آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد سیاتیک و علل آن

164703_888

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

164703_888

اگر ناگهان دچار کمردرد گشتید که درد آن به انتهای کمر، پشت ران و ساق‌ پایتان انتشار پیدا کرد، به احتمال زیاد دچار بیماری‌ای به نام سیاتیک شده‌اید. به بیان دیگر ضایعات عصب سیاتیک در اثر آسیب به عصبی به وجود می‌آید که از مهره‌های کمر خارج می‌شود و عضلات و اعصاب نگهدارنده ستون فقرات و بخصوص ناحیه کمر را تحت کنترل دارد.

درد سیاتیک معمولا بعد از فعالیت‌ها و حرکت‌های ناگهانی مانند بلند‌کردن یا هل‌دادن جسم سنگین یا خم شدن و چرخیدن ناگهانی به وجود می‌آید.

علل درد سیاتیک

سیاتیک معمولا به درد خفیف تا شدیدی گفته می شود که در ناحیه پایین کمر احساس می شود. اما همانطور که گفتیم این درد می تواند در ناحیه نشیمنگاه، پاها و حتی انگشتان پا نیز احساس شود.

در حقیقت درد سیاتیک از التهاب اعصاب ناشی می شود. از طرفی این التهاب ناشی از فشار وارده در ناحیه کمر است که منجر به تحریک اعصاب نخاعی می گردد.

  فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر ودرد سیاتیک

یکی از شایع ترین و مهم ترین دلایل بیماری سیاتیک، بیرون زدگی دیسک کمر است. بیرون زدگی دیسک که فتق دیسک هم گفته می شود، اختلال دائمی دیسک های کمری است. در این شرایط، قسمت نرم و ژله ای مرکز دیسک به دیواره های بیرونی چسبیده و دردها و ناراحتی های کمری را منجر می شود. این شرایط، از شکست هسته ها و حلقه های دیسک ها ناشی می شود.

  تنگ شدن کانال نخاعی و درد سیاتیک

دلیل دیگر درد سیاتیک، تنگ شدن کانال نخاعی و انقباض نخاع می باشد. در این شرایط، نخاع دچار فشردگی می گردد.

تنگ شدن کانال نخاع تحتانی معمولا در افراد مسن ایجاد می شود. در واقع با افزایش سن، فرد بیشتر در معرض درد سیاتیک به علت تنگی کانال نخاعی قرار می گیرد.

انقباض نخاعی همچنین منجر به درد پاها می گردد. این دردها بسته به وضعیت بدن فرد کم و زیاد می شود؛ برای مثال وقتی فرد از وضعیت نشسته یا خوابیده، برای ایستادن و راه رفتن تلاش می کند، درد به شدت افزایش می یابد.

درد سیاتیک با نشستن فرد از وضعیت ایستاده کم می شود، ولی قطعا این تغییر وضعیت به منزله درمان سیاتیک نخواهد بود.

  حوادث و آسیب ها (تروما) و درد سیاتیک

حادثه یا آسیب، دلیل معقول و واضح تردردسیاتیک است که می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد.

تروما معمولا از اعمال فشار و آسیب به اعصاب نخاعی ناشی می شود، مانند زمانی که جسمی سنگین به دوش گذاشته شود و یا هر گونه فشاری به کمر فرد وارد شود.

برای مثال وقتی فرد تصادف می کند، تاثیر این تصادف بر اندام های تحتانی بدن می تواند منجر به تروما و در نهایت بروز التهاب اعصاب نخاعی و درد سیاتیک گردد.

بارداری و درد سیاتیک

بارداری نیز می‌تواند یکی از علل فشار بر عصب سیاتیک و درد سیاتیک باشد.

دلایل متعدد دیگری می تواند برای درد سیاتیک وجود داشته باشد، اگرچه موارد ذکر شده  را می توان به عنوان شایع ترین دلایل در نظر گرفت.

به هر حال با دانستن علت اصلی ابتلا به درد سیاتیک، روند درمان سریع تر و موثرتر خواهد بود.

برای آشنایی با بهترین درمان سیاتیک بر روی لینک کلیک کنید

منبع : رادیوپیام    تبیان   دانستنی های جهان

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ