آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

انواع دیسک کمر

درمان-دیسک-کمر-1-300x200

تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۲

Back-Pain-Myths-and-Facts

آسیب‌های خفیف دیسک در ناحیه کمر عمدتاً باعث درد محلی می‌شوند که ممکن است ناشی از صدمه قسمت محیطی دیسک یا التهاب هسته دیسک باشد. این درد، به دلیل فشار ثانویه به اطراف، هنوز به مرحله فتق نرسیده است اما ممکن است به دلیل این فشار، دردی متغیر ایجاد کند.

اگرچه این حالت به‌طور عمومی به عنوان یک آسیب جدی محسوب نمی‌شود، اما در صورت ادامه نیروهای غیرطبیعی، ممکن است منجر به گسیختگی لایه محیطی، بروز فتق دیسک و فشار بر روی رباط طولی پشتی، نخاع و اعصاب نخاعی شود. در این شرایط، با توجه به فشار متغیر به ریشه‌های عصبی، حالات مختلفی از درد ایجاد می‌شود.

درصورت فشار به ریشه‌های عصبی در ناحیه کمر به علت فتق دیسک کمر، درد ریشه عصب یا درد انتشاری ایجاد می‌گردد که می‌تواند تا کل اندام تحتانی امتداد یابد.البته چون در ناحیه کمر دیسک‌های L۴-L۵ و L۵-S۱ بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند بنابراین بیشتر درد عصب سیاتیک که مربوط به پشت اندام تحتانی است بوجود می‌آید.

دردهای ناشی از ریشه عصب(درد انتشاری)همچون سیاتیک با خم کردن ستون فقرات، نشستن، انجام فعالیت، سرفه و عطسه افزایش و با استراحت کاهش می‌یابد. اما باید توجه داشت که مسیر انتشار درد به محل دیسک دچار فتق شده در ستون فقرات دارد. دیسک‌های ناحیه مهره‌های گردنی درد انتشاری در بازو و ساعد و انگشتان دست ایجاد می‌کنند.

علائم درد انتشاری ناشی از دیسک کمر توسط بیمار به شکل‌های متفاوت تجربه و توصیف می‌شود. گاهی اوقات، درد کمر به دلیل وجود دیسک کمر به شکل گزگز، سوزش، و یا بیحسی در بخشی از اندام به ابراز می‌پردازد.

در ۵۰ ٪از موارد که بیرون زدگی دیسک  کمرکم است ممکن است هیچگونه علائمی در نزد بیمار وجود نداشته باشد.

بیشترین میزان پارگی و فتق دیسک کمر معمولاً در قسمت کناری و خارجی اتفاق می‌افتد، که این موقعیت باعث انتشار درد و علائم به یک طرف از اندام حرکتی (راست یا چپ) می‌شود. البته، در برخی موارد، فتق دیسک کمر ممکن است از نوع مرکزی باشد و درد به هر دو طرف حضور داشته باشد.

در مرکزجامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین  روش های مختلف برای درمان مبتلایان به دیسک کمر استفاده می شود که  که هدف  درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت  کلیه بیماران عزیز می‌باشد.

برای آشنایی با اطلاعات در مورد دیسک کمر بر روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ