آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم و درمان استخوان ناویکولر فرعی

3049_orig

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

 در کف پای بعضی افراد در کنار استخوان ناویکولر ممکن است یک استخوان دیگر وجود داشته باشد که به آن ناویکولر فرعی میگویند.

علائم استخوان ناویکولر فرعی

همانطور که اشاره شد، بسیاری از افراد یک استخوان ناویکولر فرعی، یعنی یک استخوانچه کوچکتر در کنار استخوان ناویکولر، دارند که عموماً بدون مشکلی است. با این حال، گاهی اوقات این استخوان اضافه ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند و منجر به دردسرهایی شود. این مشکلات عموماً با بروز درد در ناحیه استخوان، به ویژه در وسط و سمت میانی پا، همراه هستند.

درد ممکن است در هنگام راه رفتن شدیدتر شود و فشار مستقیم بر روی محل قرارگیری این استخوان، به ویژه با استفاده از انگشت دقیقاً روی آن، می‌تواند شدت درد را افزایش دهد.

احتمال داشتن استخوان ناویکولر فرعی در فردی که کف پا صاف دارد، بیشتر است و بسیاری از افرادی که کف پا صافی، به ویژه نوع قابل انعطاف را دارند، این استخوان اضافه را در کنار استخوان ناویکولر اصلی خود دارند.

مشکلات مربوط به استخوان ناویکولر فرعی عمدتاً در دختران، به خصوص در سنوات نوجوانی، شایع تر هستند.

تشخیص استخوان ناویکولر فرعی عموماً از طریق بررسی مشکلات بیمار، معاینه توسط پزشک و تهیه یک رادیوگرافی ساده از کف پا و دیدن استخوان صورت می‌گیرد.

درمان مشکلات ناشی از استخوان ناویکولر فرعی

درمان مشکلات ناشی از استخوان ناویکولر فرعی عموماً با استفاده از روش‌های غیرجراحی انجام می‌شود.

هنگامی که این استخوان به علت ضربه ای دردناک می شود، درمان معمولاً شامل قرار دادن گچ در پا و استفاده از داروهای ضد التهابی است. پس از حدود یک ماه، گچ از پا برداشته می شود و سپس بیمار توصیه می شود در طولانی مدت از کفی‌هایی درون کفش استفاده کند که باعث ایجاد قوس درونی در کفش می شود. اینطوری، استخوان ناویکولر فرعی با استفاده از یک پد حمایتی تحت آن قرار می گیرد و فشار کمتری در هنگام راه رفتن به آن وارد می شود.

در صورتیکه اقدامات فوق نتواند درد بیمار را مرتفع کند اقدام جراحی بصورت خارج کردن استخوان ناویکولر فرعی از پا انجام میشود. در این عمل جراحی تاندون تیبیالیس خلفی به استخوان ناویکولر اصلی متصل میشود.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ