آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

آرتروز و ساییدگی مفصل زانوآرتروز مفصل زانو یکی از شایع ترین علت درد زانو می باشد. علائم ساییدگی زانو بسیار مختلف هستند و می توانند بر مفصل زانو نیز تأثیر گذار باشند. شیوه های درمان آرتروز زانو با توجه به شرایط و عواملی که باعث ایجاد آن شده، متفاوت است.

مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی را برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو ارائه می‌دهد. روش‌های درمانی مختلفی برای آرتروز زانو به کار می‌روند. از آنجایی که افراد مختلف به شیوه‌های متفاوتی به روش‌های درمانی پاسخ می‌دهند، متخصصین ما از نزدیک با شما در تعامل خواهند بود تا تعیین کنند که کدام روش درمانی برای شما موثر است. آنها با توجه به تشخیص متفاوتی که از وضعیت هر بیمار دارند، روش درمانی مناسب را تجویز می‌کند. برخی از این روش‌های درمانی عبارتند از:
مگنت‌تراپی، اوزون‌تراپی، طب سوزنی، ماساژ‌تراپی، فیزیوتراپی، و ورزش‌های مخصوص برای کاهش فشار وارد شده به مفصل و افزایش دامنه‌ی حرکتی.
برای رزرو نوبت میتوانید از طریق شماره‌های  ۳۲۳۶۷۴۶۵ – ۳۲۳۳۰۳۸۲  با ما تماس حاصل نمایید.

استئوآرتریت یا سائیدگی زانو شایع ترین نوع آرتروز زانو می باشد. این بیماری نیز به نام های “آرتروز پوسیدگی و کشیدگی” یا “بیماری مفاصل فاسد” شناخته شده است. در بیماری استئو آرتریت غضروف مفصل دچار ساییدگی و خوردگی تدریجی می گردد. بنابراین، غضروف دیگر قادر به محافظت از استخوان نمی باشد و این امر باعث ایجاد تورم و زانو درد شدید می گردد. همچنین، فعالیت و حرکت زانو توأم با درد خواهد بود. در گاهی اوقات آرتروزهمراه با صدا دادن زانو و احساس سایش به همراه بدشکلی مفصل زانو می باشد.

آرتروز زانو در افراد مسن تر بیشتر به چشم می خورد. علایم ساییدگی زانو در افراد چاق شایع تر است، بدین گونه که کاهش وزن منجر به کاستن از شدت درد آرتروز زانو می شود. مؤلفه های عمومی (کلی) همچون عوامل وراثتی و خانوادگی در ابتلا به  بیماری آرتروز زانو  می توان تأثیر گذار باشد. آسیب دیدن زانو، پارگی غضروف و شکستگی استخوان های اطراف مفصل نیز می تواند علت آرتروز زانو باشد.

آرتریت به زبان ساده یعنی التهاب مفاصل که می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود. دو نوع شایع آرتریت عبارتند از آرتروز و روماتیسم. آرتروز مفصل زانو یکی از مشکلات بسیار شایع است، که اغلب در سنین میانسالی آغاز می‌شود و در سنین ۶۰ سالگی شدت می‌یابد و آشکار می‌شود و از دلایل اصلی خشکی زانو می باشد.

آرتروز زانو بیماری رایجی است که نزدیک ۴۰% افراد بالای ۶۵ سال به آن دچار می شوند. آرتروز زانو درد و ناراحتی های بسیار شدیدی ایجاد می کند. و ممکن است باعث شود که فرد مبتلا به آرتروز زانو در انجام کارهای روزمره اش نیز ناتوان شود. برای آشنایی بیشتر با درمان آرتروز زانو ادامه مطلب را مطالعه فرمایید

درمان آرتروز زانو ادامه مطلب را مطالعه فرمایید

علائم آرتروز زانو

وضعیت علائم آرتروز زانو غالباً به صورت فرآیند تدریجی است، اما ممکن است علایم با یک صدمه کوچک یا استفاده بیش از حد از زانو بدتر می شوند.

گزارش های مبتلایان  به آرتروز زانو نشان از آن دارد که علائم برای مدت طولانی وجود داشته و به تدریج شدت درد آرتروز زانو با صدای تق تق زانو افزایش یافته است.

در اغلب اوقات؛ این علائم به دلیل تغییرات فصلی و آب و هوایی دچار نوسان بوده، به گونه ای که در برخی از  ماه های سال شدت درد آتروز زانو کمتر و یا در ماه دیگر علائم و درد بیشتری احساس می شود. از آنجایی که آرتروز زانو درمانی ندارد، یادگیری شیوه های کاهش سرعت پیشرفت آرتروز زانو بسیار مهم است.

شایع ترین علایم آرتروز زانو عبارتند از:

درمان آرتروز زانو

منظور از درمان آرتروز زانو کاهش درد به منظور بازگشت بیمار به فعالیت های عادی روزانه می باشد.

درمان بیماری آرتروز زانو  از مراحل ساده و پایه شروع می شود و تا سخت ترین موارد که احتمالا منجر به عمل جراحی می گردد، را نیز شامل می گردد. ناگفته پیداست که هر مبتلایی (بیماری) متناسب با نوع و شدت بیماری آرتروز زانو  درمان می شود که تصمیم در این باره برعهده پزشک متخصص درمان آرتروز زانو (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) می باشد.

درمان های متفاوتی برای آرتروز زانو وجود دارد که بعضی از آن ها ممکن است در بعضی از افراد تاثیر بیشتری داشته باشد و در بسیاری اوقات بیمار مبتلا به آرتروز زانو باید با پزشک خود در انتخاب نوع درمان آرتروز زانو مشارکت فعال داشته باشد.

مهمترین اهداف درمان آرتروز زانو  کاهش درد و برگشت کارایی و فعالیت به زانو است. بیماری آرتروز زانو در ابتدا خفیف است ولی ممکن است با گذشت زمان پیشرفت کرده و شدیدتر شود.به طور کلی مراحل درمان شامل موارد زیر می باشند:

درمان آرتروز زانو با تغییر در روش زندگی

مهمترین این تغییرات شامل کاهش وزن است. بسیاری البته نه همه کسانی که آرتروز زانو دارند، چاق هستند و این وزن زیاد موجب می شود فشار بیشتری به زانو وارد شده که نتیجه آن افزایش عوارض زانو درد و پیشرفت بیماری آرتروز زانو است.

گاهی اوقات کاهش فقط چند کیلو گرم وزن می تواند زانو درد را تا حد زیادی کاهش داده و کارآیی زانو را افزایش دهد.

بیمار مبتلا به آرتروز زانو  باید تا حد امکان از دو زانو و چهار زانو نشستن اجتناب کرده و تا حد امکان برای نشستن از صندلی و برای خوابیدن از تختخواب استفاده کند. توالت های سنتی فشار زیادی را به مفصل زانو وارد می کنند.

پس به بیماران  مبتلا به آرتروز زانو توصیه می شود تا از توالت های به اصطلاح فرنگی استفاده کنند. استفاده از پله برای  بیماران مبتلا به آرتروز زانو مناسب نیست و راه پیمایی بر روی زمین های سراشیب یا سربالایی مشکل بیمار مبتلا به آرتروز زانو را بیشتر می کند.

کاهش وزن 

چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در پیشرفت آرتروز است. دلیل آن نسبتاً ساده است: هرچه فشار بیشتری روی مفاصل آسیب‌دیده وارد کنید، التهاب بیشتر خواهد شد. این امر با گذشت زمان می‌تواند یکپارچگی ساختار مفصل را بیش از پیش تخریب کند، درد را افزایش داده و در تحرک فرد و دامنه حرکت او تداخل ایجاد کند.

اغلب افراد با کاهش فقط پنج تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود، تسکین چشمگیری را در علائم خود تجربه می‌کنند.

از آنجا که ورزش با درد مفاصل می‌تواند دشوار باشد، چند ورزش روتین تناسب اندام وجود دارد که برای افراد مبتلا به آرتروز زانو مناسب است. این ورزش‌ها روی سه مؤلفه تمرینی تمرکز دارد:

کاهش وزن همچنین شامل تغییراتی در رژیم غذایی شما است که شامل کاهش چربی‌های اشباع، مصرف متوسط ​​کربوهیدرات‌ها و جلوگیری از مصرف نمک اضافی، قند و الکل می‌شود. یک متخصص تغذیه ممکن است بتواند به داشتن یک برنامه رژیم غذایی پایدار و متعادل کمک کند تا بتوانید وزن اضافی خود را کم کنید.

فعالیت‌های خود را تغییر دهید 

قانون آن ساده است: اگر هنگام انجام یک فعالیت احساس درد می‌کنید، آن فعالیت برای شما خوب نیست. با اینکه شما در بیشتر موارد می‌توانید عضلات خاصی را تقویت کنید تا به پشتیبانی مفاصل دردناک کمک کند، اما نباید بیش از حد به خود فشار وارد کنید. در پایان، ممکن است آسیبی که با انجام بعضی از فعالیت‌ها به خود وارد می‌کنید بیشتر از فایده آن باشد.

ممکن است بعضی مواقع نیاز داشته باشید تغییراتی در فعالیت‌های روزمره خود برای حفظ تحرک موجود داشته باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است از ورزش‌های تماسی لذت ببرید، اما صدماتی که این ورزش‌ها می‌توانند به شما وارد کنند، فقط به تسریع پیشرفت آرتروز زانوی شما کمک می‌کند.

اگر با این واقعیت روبرو شدید، سعی کنید روی یافتن فعالیت‌هایی با کمترین تماس که می‌توانید از آن لذت ببرید از قبیل دوچرخه سواری، شنا، قایق پارویی، اسکی، قایقرانی، اسکیت رولربلید، پیلاتس و یوگا استفاده کنید. خرید مخصوص دویدن  ممکن است دشوار باشد اما به شما این امکان را می‌دهد که بدون وارد آوردن فشار روی قوزک پا، زانو و لگن خود ورزش سالمی را تجربه کنید.

از طرف دیگر اگر شما از یک سبک زندگی بی‌تحرک پیروی می‌کنید، ممکن است بخواهید ورزش خود را به کمک یک متخصص فیزیوتراپی شروع کنید. یک درمانگر می‌تواند به شما بیاموزد چگونه با خیال راحت کشش و تقویت مفاصل آسیب‌پذیر را انجام دهد و یک برنامه ساختاری برای شما فراهم کند تا به تدریج شما را به سمت ورزش‌های روزمره سوق دهد.

از داروهای ضد التهابی استفاده کنید 

آرتروز زانو به نام التهاب مفاصل شناخته می‌شود. بنابراین، عاقلانه است که هر کاری را برای کاهش التهاب مفاصل خود انجام دهید تا بهبود آسیب‌های مفصلی را تسریع کند.

اگر پزشک از قبل داروهای لازم برای درمان دردهای مزمن مفاصل را برای شما تجویز کرده است، آن‌ها را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. اگر نه و اگر این درد در تحرک شما تأثیر می‌گذارد یا شب‌ها شما را بیدار می‌کند، در مورد داروهای تجویزی و بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید. در میان این داروها:

از یک وسیله پشتیبانی استفاده کنید 

افراد مبتلا به آرتروز زانو اغلب از وسایل کمکی برای راه رفتن خودداری می‌‌کنند زیرا باعث می‌شود احساس پیری و ضعف کنند. اما واقعیت این است که افرادی که این کار را انجام می‌دهند اغلب کمتر راه می‌روند زیرا یا روی پاهای خود ناپایدار هستند یا می‌ترسند وزن خود را روی مفصل متورم قرار دهند. به همین ترتیب، اجتناب از این وسایل می‌تواند سرعت تشدید بیماری شما را افزایش دهد.

ابزارهای حمایتی دیگر محدود به عصا و واکر نیستند. افراد مبتلا به آرتروز زانو می‌توانند گاهی از وسیله‌ای بنام بریس کاهش دهنده بار استفاده کنند که فشار روی آسیب‌دیده ترین قسمت مفصل را کاهش می‌دهد. حتی واکرهای غلتکی نیز وجود دارند که به شما امکان می‌دهند تا آزادانه‌تر حرکت کنید.

اگرچه این ابزارهای جدید برای همه مناسب نیستند، اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود درباره آن‌ها صحبت کنید تا ببیند آیا آن‌ها گزینه مناسبی برای شما هستند یا خیر.

روش‌های فیزیوتراپی آرتروز زانو 

روش‌های شناخته شده‌ای برای کمک به متوقف کردن درد برای مدت زمان کوتاه وجود دارد. این تسکین موقت می‌تواند ورزش کردن را برای افراد مبتلا به آرتروز زانو راحت‌تر کند. پزشک یا فیزیوتراپیست شما می‌تواند روشی را پیشنهاد کند که برای هر بیماری مناسب باشد. این روش‌ها برای بسیاری از افراد موثر بوده است.

گرمای مرطوب

گرمای مرطوب تأمین شده توسط حوله‌های گرم، کمپرس آب گرم، حمام یا دوش می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سه بار در روز برای رفع علائم در خانه استفاده شود.

گرمای عمیق

یک متخصص بهداشت می‌تواند با استفاده از موارد زیر گرمای عمیق را به مفاصل ملتهب برساند:

گرمای عمیق برای بیمارانی که التهاب حاد مفصل دارند توصیه نمی‌شود. از گرمای عمیق اغلب در اطراف شانه برای آرامش تاندون‌های سفت شده قبل از تمرینات کششی استفاده می‌شود.

سرما 

سرما توسط یک کیسه یخ یا کیسه سبزیجات یخ زده پیچیده شده در حوله، در صورت استفاده به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به جلوگیری از درد و کاهش تورم کمک می‌کند. این روش اغلب برای التهاب حاد مفاصل استفاده می‌شود. افرادی که پدیده رینود دارند نباید از این روش استفاده کنند.

آب درمانی 

هیدروتراپی (آب درمانی) می‌تواند درد و سفتی را کاهش دهد. ورزش در استخرهای بزرگ ممکن است راحت‌تر باشد زیرا آب مقداری از وزن را از مفاصل دردناک برمی‌دارد. در بسیاری از مراکز اجتماعات کلاس‌های ورزش در آب وجود دارد که برای مبتلایان به آرتروز ایجاد شده است. برخی از بیماران نیز بوسیله گرما و حرکتی که توسط چرخش در آب ایجاد می‌شود، تسکین پیدا می‌کنند.

موبیلیزاسیون 

درمان‌های موبیلیزاسیون شامل شامل موارد زیر است:

این درمان‌ها هنگامی که توسط یک متخصص آموزش‌دیده انجام شوند، می‌توانند به کنترل درد و افزایش حرکت مفصل و انعطاف‌پذیری عضلات و تاندون‌ها کمک کنند.

دستگاه تنس (Tens) 

تنس (تحریک عصب الکتریکی از راه پوست) نیز می‌تواند باعث تسکین درد شود. در دستگاه تنس یک شوک الکتریکی از طریق الکترودهایی قرار داده شده که بر روی سطح پوست منتقل می‌شود. بیماران می‌توانند در طول روز یک واحد تنس را بپوشند و آن را در صورت نیاز برای کنترل درد خاموش و روشن کنند.

بیوفیدبک 

بیوفیدبک ممکن است به آرامش عضلات و کنترل پاسخ‌های شما در برابر درد کمک کند.

آرامش‌سازی (ریلکسیشن) 

درمان ریلکسیشن نیز به کاهش درد کمک می‌کند. بیماران می‌توانند یاد بگیرند که برای تسکین درد، تنش را از عضلات خود آزاد کنند. ممکن است درمانگران بتوانند تکنیک‌های آرامش‌سازی را به بیماران آموزش دهند.

طب سوزنی/ طب فشاری

طب سوزنی یک روش سنتی چینی برای تسکین درد است. محققان معتقدند که سوزن‌ها اعصاب حسی عمیقی را تحریک می‌کنند که به مغز می گویند مسکن‌های طبیعی را آزاد کند.

طب فشاری نیز شبیه به طب سوزنی است اما به جای استفاده از سوزن از فشار انگشتان استفاده می‌کند.

درمان آرتروز زانو با نرمش

ورزش های آرتروز زانو بسیار مفید است زیرا عضلات قوی پا از زانو پشتیبانی می‌کنند و ضربه را قبل از رسیدن به زانو جذب می‌کنند. تقویت عضلات چهار سر ران باعث افزایش گردش خون در مفصل زانو می‌شود، تغییرات بیوشیمیایی مفیدی را در مایع مفصلی زانو تحریک می کند و ویژگی‌های روان سازی آن را بهبود می‌بخشد. ورزش زانو همچینن دامنه حرکتی مفصل زانو را بهبود می‌بخشد. با این حال، در بیماران مبتلا به آرتروز زانو که زانوهای هم ترازی ندارند، گاهی اوقات استحکام بیش از حد عضلات چهار سر ران باعث وخامت شرایط می‌شود.بیمار مبتلا به آرتروز زانو می تواند زیر نظر فیزیوتراپیست ورزش آرتروز زانو را یاد گرفته و انجام دهد.

درمان آرتروز زانو با آرتروسکوپی زانو

 توافق جامعی در مورد  نحوه درمان مؤثر آرترو زانو از طریق آرتروسکوپی هنوز هم وجود ندارد. در برخی از علائم ممکن است مؤثر باشد (عملی است برای مشاهده درون مفاصل).

جهت آشنایی  بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله لیزر درمانی آرتروز زانو

مطالعه مقاله درمان آرتروز زانو با پی آر پی PRP

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ