آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

بهترین متخصص دیسک کمر

pishgiri

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

1993h

دیسک بین مهره ای که به صورت کمک فنری ضربه های وارده به ستون فقرات را خنثی می کند، به صورت صفحه ای مابین دو جسم مهره قرار گرفته است. این عضو که بزرگترین عضو بدون عروق در بدن است از دو قسمت محیطی و مرکزی به وجود آمده است.

قسمت محیطی از رشته های لیفی ضخیمی تشکیل شده است که حلقه لیفی (Annulus Fibrosus) نامیده می شود. قسمت مرکزی دیسک  کمر(Nucleous Pulposus) نامیده می شود.

قسمت مرکزی دیسک کمر (Nucleous Pulposus) را مایع نیمه جامد ژلاتین مانندی تشکیل داده که ۸۰-۹۰ درصد از آن را آب و بقیه آن را مواد کلاژن و گلیکوپروتئین تشکیل می دهند. خاصیت ارتجاعی دیسک بین مهره ای بستگی به کافی بودن مقدار آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی آن دارد.

دیسک بین مهره ای بستگی به کافی بودن مقدار آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی ان دارد. دیسک بین مهره ای توسط الیاف نسبتاً محکمی به جسم مهره ای بالا و پایین خود می چسبد.

دیسک بین مهره ای علاوه بر خاصیت کمک فنری، به صورت بلبرینگی بین دو مهره مجاور قرار می گیرد و باعث تسهیل در حرکات مهره ها روی یکدیگر می شود. دیسک بین مهره ای از استحکام قابل ملاحظه ای برخوردار است و اگر آسیب ببیند منجر به بیماری می شود که به دیسک کمر معروف است.

علل و عوامل دیسک کمر

چندین علل می توانند شما را مستعد ابتلا دیسک کمر سازند:

سن و دیسک کمر

دیسک کمر در سنین میانسالی به خصوص ۳۵ تا ۴۵ سالگی شایع است که مرتبط با تغییر شکل دیسک ها در اثر بالا رفتن سن است.

کشیدن سیگار و دیسک کمر

استفاده از تنباکو ریسک ابتلا به دیسک کمر ر افزایش می دهد و دلیل آن هم کاهش سطح اکسیژن در خون شما و در نتیجه محرومیت بافت های بدن از مواد مغذی حیاتی است.

قد و دیسک کمر

بلند قد بودن ریسک ابتلا به دیسک کمر را افزایش می دهد. به نظر می رسد مردان بلندتر از ۱۸۰ و زنان بلندتر از ۱۷۰ سانتیمتر ریسک بالاتری به ابتلا به دیسک کمر خواهند داشت.

افرادی که به دلیل شغل خود مجبور به بلند کردن ، هل دادن ، کشیدن اشیا سنگین یا خم شدن و چرخش مداوم بدن خود هستند مستعد ابتلا به  بیماری  دیسک کمرمی باشند همچنین مشاغلی که فرد در آن مدت طولانی به صورت نشسته یا ایستاده بدون حرکت قرار می گیرد نیز مستعد ابتلا به  بیماری  دیسک کمرمی باشند.

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین و پیشرفته ترین روش ها و توسط بهترین متخصص دیسک کمر برای درمان کلیه بیماران مبتلا به دیسک کمر استفاده می شود

برای آشنایی با بهترین روش درمان دیسک کمر بر روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ