آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

تنگی نخاع چیست

تنگی نخاع

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تنگی نخاع کمری چیست؟

ستون فقرات از ۲۴ مهره تشکیل می شود که به ساکروم و دنبالچه متصل می شود.هنر طراحی ستون فقرات پایداری و انعطاف آن است ستون فقرات در عین اینکه از ساختمانی بسیار قوی برخوردارکاملا انعطاف پذیر است بطوریکه  ستون فقرات را می توان چرخاند و به شکل دایره درآورد.

ستون فقرات دارای اجزائ زیر است:

مهره

مفصل

دیسک بین مهره ای

ریشه های اعصاب

با افزایش سن چه اتفاقی برای اجزائ ستون فقرا ت خواهد افتاد؟مهره ها کوتاهتر می شوند و بدلیل شروع آرتروز تنگ تر می شوند.مفاصل انعطاف کمتری خواهند داشت و ستون فقرات خشک تر می شود.دیسک بین مهره ای کم آب تر شده وقدرت ضربه گیری آن کاهش می یابد.ریشه های اعصاب در خروج از سوراخهای مهره ها دچار اشکال می شوند.

در تنگی نخاع چه اتفاقی می افتد؟

با افزایش سن فضای  کانال نخاع و سوراخهای جانبی نخاع کاهش می یابد. از فضای نخاع طناب نخاع و از سوراخهای جانبی ریشه های اعصاب عیور می کنند .در تنگی کانال نخاع  طناب نخاعی تحت فشار قرار می گیرد و در تنگی جانبی ریشه های اعصاب تحت فشار قرار می گیرند.

علائم:

کمردرد درد ناحیه باسن و نشیمنگاه ،درد لگن و یا کشاله ران درد پاها که  با راه رفتن بدتر می شود و با نشستن و کمی خم شدن به جلو کاهش می یابد.

تشخیص:

تشخیص با علائم بالینی و معاینه بیمار و انجام MRI خواهد بود.

درمان:

در اکثر موارد تنگی نخاع نیاز به درمانهای غیر جراحی دارد.روشهای طب فیزیکی و توانبخشی در درمان تنگی نخاع شامل ورزشهای اصلاحی  تقویتی و پایداری  و کششی،فیزیوتراپی،آب درمانی،DBC یا ورشهای برنامه ریزیی شده و تزریق و دارو درمانی … می باشد.

در موارد شدید و عدم پاسخ به درمانهای طب فیزیکی از جراحی استفاده می شود.

منبع : وبلاگ دکتر فروغ

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ