آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

تکار تراپی و کاربرد آن در تسکین درد و التهاب بیماری‌های عضلانی

لینک دلخواه تکار-تراپی-و-کاربرد-آن-در-تسکین-درد-و-التهاب-بیماری‌های-عضلانی

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

تکار تراپی یک روش مدرن درمانی از نوع دیاترمی در زمینه فیزیوتراپی است که در فرآیند بهبودی طبیعی بدن نقش کلیدی ایفا می‌کند. این روش با استفاده از طول موج‌های گسترده‌ای از رادیوفرکانس، تحریک و بازسازی بافت‌های آسیب دیده، انتقال انرژی در سطح بدن، و کاهش درد ناشی از آسیب‌های مختلف، مشکلات عضلانی، و دردهای مفصلی را بدون نیاز به جراحی یا درمان‌های تهاجمی بهبود می‌بخشد. تکار تراپی به عنوان یک روش درمانی لذت بخش شناخته شده و در طول جلسات درمانی، بیماران احساس راحتی و گرمای خوشایندی در بدن خود تجربه می‌کنند. در ادامه، به کاربردها و مزایای این شیوه درمانی پرداخته شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرخانی با شماره تلفن‌­های۰۹۳۳۱۱۱۱۶۱۴–  ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵ – ۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲  تماس حاصل فرمایید.

 

مزایای تکار تراپی چیست؟


موارد زیر از اصلی‌ترین مزیت‌های درمان تکار تراپی به‌شمار می‌آیند:

  • تکار تراپی صدمه نمی‌‌زند، غیر تهاجمی است و شبیه به ماساژ آرامش بخش است.
  • نتایج تکار درمانی می‌توانند از اولین جلسات ظاهر شوند.
  • تکار تراپی درد را تسکین می‌دهد، به بازسازی بافت کمک و بهبودی را تسریع می‌کند، در بعضی موارد مدت زمان درمان را نیز کاهش می‌دهد.
  • این درمان در بسیاری از موارد، برای بهبود بافت‌های نرم، عضلات و استخوان‌های سخت‌تر، مفاصل، غضروف‌ها ، رباط‌ها و … موثر است و حتی در ناحیه گردنی نیز قابل استفاده است.
  • تکار تراپی، امکان بهینه سازی درمان را با توجه به نیازبیمار فراهم می‌کند.
  • با تنظیم سطح انرژی، می‌توان نه تنها در لایه‌های سطحی بلکه عمیق بافت‌ها مداخله کرد.
  • تکار تراپی می‌تواند بلافاصله پس از ضربه یا در مرحله حاد یک روند التهابی استفاده شود.
  • در کوتاه کردن دوره‌‌‌ی نقاهت نقش دارد
  • منجر به افزایش قدرت بدنی و دامنه‌ی حرکتی بیمار می‌شود
  • سطح انرژی و جریان خون در بافت‌های بدن بالا می‌رود
  • منجر به احساس گرمای موضعی و تسکین درد در قسمت آسیب دیده می‌شود

کاربرد تکار تراپی


تکار درمانی برای شما مناسب است اگر با یکی از شرایط زیر روبرو هستید:

  • اگر با از درد دررفتگی، پیچ خوردگی، بورسیت، التهاب مفاصل ،ورم کف پا، آرتروز مفصل رنج می‌برید.
  • دچار پارگی ، انقباض یا کشیدگی عضلانی شده اید.
  • در حال بهبودی از شکستگی هستید.
  • و یا در آستانه انجام یک عمل ارتوپدی مانند پارگی رباط یا آسیب مینیسک هستید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید.
  • کمردرد شدید دارید.
  • شما ورزشکار هستید و می خواهید بعد از آسیب دیدگی سریعتر از آن جلوگیری کرده و بهبود یابید.
  • در مواردی چون دیسک کمر، خارپاشنه، آسیب‌های غضروفی، آسیب‌های ورزشی و … کاربرد زیادی دارد

تکارتراپی


تکارتراپی

تکارتراپی به عنوان یک روش غیرجراحی برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های مفصلی و عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش، توسط متخصصان ماهر در کلینیک‌های توانبخشی و فیزیوتراپی اجرا می‌شود. تکارتراپی از دستگاه تکار بهره می‌برد و با استفاده از فرکانس‌های خاص، به منظور بازسازی فرآیند طبیعی و تقویت فعالیت‌های فیزیولوژیکی بافت‌های بدن به کار می‌رود.

در طول درمان تکار تراپی، یک انتهای الکترود در ناحیه آسیب دیده قرار گرفته و موجب تحریک عصبی می‌شود. اثرات درمانی تکار تراپی روی بدن به دو نحوه‌ی غیرگرمایی و تاثیرات گرمایی انجام می‌شود. در درمان تکار به روش غیر گرمایی، انرژی حاصل از امواج رادیو فرکانسی از طریق ایجاد جریان الکترومغناطیسی به بدن منتقل می‌‌شود .نتایج حاصل از این جریان، حرکت سریع یون‌های موجود در بافت و در نهایت افزایش فعالیت سیستم لنفاوی است. جریان ناشی از تکار تراپی برای تسکین درد و التهاب‌های شدید موثر است. در روش تکار تراپی با اثرات گرمایی، درمان بر اساس اتساع عروق است که اجازه می‌دهد خون سریع‌تر جریان یابد و اکسیژن بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، گرمای ناشی از تکارتراپی متابولیسم شما را تسریع می‌کند. نتیجه کلی این است که درد شما به طور قابل توجهی کاهش یافته و آسیب سریع‌تر بهبود می‌یابد.

نتایج درمان تکارتراپی


از آنجایی که تکارتراپی با استفاده از دستگاه‌های مجهز و روش‌های مدرن اجرا می‌شود، بیماران ممکن است نتایج درمانی را به‌طور فوری و در مدت زمان کوتاهی پس از جلسات درمان تجربه کنند. کاهش درد، افزایش راحتی و حالت خوبی که بیماران از این روش درمانی به دست می‌آورند، از مزایای اصلی و مهم این تکنولوژی نسبت به سایر روش‌های درمانی است.

چند جلسه لازم است و چقدر طول می‌کشد؟


تعداد جلسات تکار تراپی بسته به نیاز و شدت آسیب بیمار متفاوت است.بنابراین این مسئله را خود پزشک می‌تواند تشخیص دهد اما در بسیاری از موارد جلسات درمانی ،به یک جلسه ختم نخواهد شد. جلسات لازم برای تکار تراپی معمولا تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و اکثرا هفته‌ای یک تا سه بار در فاصله‌های زمانی مشخص شده برای بیمار توصیه و توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود.

آیا تکار تراپی عوارض و یا خطری برای بیمار دارد؟


بر اساس مطالعات و به گفته‌ی تجربیات متخصصین این درمان، تکارتراپی عارضه‌ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند و روشی کاملا ایمن است و بیمار احساسی همچون ماساژ خواهد داشت. تنها خطری که امکان ایجاد آن بسیار کم است، احساس سوزش و یا حتی سوختگی در قسمت الکترود خنثی است.

آیا تکار تراپی برای همه‌ی افراد مناسب است؟


تکارتراپی از مزایا و کاربردهای گسترده‌ای برخوردار است، اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. استفاده از دستگاه تکارتراپی برای افرادی با مشکلات قلبی، که دستگاه قلبی باتری دارند، افرادی که فلزات در بدن خود دارند (به دلیل جراحی و غیره)، افرادی با عفونت‌های فعال، بیماری‌های سیستمیک و زنان باردار توصیه نمی‌شود. بهتر است پیش از شروع درمان، با توجه به وضعیت بیماری یا سابقه پزشکی، با متخصص مشورت کنید. ممکن است در موارد خاص، این روش برای شما مناسب نباشد و در این صورت، متخصص فیزیوتراپی یا طب فیزیکی ممکن است درمان‌های جایگزین را برای شما پیشنهاد کند.

آیا نتایج تکار تراپی همیشگی است؟


شرایط و وضعیت هر بیمار و یا بیماری با یکدیگر متفاوت است. در این‌که، تکار تراپی در تسریع فوری درد بیمار موثر است شکی نیست اما ثابت ماندن نتیجه‌ی درمان قطعا به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت. شاید یک درمان به تنهایی برای بهبودی همیشگی کافی نباشد . بنابراین متخصص فیزیوتراپی از شیوه‌های درمانی دیگر و حرکات اصلاحی نیز برای اصلاح وضعیت و پیشگیری مجدد از بروز مشکل به بیمار توصیه می‌کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ