آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

زانو درد هنگام ایستادن

20Knee-Pain2

تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲

20Knee-Pain2

همه ما ممکن است گاهی در زانوهایمان احساس درد کنیم که ممکن است ناشی از علت‌های ساده‌ای مثل انجام نادرست حرکات باشد، اما اگر شدت زانو درد زیاد باشد و تکرار شود باید حتما مورد بررسی قرار گیرد.

زانو درد شدید و ناگهانی معمولاً نشانه‌ای از آسیب می‌باشد. این آسیب می‌تواند ناشی از عواملی مانند ضربه، فشار شدید، انحنای غلط، یا حرکات ناگهانی باشد. برخی از آسیب‌های شایع زانو شامل شکستگی استخوان، پارگی رباط‌ها، پارگی غضروف، آسیب در رابطه با کیسه‌های مایع مفصلی و آسیب در رابطه با عضلات و بافت‌های اطراف زانو می‌شود.

اما زانو دردهای مزمن و پیش رونده معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. این بیماری‌ها شامل آرتروز زانو (افتادگی و سایش غضروف زانو)، التهاب مفصل زانو (مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت تندرنیس)، بیماری‌های رباطی (مانند آسیب رباط صلیبی قدامی یا پسامیانی) و کیست پشت زانو می‌شوند.

در صورتی که با یک زانو درد مواجه شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز نماید. پزشک می‌تواند از طریق بررسی بالینی، سوالات پرسش شده و در صورت لزوم انجام آزمون‌های تشخیصی، به تشخیص و درمان صحیح برسد.

زانو درد هنگام ایستادن

زانو درد هنگام ایستادن بطور شایعی در دو بیماری دیده می شود که یکی از آن ها نرم شدن غضروف کشکک (کندرومالاسی کشکک) و دیگری ساییدگی زانو است.

در دو بیماری ذکر شده، سطوح مفصلی زانو، به ویژه سطح مفصل بین کشکک و کندیل های استخوان ران، ناهموار می شوند و این باعث مشکل در حرکت مفصل می شود و درد زانو را ایجاد می کند.

این نوع درد زانو به ویژه هنگامی که زانو از حالت خم به حالت صاف و کشیده تغییر می کند، بیشتر احساس می شود. اگر زانو به سرعت و به طور ناگهانی صاف شود، درد زانو بیشتر خواهد بود. اما اگر بیمار تلاش کند زانو را به آرامی و به تدریج باز کند، شدت درد زانو کاهش می یابد.

درد زانوی بیمار در زمان بلند شدن از زمین یا بلند شدن از صندلی بسیار شدید است، اما پس از چند قدم، شدت درد زانو به تدریج کاهش می یابد و بهبود می یابد.

درمان زانو درد هنگام ایستادن

درمان زانو درد هنگام ایستادن در غالب موارد با استفاده از روش های غیرجراحی موثر خواهد بود.

مهمترین قسمت درمان غیرجراحی این زانو دردها تقویت عضلات ران بخصوص عضله چهارسر ران است. این اقدام با انجام نرمش های طبی صورت می گیرد که یکی از موثرترین آن ها انقباض ایزومتریک عضله چهارسر ران است.

رفع زانو درد هنگام ایستادن با ورزش

 برای رفع زانو درد هنگام ایستادن بر روی زمین نشسته و هر دو پای خود را بکشید. عضلات چهارسر هر دو ران خود را منقبض کنید. این انقباض باید با شدت باشد ولی نه در حدی که موجب افزایش زانو درد گردد.

برای انقباض عضلات چهارسر ران، می توان زانو را به سمت کف پا فشار داد. این فشار به مدت ده ثانیه ادامه می‌یابد و سپس قطع می‌شود. این حرکت را می‌توان برای کاهش درد زانو در هنگام ایستادن، دو تا سه بار در روز و هر بار ۱۰ تا ۵ بار تکرار کرد. به تدریج، تعداد تکرارها را به ۲۰ تا ۳۰ بار دو تا سه بار در روز افزایش می‌دهیم. اگر درد زانو ادامه دارد، بهتر است به یک پزشک متخصص درمان زانو (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) مراجعه کنید تا زانو را به صورت دقیق‌تر بررسی کند.

بیماران مبتلا به زانو دردمی توانند برای درمان زانو درد خود به بهترین مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی در اصفهان (مرکز جامع دکتر فرخانی)  مراجعه کرده واز بهترین ,جدید ترین و پیشرفته ترین روش های درمانی این مرکز استفاده کنند.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید.

مطالعه مقاله پیشگیری از زانو درد با بهترین روش ها
مطالعه مقاله درمان زانودرد با رژیم غذایی،دارو و ورزش
مطالعه مقاله درمان زانو درد با فیزیوتراپی

منبع : ایران ارتوپد    پرشین ایس

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ