آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

تمرینات ورزشی برای دیسک کمر

0604_kneeling_locust-167u9kq

تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۲

0604_kneeling_locust-167u9kq

در بین ستون مهره‌ها، بالشتک‌هایی وجود دارد که پوسته محکمی دارند و در میان آنها مغزی وجود دارد که حالت مایع دارد. در اثر فشار به این بالشتک‌ها، مایع میانی خارج شده و فتخ ‌دیسک کمر ایجاد می‌شود.

در صورتی که کمردرد به زیر زانو کشیده شود و درد زیر زانو بیشتر از ناحیه کمر باشد، احتمال دارد فرد به فتق دیسک کمر دچار شده باشد.

درد مربوط به فتق دیسک کمر با خم شدن به جلو و با عطسه و سرفه تشدید می‌شود. این درد در مسیر عصب سیاتیک است.

تمرینات ورزشی برای دیسک کمر

طی روز، دیسک‌های بین مهره‌ها در بدن انسان به طور طبیعی فشار و فرایندهای تغییر شکلی را تجربه می‌کنند. اگر قد انسان‌ها را در صبح و عصر با دقت میلی‌متری اندازه گیری کنیم، متوجه خواهیم شد که قد آن‌ها تا غروب خورشید حدود چند میلی‌متر تا یک سانتی‌متر کاهش می‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد که دیسک‌های بین مهره‌ای تحت فشار قرار می‌گیرند.

فشار و تغییر شکل دیسک‌های بین مهره‌ای ناشی از فعالیت‌های روزمره است. هنگام حرکت بدن، فشار به طور متناوب بر روی دیسک‌ها اعمال می‌شود و در نتیجه آب موجود در دیسک‌ها خارج می‌شود. این فرایند به عنوان “افزایش و کاهش فشار دیسک‌ها” شناخته می‌شود.

به طور کلی، عملکرد طبیعی دیسک‌ها این است که در طول روز فشار را تحمل کنند و در شب فشار را کاهش دهند. این فرایند به دیسک‌ها این امکان را می‌دهد که مواد مغذی را به طور مناسب دریافت کنند و بازسازی و بهبود خود را انجام دهند.

بنابراین، کاهش قد در طول روز نشانگر فعالیت فیزیکی و تغییرات طبیعی در فشار دیسک‌های بین مهره‌ای است و نیازی به نگرانی جدی ندارد. با این حال، در صورتی که شما نگرانی خاصی درباره مشکلات مهره‌ای یا دیسک‌ها دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا ارزیابی دقیق‌تری انجام شود و نیاز‌های شما درمانی را تعیین کند.

برای کاستن فشاردیسک کمر می‌توانیم از یک میله بارفیکس ساده استفاده و عادت کنیم روزانه هنگام صبح، ظهر و شب هر بار به تعداد ۱۰ بار بارفیکس برویم و هر بار ۵ ثانیه به بدن کشش دهیم. هنگام بارفیکس لازم نیست فشار زیادی به خودمان وارد کنیم و فقط آویزان شدن کافی است.

ورزش‌های مختلف می‌توانند برای سلامتی دیسک کمر و کاهش درد کمر بسیار مفید باشند. این ورزش‌ها شامل فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، نرمش و شنا در استخر، و حرکات دیگری که عضلات را تقویت کرده و وزن را کاهش می‌دهند، می‌شوند.

  • پیاده‌روی: پیاده‌روی یک فعالیت ساده و قابل انجام در هر روزه است که تقریباً برای همه افراد مناسب است. این فعالیت کم‌تمرکز، عضلات کمر را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری و استحکام آنها را افزایش می‌دهد. همچنین، پیاده‌روی بهبود گردش خون در منطقه کمر و تغذیه بهتر دیسک‌ها را تسهیل می‌کند.
  • نرمش: نرمش عضلات پیرامون کمر می‌تواند به تسهیل حرکت و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کند. تمرینات نرمشی برای عضلات پشت و شکم، عضلات فرعی کمر و عضلات ساق پا می‌توانند به تقویت مرکز استوانه‌ای بدن و کاهش فشار بر روی دیسک‌های کمر کمک کنند.
  • شنا در استخر: شنا یک فعالیت آرام و بدون ضربه است که برای کمر بسیار مفید است. در آب، وزن بدن کاهش می‌یابد و فشار بر دیسک‌ها کاهش می‌یابد. شنا به عنوان یک فعالیت آروبی نرم و تمرینی بدون ضربه، عضلات کمر را تقویت می‌کند و بهبود مشکلات درد کمر را تسهیل می‌کند.
  • ورزش‌های کاهش وزن: اگر چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند بهبود درد کمر را تسهیل کند. تمریناتی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و تمرینات قلب و عروق آئروبیکی دیگر می‌توانند به شما در کاهش وزن و بهبود کلی تندرستی کمک کنند.

در نهایت، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، مهم است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر مشکلات جدی در کمر دارید. پزشک شما می‌تواند برنامه ورزشی مناسبی برای شما تعیین کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد تا درد کمر شما کاهش یابد.

بازدید کنندگان گرامی

در صورت علاقه مند بودن به کسب اطلاعات در رابطه با پاره شدن دیسک کمربر روی لینک زیر کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید

پاره شدن دیسک کمر

منبع : شفاف     دکتر شجاعی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ