آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

زانو درد هنگام خواب

168941

تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲

168941زانو درد مشکل بسیاری از افراد جامعه است و به علل مختلفی نیز ایجاد می‌شود، بهتر است نسبت به عوامل موثر در تشدید درد آگاه باشیم تا با اقدامات موثر، وضعیت را بهبود بخشیم

بسیاری از افراد ممکن است در طول شب  و هنگام خواب به زانودرد مبتلا شوند و این  زانو درد آن قدر غیر قابل تحمل باشد که مانع از آرامش و خواب شبانه این گروه از افراد گردد.

این افراد، در طی روز زانو درد را کمتر احساس می کنند و یا شاید اصلا هیچ گونه احساس درد و ناراحتی در طول  روز نداشته باشند.

 علل زانو درد هنگام خواب

 استئونکروز و زانو درد هنگام خواب

یکی از شایع‌ترین عللی که باعث بروز درد زانو در هنگام خواب و شب می‌شود، استئونکروز است که به معنای مرگ استخوان است. بیشتر زنان نسبت به مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. در استئونکروز، جریان خون به استخوان‌ها مختل می‌شود و آنها آرام آرام به مرگ و از بین رفتن می‌پیوندند.

یکی از بخش‌های مهم در استخوان زانو که تحت حمله استئونکروز قرار می‌گیرد، بخش برجسته درونی استخوان ران است. اما ممکن است اتلاف استخوان در بخش بیرونی زانو نیز رخ دهد.

در این حالت، فرد مبتلا در طول شب احساس درد زانوی افزایش یافته و باید به دلیل ناراحتی و درد زانو در هنگام خواب و شب، به طور مداوم نقاشی کند.

 آرتریت روماتوئید و زانو درد هنگام خواب

بیماری  آرتریت روماتوئید هم نسبتا شایع  می باشد و جاهایی از بدن مانند مفاصل، پاها، زانوها و لگن را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ورم و درد این نواحی می شود. این بیماری ممکن است به هنگام استراحت شبانه شدت یابد و مانع از خواب راحت فرد شود. هنگامی هم که فرد مبتلا  در اثر  شدت زانو درد بیدار می شود، با سفتی عضلات روبرو خواهد شد.

 آرتروز و زانو درد هنگام خواب

فردی که به آرتروز زانو مبتلا می شود (مخصوصا آرتروز تخریب کننده) که معمولا افراد مسن و سالمند هستند، ممکن است طی خواب شبانه به علت زانو درد از خواب بیدار شود و احساس ناراحتی کند. مخصوصا اگر فرد مبتلا در طول روز و یا روز قبل از آن، از مفاصل خود بیش از حد استفاده کرده باشد.

 آسیب رباط ها  و زانو درد هنگام خواب

این آسیب ممکن است در همهٔ گروه‌های سنی از جمله کودکان و جوانان نیز رخ دهد و محدود به افراد مسن و سالمند نیست. اگر شخصی در ناحیهٔ رباط‌ها، تاندون‌ها و کیسهٔ پرمایعی که مفاصل زانو را احاطه می‌کند، مصدوم شود، این می‌تواند منجر به درد زانو شود. این درد زانو در طول روز نیز حاضر است و هنگام خواب، آرامش فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نقرس و زانو درد هنگام خواب

بیماری نقرس نوعی از آرتریت است که ممکن است زانو درد ناشی از آن، شب هنگام و به شکل ناگهانی ایجاد شود. در این بیماری قرمزی و ورم در ناحیه مفاصل رخ می دهد.

 

سوالات رایج در مورد زانو درد 


آیا بورسیت زانو می‌تواند باعث درد زانو در شب شود؟

به کیسه‌های حاوی مایعی که بین استخوانها، تاندونها و غضروفها یافت می‌شود بورسا گفته می‌شود. وظیفه این کیسه این است که امکان حرکت کردن تاندون‌ها بر روی مفصل را فراهم کند بطوری که کاهش و اصطکاک بین آنها به حداقل برسد. اگر این بالشتک‌ها دچار آسیب دیدگی، التهاب یا تحریک شوند در این صورت هر حرکت مفاصل می‌تواند باعث درد شدید زانو شود. بورسیت زانو  در اثر آسیب دیدگی زانو، لگد زدن بیش از حد و زانو زدن به مدت طولانی ایجاد شود. همچنین بورسیت ممکن است در مفاصل در ران و باسن نیز ایجاد شود که به این حالت بورسیت لگن گفته می‌شود.

آیا امکان دارد که درد زانو در هنگام خواب ناشی از بیماری کندرومالاسی پاتلا باشد؟

کندرومالاسی پاتلا یا نرمی کشکک یک بیماری زانو است که معمولاً در دختران نوجوان رخ می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غضروف زانو چنان ملتهب شود که به شدت به پشت کلاهک زانو مالیده می‌شود و به هنگام خواب باعث درد شدید زانو می‌گردد. درمان این بیماری شامل مصرف داروهای ضد التهابی و حرکات فیزیوتراپی مانند ورزش‌های کششی و ملایم است. در چنین شرایطی از انجام هرگونه فعالیت بدنی سنگین و سخت خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند میزان التهاب و درد زانو را تشدید کند.

آیا زانودرد ناشی از دررفتگی زانو در شب‌ها بیشتر می‌شود؟

اگرچه دررفتگی زانو به ندرت پیش می‌آید اما یک وضعیت اضطراری و خطرناک محسوب می‌شود. دررفتگی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت پایینی ساق پا بر اثر افتادن از بلندی و یا ضربه شدید به مفصل زانو به طور کامل از قسمت فوقانی ساق پا جدا شود. این جابجایی و یا دررفتگی زانو ممکن است باعث سایش و پارگی رباط‌های موجود در زانو، عصب‌ها و عروق شود.

آرتریت عفونی چیست؟

آرتریت عفونی همان عفونت مفصل است که از قسمت دیگری از بدن نشئت گرفته است. آرتریت عفونی می‌تواند باکتریایی، ویروسی و یا قارچی باشد. در این شرایط فرد درد بسیار شدید دارد. اگر فرد بیماری زمینه‌ای داشته باشد و یا داروهایی مصرف می‌کند که مانع از درمان عفونت از طریق سیستم ایمنی بدن می‌شوند در این صورت آرتریت عفونی تشدید می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث درد مفاصل، تب و لرز و همچنین ضعف کلی در بهداشت خواب شود. درمان این بیماری شامل مصرف داروهای آنتی بیوتیکی و فیزیوتراپی است.

آیا سندرم باند ایلیوتیبیال می‌تواند منجر به درد زانو به هنگام خواب شود؟

باند ایلوتیبیال یک رباط فیبری است که از قسمت بیرونی استخوان لگن تا قسمت بیرونی استخوان درشت نی کشیده می‌شود و در مواقعی که محکم و یا سفت شود به شدت با استخوان ران یا فمور دچار سایش و اصطکاک می‌شود. این وضعیت اغلب در بین ورزشکارهای دونده‌ اتفاق می‌افتد و معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دوی آرام و یا دویدن رخ می‌دهد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند شب به هنگام خواب دچار زانو درد می‌شوند. می‌توان با انجام حرکات کششی و ورزش و همچنین مصرف داروهای ضدالتهاب استروئیدی  مانع از بروز آن شد.

کاهش وزن به درمان زانو درد شبانه کمک می‌کند؟

یکی از روش‌های درمان درد زانو به هنگام خواب، کاهش وزن است. با کاهش وزن می‌توان فشار اضافی روی مفصل را از بین برد. وزن اضافی و غیرضروری بدن می‌تواند باعث فشار شدید به زانوها شده و در نتیجه منجر به درد قدامی زانو گردد. بهترین راه برای رفع این مشکل استفاده از یک رویکرد چندگانه از جمله داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش کافی است.

ورزش چگونه زانو درد هنگام خواب را تسکین می‌دهد؟ 

فعالیت بدنی و کاهش وزن با یکدیگر رابطهٔ مستقیمی دارند، بنابراین نباید شگفتی باشد که قدم بعدی برای پیشگیری از درد زانو در هنگام خواب، انجام ورزش منظم و مداوم است. فعالیت‌های قلبی عروقی و تمرینات هوازی از جمله شنا، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ایروبیک در آب، به عنوان تمرینات قلبی عروقی موثر شناخته می‌شوند. اگر شما از درد زانو رنج می‌برید، بهتر است روی انجام ورزش‌های آبی تمرکز کنید. علاوه بر این، انجام ورزش می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد، استرس را کاهش دهد و وضعیت فیزیکی شما را بهبود بخشد. همچنین تمرینات تای چی و یوگا نیز ممکن است در مدیریت درد و بهبود تعادل کلی بدن به شما کمک کنند. در صورتی که نمی‌دانید کدام ورزش‌ها برای درمان درد زانو در هنگام خواب مناسب هستند، بهتر است از پزشک خود یا یک فیزیوتراپیست مشورت بگیرید.

طرز خوابیدن چقدر در درمان درد زانو به هنگام خواب موثر است؟  

شکل خوابیدن شما می‌تواند وضعیت شما را بهتر و یا بدتر کند. اگر چنانچه عادت دارید که به هنگام خوابیدن بدنتان زاویه‌ای نامناسب تشکیل دهد در نتیجه ممکن است که این وضعیت باعث درد زانو به هنگام خواب شود. پیدا کردن طرز صحیح و مناسب خوابیدن بخش مهمی از مقابله با درد زانو به هنگام خواب است زیرا بدن شما برای بازسازی برای روز بعد نیاز به خواب ترمیمی دارد. به ویژه در صورتی که فرد به استئوآرتریت مبتلا باشد و بر روی یک سطح سفت و سخت بخوابد ممکن است فشار بیش از حدی به مفاصل وی بیایید. سعی کنید تشکی پیدا کنید که با بدن شما مطابقت داشته باشد و درد و سفتی ناشی از آرتروز را تسکین دهد.

 کدام غذاها برای درد زانو مفید هستند؟

تلاش کنید تا غذاهایی که می‌توانند التهاب زانو را افزایش دهند، را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مصرف برخی غذاها می‌تواند باعث تشدید التهاب شده و در نتیجه درد مفاصل را افزایش دهد. بنابراین، سعی کنید مواد غذایی مانند ذرت و محصولات ذرتی، گلوتن، مخمر، تخم مرغ، بادمجان، فلفل، سیب زمینی و شکر را به همراه غذاهای فرآوری شده از لیست غذایی خود حذف کنید. به جای آن، غذاهایی مانند ماهی غنی از امگا ۳، آجیل، انواع توت‌ها و سبزیجات برگ‌دار را که به مبارزه با التهاب زانو کمک می‌کنند و در کنترل آن نقش دارند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین و پیشرفته ترین روش ها برای درمان کلیه بیماران مبتلا به زانو درد استفاده می شود

  • بازدید کنندگان گرامی

برای آشنایی با چند راهکار درمان زانو درد بر روی لینک کلیک کنید

منبع : باشگاه خبرنگاران کامرانیه

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ