرد مزمن مؤثر نیستند. در بیشتر موارد، استفاده از آن‌ها باید محدود به درمان باشد، در صورت لزوم و برای درد شدید تا چند روز بعد از آسیب دیدگی، ممکن است تجویز شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کمر درد

 ورزش و حرکات کششی می‌تواند باعث تقویت عضلات اصلی که از کمر پشتیبانی می‌کنند، شود و تحرک و انعطاف پذیری را بهبود بخشیده و حفظ وضعیت مناسب را تقویت می‌کند. طب سوزنی و ماساژ از جمله رویکردهایی است که فواید آن ثابت شده است.

اصلاح رفتار

یادگیری چگونگی حرکت صحیح بدن در حین فعالیت‌های روزانه به ویژه آن‌هایی که در حال بلند کردن اجسام سنگین، فشار یا کشیدن هستند، می‌تواند به تسکین و جلوگیری از کمردرد کمک کند. داشتن عادات سالم مانند ورزش کردن، آرامش، خواب منظم و رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند کمک کند.

دستکاری نخاعی

 کایروپراکتورها این تکنیک‌ها را اجرا می‌کنند که نشان داده شده مزایای کوتاه مدت تا متوسطی ​​را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تزریق به اپیدورال ستون فقرات

یک داروی ضد التهاب استروئیدی به ناحیه نخاعی موسوم به فضای اپیدورال تزریق می‌شود. در حالی که تسکین درد حاصل از این تزریق کوتاه مدت است، تزریق‌های متعدد می‌تواند شما را قادر به بهبود عملکرد در مدت زمان طولانی‌تری بکند.

تزریق به اعصاب

یک بی حسی و یک استروئید به ریشه عصبی خاصی از ستون فقرات تزریق می‌شود.

ابریژن رادیوفرکانسی

 یک متخصص، به عصب مسئول درد یک سوزن وارد کرده و با استفاده از جریان الکتریکی ایجاد شده توسط امواج رادیویی، آن را تخلیه می‌کند. این اتصال کوتاه سیگنال‌های درد را متوقف می‌کند.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست برای درمان کمر درد

این درمان‌ از طریق لنت‌های چسبیده به پوست شما سیگنال‌های الکتریکی کم ولتاژ را از یک دستگاه کوچک به ناحیه درد منتقل کرده و می‌فرستد. این درمان ممکن است تسکین کوتاه مدتی داشته باشد، خواه با قطع سیگنال‌های درد به مغز یا با تحریک تولید اندورفین‌ها، که مسکن‌های طبیعی بدن هستند.

جراحی

جراحی معمولاً بعد از عدم موفقیت رویکردهای محافظه کارانه، آخرین راه حل محسوب می‌شود. اما در بعضی موارد کمک‌های اولیه یا عمل جراحی فوری، ضروری است.

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟


جلوگیری از کمردرد ممکن است ساده ترین راه مقابله با آن باشد. در این مقاله می‌توانید نکاتی را برای کمک به پیشگیری از کمردرد بیابید.

اجسام را به شکل صحیح بلند کنید

بلند کردن ایمن شامل استفاده از پاها برای کاهش فشار روی کمر است. زانوها را خم کنید، ماهیچه‌های شکمی خود را محکم کنید و جسم را به بدن خود نزدیک نگه دارید.

همچنین ایده خوبی است که از تکنیک‌های بلند کردن غیر صحیح آگاهی داشته باشید تا بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید. تکنیک‌های بلند کردن غیر صحیح معمولاً شامل موقعیت‌هایی می‌شود که هنگام اضافه کردن بار به آنها، فشار روی کمر شما ایجاد می‌شود.

حرکات چرخشی را به حداقل رسانده و از انجام آن جلوگیری کنید

استفاده از حرکات چرخشی باید با دقت کنترل شود و فشار از روی آن برداشته شود یا در حد مناسب کم شود. هنگام بلند کردن اجسام سنگین، باید از چرخیدن اجتناب شود. هنگام انجام کارهای سنگین، مانند کارهای خانه، سعی کنید پیچ ​​خوردن را به حداقل برسانید. در سایر مورد فعالیت‌ها، به نحوه حرکت ستون فقرات و همچنین علائم هشدار دهنده مانند درد یا گرفتگی توجه داشته باشید که ممکن است نشان دهنده مشکل باشد. مطابق علائم هشداردهنده‌ای که بدن به شما می‌دهد، پیچش را کم کنید.

آب زیادی بنوشید

بدن ما از تقریباً 70٪ آب تشکیل شده است. آب کافی بدن ما را هیدراته نگه داشته و مایعات را حفظ می‌کند. نوشیدن مقدار زیادی آب باعث افزایش حجم دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود و قابلیت جذب کننده شوک را حفظ می‌کند. آب تقریباً برای هر فرآیندی در بدن ضروری است، بنابراین خوب است که حداقل 6-8 لیوان 8 اونسی در روز آب بنوشید.

یک زندگی فعال داشته باشید و ستون فقرات خود را تقویت کنید

ورزش و فعالیت، عضلات ستون فقرات را قوی نگه می‌دارد. مهمترین ماهیچه‌های تقویت شده برای جلوگیری از کمردرد، ماهیچه‌های شکمی هستند. برای جلوگیری از کمر درد، ورزش‌های شکمی را در برنامه تناسب اندام خود قرار دهید. یکی دیگر از دلایل انعطاف پذیری این است که گرفتگی عضلات آسیب زننده هستند.

حفظ وزن سالم

حفظ وزن سالم به طور کلی روشی عالی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌ها است. ستون فقرات، از فشرده شدن دیسک‌های بین مهره‌ای جلوگیری می‌کند و از ناهنجاری‌های خلفی جلوگیری می‌کند.

یافتن بهترین وضعیت خواب

پیدا کردن بهترین حالت خواب که برای شما مؤثر باشد می‌تواند به شما کمک کند از وارد آمدن فشار غیرضروری در پشت یا گردن‌تان خودداری کنید. پزشکان در هنگام توصیف موقعیت‌های ایده آل برای خواب نظرات متفاوتی دارند، بنابراین راهنمایی در زمینه سطح راحتی شما و استفاده نظرات وی، همراهی خوبی برای پیدا کردن بهترین وضعیت خواب است.

گرم کردن

برای کسانی که ورزش می‌کنند، گرم کردن یک امر ضروری است. گرم کردن به معنی 5-10 دقیقه فعالیت هوازی سبک قبل از هر جلسه تمرین است. هدف از گرم کردن این است که ماهیچه‌ها را برای یک فعالیت شدیدتر آماده کنیم تا از آسیب دیدگی و در نتیجه درد جلوگیری شود. توصیه‌های کارشناسان در مورد اینکه آیا دوره گرم کردن باید شامل کشش باشد، متفاوت است.

سرد کردن 

خنک کردن بعد از یک دوره ورزشی باید شامل کشش باشد. هنگام خنک کردن، ماهیچه‌های شما هنوز از ورزش کردن گرم هستند و برای کشش بسیار مستعد کشیدگی هستند. کشیدگی در هنگام سرد کردن نیز درد کمتری دارد که باعث تسکین عضلات می‌شود که یکی از دلایل کمردرد است. کشش همچنین به تعادل بین عملکرد عضلات، تقویت و تسکین فشار مفصل کمک می‌کند.

دوره‌های طولانی نشستن را قطع کنید 

اگر به مدت طولانی می‌نشینید، خود را مجبور کنید تا جایی که امکان دارد از محیط کار خود و از روی صندلی خود بلند شوید. نشستن به ستون فقرات فشار وارد کرده و دیسک‌ها را فشرده می‌کند و منجر به مشکلات دیسک می‌شود. نشستن پشت رایانه برای مدت زمان طولانی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خلقی مانند کیفوز، و مشکلات گردن شود.

یک رویکرد جامع را امتحان کنید  

تکنیک‌ها و سیستم‌های بدنسازی کامل مانند ماساژ درمانی، یوگا، پیلاتس، فلدنکرایس، کایروپراکتیک یا طب سوزنی یک روش عالی برای حفظ ساختار ستون فقرات شما است!





دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)