آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

دررفتگی شانه در افراد مسن و مشکلات آن

he2030

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

he2030

در دررفتگی شانه، استخوان‌هایی که مفصل شانه شما را تشکیل می‌دهد از هم جدا می‌شود به گونه‌ای که مفصل کارکرد خود را از دست می‌دهد.

مفصل شانه از انواع مفصل گوی‌کاسه‌ای است که گوی آن از استخوان بازو و کاسه آن از استخوان کتف تشکیل شده است. در موارد شدید در رفتگی، عروق و اعصاب ناحیه نیز درگیر می‌شوند. زمین خوردن با دست باز یا روی شانه، وارد شدن ضربه به جلوی شانه از مواردی هستند که می‌توانند باعث دررفتگی شانه شوند. علامت اصلی دررفتگی شانه شامل دردشانه و قسمت فوقانی بازو می‌شود که با حرکت تشدید می‌شود.

گرچه احتمال بروز دررفتگی  شانه در جوان ها و افراد مسن تر به یک اندازه است ولی این دررفتگی مکرر شانه در افراد مسن تر در بسیاری اوقات به درستی تشخیص داده نمی شود و همین امر می تواند موجب باقی ماندن یک شانه دردناک برای سال های متمادی شود.

-حدود یک پنجم دررفتگی های شانه در سنین بالای ۶۰ سال ایجاد میشوند

– احتمال دررفتگی مکرر شانه در سنین ۳۰-۲۰ سالگی ۹۰ درصد و در سنین بالای ۴۰ سالگی تنها ۱۰ درصد است

-در سنین بالاتر از ۶۰ سالگی آسیب روتاتور کاف همراه با دررفتگی شانه بالاتر از جوان ها و در حد ۸۶-۳۵ درصد است

علائم دردرفتگی شانه در افراد مسن

امروزه افراد مسن فعالیت های بدنی بیشتری نسبت به دهه های قبل دارند و بررسی دقیق تر آسیب های وارده به شانه در این گروه سنی می تواند تا حد زیادی از مغفول ماندن آنها جلوگیری کند. باقی ماندن درد شانه، عدم توانایی در بالا آوردن شانه و ضعف اندام فوقانی میتواند نشانه دررفتگی تشخیص داده نشده شانه باشد.

آسیب های روتاتور کاف در شانه افراد مسن زیاد دیده میشوند و در صورت عدم تشخیص و یا درمان مناسب می تواند موجب دردر مزمن شانه شود.

 پیشگیری دررفتگی شانه در افراد مسن

پیشگیری از بروز آسیب های شانه و دررفتگی شانه در افراد مسن بیشتر از تشخیص درست آن اهمیت دارد. یک فرد مسن باید با انجام مرتب نرمش های کششی شانه قابلیت انعطاف این مفصل را در حد متعادلی نگهدارد و از بروز دررفتگی مفصل شانه پیشگیری کند. داشتن یک دامنه حرکتی خوب در مفصل شانه می تواند تا حدود زیادی از آسیب های وارد به شانه پیشگیری کند.

  • برای آشنایی بیشتر با ……

برای آشنایی بیشتر با مقاله های زیر و همچنین مشاهده فیلم آموزشی  بر روی لینک های زیر کلیک کنید

مطالعه مقاله گرفتگی عضلات شانه
مشاهده فیلم آموزشی درمان درد شانه
مطالعه مقاله درمان درد شانه با ورزش

منبع : بیتوته   ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ