آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

جراحی دیسک گردن

808714684144177255193217973116318217012763

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

علت-گردن-درد+دیسک-گردن

مهره های گردن حالت بسیار جالبی دارند و باعث حرکات مختلف گردن انسان می شوند.به علت فشار وارد بر مهره های گردن و همچنین حرکت های نادرست و شدید و قرار داشتن در وضعیت های نامناسب ممکن است مهره های گردن آسیب دیده و بیماری دیسک گردن به وجود بیاید.که در این سایت علائم دیسک گردن، درمان آن مورد بحث قرار میگیرد.

حرکت های ناگهانی گردن به سمت جلو و عقب برای مهره ها و دیسک گردن بسیار مضر است.

هنگامی که دیسک صدمه می بیند باعث گردن درد و محدودیت حرکات گردن می شود.

ولی  در صورتی که دیسک گردن جابه جا و یا پاره شود (که آن را هرنی دیسک می نامند) باعث ایجاد فشار بر روی  ریشه عصب و نخاع می شود.

اگر فشار فقط بر روی ریشه های عصب باشد موجب دردهای انتشار دهنده در کتف و بازو می شود و در صورتی که فشار مستقیم روی نخاع باشد که خیلی خطرناک است و باعث اختلال دست و پا و مشکل حرکت نیز می شود.

درمان دیسک گردن

استفاده و مصرف داروهای ضد التهاب و تجویز گردنبند طبی برای بی حرکت نگه داشتن گردن برای چند روز، اولین قدم برای درمان دیسک گردن می باشد .

پس از آن برای بیماران فیزیوتراپی تجویز می شود. اگر بعد از گذشت یک ماه  درمان های طبی برای بیمار موثر نباشد ممکن است عمل جراحی برای درمان بیمار انجام شود. معمولا تعداد زیادی از بیماران با روش های گفته شده بهبود می یابند

نحوه جراحی دیسک گردن

درمان جراحی دیسک گردن به دو روش جراحی از جلو و یا جراحی از راه پشت گردن انجام می شود.

جراحی از طریق جلوی گردن

در جراحی دیسک گردن از طریق جلو یک برش به حالت عرضی در جلوی گردن ایجاد می شود و بعد از کنار رفتت عضلات و عروق مهره های ستون فقرات گردن مشاهده می شوند.

با استفاده از رادیوگرافی هنگام عمل محل دیسک پاره شده معین می شود و با کمک میکروسکوپ جراحی دیسک آسیب دیده تخلیه شده و زوائد استخوانی که موجب فشار بر روی نخاع و ریشه های عصبی شده اند برداشته می شوند.

دیسک خارج شده به وسیله یک پروتز یا دیسک مصنوعی جایگزین می شود.

1718

1920جراحی  از طریق پشت گردن

راه دیگر جراحی دیسک گردن از طریق برش در پشت گردن انجام می شود . در این روش نیز عضلات گردن کنار زده می شوند و بعد از رسیدن به استخوان قسمت پشت ستون فقرات گردن با استفاده از دستگاه رادیوگرافی در اتاق عمل سطح ضایعه معین می شود .

 بعد از ان با استفاده از دستگاه میکروسکوپی یک قسمت از استخوان برداشته شده و عصب بیمار نمایان می شود و بعد از ان عصب کنار زده می شود و تکه دیسک از زیر آن بیرون آورده می شود در این روش جراحی دیسک گردن به دیسک مصنوعی و همچنین پیوند استخوانی (فیوژن) احتیاجی نیست.

21

22

23نتیجه جراحی

نتیجه جراحی دیسک گردن مثل جراحی همه قسمت های بدن بستگی به فاکتورهای مختلف دارد  مانند: جراح و تجهیزات بیمارستانی ، واکنش بدن بیماران همچنین مدت زمانی که از شروع بیماری تا تصمیم بیمار برای جراحی می گذرد و نیز صدمات عصبی و ساختمانی و بیومکانیکی که قبل از جراحی برای بیمار ایجاد شده است.

در کل ۷۰ در صد بیمارن نتیجه خیلی خوب ۲۰ در صد نتیجه متوسط می‌گیرند و ۱۰ در صد ممکن است نتیجه رضایت بخشی نداشته باشند و یا دچار عارضه شوند .

عوارض جراحی

عوارض جراحی دیسک گردن شایع نیست و معمولا کمتر از ۱۰ درصد موارد اتفاق می افتد که بیماران پس از جراحی دچار عوارض شوند.عوارض  ممکن است صدمه به عصب صوتی ، مری و یا عروق گردن باشد.

  • خواننده گرامی

پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  دیسک گردن مطالعه فرمایید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ