آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

شانه درد: علل و درمان بدون جراحی

بب8

تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

بب8

درد شانه علل متفاوتی دارد. منشا این درد می تواند در خود مفصل شانه و یا در بافت های اطراف آن باشد. گاهی هم ممکن است علت درد شانه در جایی دیگر و دور از شانه باشد مثل درد با منشا قلب ،  که ممکن است در شانه احساس شود. گاهی گردن درد میتواند منجر به شانه درد شود که با رفع علت های گردن  میتوان درد مفصل شانه را بهبود بخشید.

علل درد شانه

درد شانه میتواند بصورت مزمن و یا حاد ایجاد شود. مهمترین علت درد شانه مزمن عبارتند از:

•   استئوآرتریت یا آرتروز شانه میتواند موجب درد و محدودیت حرکتی شانه شود. این بیماری میتواند بصورت آرتروز مفصل گلنوهومرال و یا آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولر ایجاد گردد. آسیب های وارده به شانه و بخصوص شکستگی های بدجوش خورده میتوانند در دراز مدت موجب بروز آرتروز یا ساییدگی مفصل شانه شوند که باید سریعا برای درمان آرتروز شانه به  بهترین جراح شانه  مراجعه و  به بهبودی و درمان آن کمک کرد.

•    کپسولیت چسبنده  بیماری است که موجب سفت و خشک شدن کپسول مفصل شانه میشود. این کاهش انعطاف در کپسول مفصلی موجب میگردد شانه نتواند به راحتی در جهات مختلف گردش کند. به این بیماری شانه یخ زده Frozen shoulder هم میگویند. در این بیماری فعالیت هایی مانند شانه زدن موهای سر و یا پوشیدن لباس مشکل میشود. این بیماری بیشتر در افراد میانسال دیده شده و مهمترین علائم آن درد شانه همراه با محدودیت حرکتی در آن است.

•    عضله دوسر بازویی یا بی سپس دارای دو اتصال تاندونی در ناحیه شانه است. به یکی از آنها سر بلند و به دیگری سر کوتاه میگویند. تاندون سر بلند عضله دوسر بازویی از درون یک ناودان استخوانی در سر استخوان بازو عبور میکند و ممکن است به دلایلی در این مکان دچار التهاب شود. به این وضعیت تاندنیت دوسر  میگویند. تاندنیت دوسر میتواند موجب شانه درد شود. شانه درد در تاندنیت دوسر بازویی بیشتر در جلو شانه بوده و به بازو تیر میکشد. جلو آوردن بازو و یا بردن دست به بالای سر میتواند موجب تشدید درد در این بیماری شود.

•    در عمق شانه چهار عضله وجود دارند که اطراف کپسول مفصل را فرا گرفته و موجب پایداری آن میشوند. به اینها عضلات روتاتور کاف میگویند. محل اتصال این تاندون ها به سر استخوان بازو بافت تاندونی است. این بافت با افزایش سن قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست داده و ممکن است به علت سایش مکرر به استخوان های اطراف دچار التهاب شود. به این وضعیت سندورم ایمپینجمنت میگویند. سندروم ایمپینجمنت موجب احساس درد در جلو شانه و بازو میشود. این درد در حین جلو آوردن و بالا بردن دست شدیدتر شده و میتواند بتدریج موجب محدودیت حرکتی در شانه گردد. سندروم ایمپینجمنت شانه بیشتر در کسانی که درست خود را زیاد به بالای سر میبرند دیده میشود.

•    بیماری تاندنیت کلسیفیک میتواند موجب درد شانه شود. در این بیماری به عللی کلسیم بر روی تاندون روتاتور کاف رسوب میکند. رسوب این تاندون میتواند موجب شروع یک روند التهابی شده که همراه با درد و بعد از مدتی محدودیت حرکتی است.

•    ناپایداری شانه معمولا به علت آسیب کپسول مفصلی و بدنبال ضربات وارده به شانه ایجاد میشود. ناپایداری شانه میتواند موجب احساس درد در شانه همراه با احساس لقی و ناپایداری شود.

•    لابروم یک بافت شبیه منیسک در اطراف حفره گلنوئید شانه است و به حفظ پایداری شانه کمک میکند. این بافت میتواند بدنبال ضربات وارده به شانه پاره شود. آسیب لابروم موجب احساس درد در جلو شانه همراه با احساس جابجا شدن چیزی در شانه میشود.

•    انواع روماتیسم ها، تومورهای شانه و عفونت های مفصل شانه و یا بافت های اطراف آن هم میتوانند موجب درد در شانه شوند.

•    گاهی اوقات علت شانه درد نه در خود مفصل بلکه در گردن است. بیماری هایی مانند آرتروز مهره های گردن و یا هرنی دیسک بین مهره ای گردن میتوانند موجب بروز درد در ناحیه گردن شود که به شانه هم انتشار میابد. در مواردی ممکن است گردن اصلا درد نداشته باشد و علت شانه درد باشد و تمام درد در شانه احساس شود.

•    بعضی بیماری های داخلی مانند آنژین صدری و یا سکته قلبی میتوانند موجب شانه درد شوند که فقط در ناحیه شانه احساس میشوند. درد التهاب کیسه صفرا (کله سیستیت) و یا درد بعضی مشکلات ریوی هم میتوان در شانه احساس شود.

مهمترین آسیب های شانه

دردشانه میتواند به علت آسیب های شانه بدنبال ضربات وارده به آن و یا بلند کردن اشیاء سنگین ایجاد شود. مهمترین آسیب های شانه که میتوانند موجب در حاد شانه شوند عبارتند از:

درمان درد شانه

روش های درمانی مختلفی برای درمان درد شانه ها جود دارد که به علت شانه درد و علائم شما بستگی دارد.بعضی از روش های درمان  درد شانه مثل گرما درمانی، کمپرس یخ و داروهای مسکن باعث تسکین شانه درد و درمان آسیب دیدگی خفیف در خانه می شوند.در صورتی که شانه درد شما ناشی از آسیب دیدگی، مزمن، بسیار شدید باشد و با ورزش های شانه درد بهبود نیابد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان بدون جراحی درد شانه

درمان های اولیه

اگر شانه درد در اثر کار زیاد باشد، نکات زیر به درمان درد شانه  کمک می‌کند. شانه را استراحت بدهید. اگر شانهٔ شما بعد از انجام کار تکراری دچار درد می‌شود، سعی کنید طرز انجام کار را عوض کنید. یا در فاصلهٔ کار به شانه استراحتی بدهید. ورزش را به‌طور کامل ترک نکنید مثلاً اگر گلف بازی می‌کنید، چند روز به‌جای آن دوچرخه‌سواری کنید. آن را خنک کنید. با اولین آزردگی شانه کیسه‌ای یخ را چندبار در روز، و هر بار کمتر از ۲۰ دقیقه، روی آن بگذارید. یخ ناحیهٔ آزرده را بی‌حس کرده و تورم و التهاب آن را کاهش می‌ٔهد. آن را گرم کنید. بعد سه روز یخ‌گذاشتن و کم شدن درد، چندبار در روز، هر بار بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، گرمای مرطوب به آن بدهید. گرما جریان خون را در ناحیهٔ آسیب دیده بیشتر می‌کند. حتی ریزش آب‌گرم در هنگان دوش گرفتن مؤثر است.

داروهای مسکن

 خوردن داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی علل شانه درد را درمان نمی‌کند، ولی درد را موقتاً تسکین می‌دهد.

تزریق کورتیکواستروئید

اگر بعد از چند روز درد شانه از بین نرود، یا مرتباً به آن آسیب وارد می‌آید، نزد جراح شانه بروید تا او درمان شانه درد فراصوتی، استروئیدی، یا جراحی را توصیه کند. یک تزریق داروی استروئید با بی‌حسی موضعی در مفصل می‌تواند تا یک سال درد را آرام کند. مدت تسکین درد بستگی به فعالیت شانه دارد. اگر به‌کار خود برگردید و دوباره شانه را زیاد به‌کار بگیرید، درد ظرف چند هفته باز می‌گردد.

حرکات ورزشی مخصوص شانه

شانه شامل چهار عضله و تاندون است که اطراف مفاصل شانه را پر کرده اند. ورزش شانه درد یکی از مهم ترین درمان ها برای دردهای شانه و یکی از درمان های توانبخشی بعد از جراحی می باشد. ورزش به کارآیی بهتر عضلات کمک می کند. توانبخشی شانه بر روی انعطاف پذیری و استحکام شانه اثر می گذارد.

در برخی از دردهای شانه ای، ورزش کششی مهم ترین بخش درمان شانه درد را شامل می شود. کشش کمک می کند تا عضلات شل شوند و از خشکی درآیند و به بهبود و درمان خشکی شانه کمک میکند و به راحتی بتوانند بچرخند.یکی از مهم ترین دلایل سفتی شانه، چسبندگی کپسولیت و شانه یخ زده می باشد. این امر موجب بی حرکتی شانه، بعد از صدمه و یا جراحی می گردد.

  ۸ نمونه ورزش کششی برای بهبود شانه درد

1

•    ورزش ساده شانه: چرخش شانه باعث رفع فشار از عضلات شانه و آرامش آن ها می گردد. به جلو خم شوید و یکی از دست های خود را آویزان کنید. به طور فرضی، یک دایره با دست تان بکشید. با دست دیگر خود، میز یا صندلی را بگیرید. 2

•    کشش گردن و پشت: بسیاری از دردهای شانه به سبب بد نشستن و فشار بر روی عضلات کمر و گردن به وجود می آید. شانه را به طور دایره وار، به پشت و عقب بچرخانید. ابتدا از یک دایره کوچک شروع کرده تا به دایره بزرگ تر برسید. ۱۰ بار به سمت جلو و ۱۰ بار به سمت عقب، شانه خود را بچرخانید. 3 •    کشش پشت: روی یک صندلی بنشینید. خود را کاملا به جلو خم کنید. دست ها و سر خود را آویزان کنید. شکم با ران پا باید در تماس باشد. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.

•    کشش پشت و شانه: مثل حالت قبل بنشینید. پاهای خود را به عرض شانه باز کنید. دست های خود را از پشت ساق پا بگذرانید و قوزک پا را بگیرید. سپس به آرامی، شانه ها و قسمت بالایی کمر را بکشید. خود را در این حالت به مدت ۳۰ ثانیه نگاه دارید. 4 •    کشش عضله دو سر بازو: بازودست راست خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید (کف دست بالا باشد). با دست دیگر انگشتان دست راست خود را بگیرید و انگشتان دست راست را به عقب بکشید. این کار را برای ۲۰ دقیقه انجام دهید و بعد با دست دیگر این کشش را انجام دهید.

•    کشش بازو: دست راست خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید. دست خود را به سمت پایین بیاورید، طوری که انگشتان به سمت کف زمین باشند. با دست چپ، انگشتان را به طرف خود بکشید. این کار را برای ۲۰ دقیقه انجام دهید و بعد با دست دیگر این کشش را انجام دهید. 5 •    کشش گردن: دست راست خود را پشت تان قرار دهید. دست چپ خود را روی سرتان گذاشته و سر خود را به سمت چپ خم کرده و گردن خود را بکشید. سپس رها کنید . سپس جای دست ها را عوض کنید، یعنی دست راست را روی سر گذاشته و گردن را به راست خم کنید، در حالی که دست چپ تان در پشت بدن قرار دارد. این کشش را ۱۰ بار با هر دو دست انجام دهید. 6 •    کشش چرخش شانه: روی یک صندلی بنشینید. گردن خود را به سمت پایین خم کنید. دستان خود را مستقیم روبروی خود قرار دهید. سپس آنها را بچرخانید. دست های خود را به شکل ضربدری قرار دهید، طوری که کف دست هایتان روی هم قرار گیرد. این کشش را برای ۳۰ ثانیه انجام دهید.

توانبخشی شانه

برای توانبخشی شانه می توانید از حرکت های ساده استفاده کنید. سرشانه دارای عضلاتی است که به راحتی آسیب می بینند. ورزش هایی که دارای حرکت بیش از اندازه سر هستند، باعث پارگی این عضلات می شوند. این نکته را فراموش نکنید که ورزش هر نوع آسیبی، یک طور خاص است. لذا قبل از انجام  ورزش های درمان درد شانه ، باید با فیزیوتراپیست مشورت کنید. ورزش های ایزومتریک برای توانبخشی عضلات و تقویت آن ها در پارگی عضلات سرشانه استفاده می شوند. ورزش ایزومتریک ورزشی است که، عضله را حرکت می دهد، بدون آن که مفصل حرکتی کند. در این نوع ورزش ها، طول عضله تغییری نمی کند، ولی بر فیبرهای عضلانی اثر می گذارد؛ مانند فشار وارد کردن به دیوار.

چند نمونه ورزش ایزومتریک برای توانبخشی شانه 7

•    چرخش سرشانه (قسمت خارجی) :  موازی دیوار بایستید. آرنج دست تان دارای زاویه ۹۰ درجه باشد. قسمت بیرونی ساعد روی دیوار باشد. به مدت ۵ ثانیه، به دیوار فشار وارد آورید (بدون آنکه شانه حرکت کند) و سپس رها کنید. ۱۰ بار تکرار کنید. 8 •    چرخش شانه (قسمت داخلی): بچرخید. این بار، قسمت داخلی ساعد خود را روی دیوار قرار دهید و حرکت بالا را تکرار کنید. 9 •    کشش شانه: پشت به دیوار بایستید. دست صاف رو به پایین باشد. آرنج نباید خم شود. بازوی خود را به سمت دیوار فشار بیاورید. ۵ ثانیه استراحت کرده و دوباره این حرکت را ادامه دهید. ۱۰ بار تکرار کنید. 10 •    نزدیکی شانه: مطابق تصویر با آرنج خود به یک بالش کوچک فشار بیاورید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. روزی سه جلسه این ورزش را انجام دهید. 11 •    دوری شانه: مطابق تصویر با آرنج خود به پشت صندلی فشار بیاورید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید. ۱۰ بار تکرار کنید. روزی سه جلسه این ورزش را انجام دهید

جراحی

در صورتی فیزیوتراپی به بهبود وضعیت شما کمک نکرد، جراحی توصیه می شود. پزشک به شما داروی بیهوشی تزریق می کند و جراحی آرتروسکوپی را انجام می دهد.در این نوع  جراحی یک برش کوچک در شانه ایجاد می شود و برای برداشتن بافت جای زخم یا آزادسازی آن از دوربین استفاده می شود تا دامنه حرکتی شانه افزایش پیدا کند. در صورتی که بیماری خشکی شانه شما ناشی از آسیب دیدگی است، موفقیت جراحی با انجام گرفتن آن در عرض چند هفته پس از آسیب دیدگی بیشتر خواهد بود. پس از جراحی برای بهبودی حداقل باید یک روز را در بیمارستان اقامت داشته باشد. بخیه ها به احتمال زیاد پس از ۱۰ روز جدا می شود. اغلب بیماران پس از گذشت سه ماه از جراحی می توانند فعالیت ها و حرکات معمول خود را از سر بگیرند و درد شانه و خشکی شانه آنها کاهش پیدا می کند. درد و خشکی شانه می تواند در شانه راست و یا چپ بروز پیدا کند. شانه درد ممکن است همراه با درد کتف و بازو همراه باشد. این علائم ناشی از بیماری شانه منجمد می باشد که معمولا با درمانهای بدون جراحی بهبود پیدا می کند و فقط تعداد کمی از بیماران نیاز به درمان جراحی پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید…

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ