آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

التهاب و درد مفاصل به علت بیماری لوپوس

1102

تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲

1102

درد مفاصل و ماهیچه ها از نشانه های بسیار معمول لوپوس عمومی منتشر ( SLE ) است و نزدیک به ۹۰ درصد بیماران درگیر با بیماری لوپوس بهنگام بحران بیماری مبتلا به درد مفاصل یا ماهیچه ها می شوند . میزان التهاب و درد مفاصل و ماهیچه ها در بیماران مبتلا به لوپوس گوناگون است .

در برخی از بیماران درد مفاصل و ماهیچه ها ممکن است شبیه دردهای ویروسی و یا آنفولانزا باشد ، در پاره ای از بیماران ممکن است  نشانه های ویژه التهاب مفاصل  را داشته باشد که در آن صورت مفاصل نه تنها دردناک هستند بلکه متورم ، گرم و حساس نیز می باشند .در پاره ای دیگر التهاب و درد شدید ماهیچه ها ممکن است همراه با از دست دادن توانائی و سستی روزافزون باشد

در دوران بحران بیماری لوپوس، درد عضلات و مفاصل ممکن است هر زمانی ظاهر شود و ممکن است مدت‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد، همانند سایر علائم بیماری. باید توجه داشت که اگرچه درد عضلات و درد مفاصل به عنوان نشانه‌های شناخته‌شده لوپوس محسوب می‌شوند، اما لوپوس تنها عامل این ناراحتی نیست.

برای نمونه درد مفاصل می توانددر بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید(ضایعه التهابی مفصل) ، (آزارهای تخریبی استخوان) پدیدار شود تا در بیماری لوپوس ،و به همین جهت تشخیص لوپوس باید بر پایه بررسی کامل پزشکی و جزء به جزء تاریخچه پزشکی بیمار بوده و پاسخ آزمایش های تخصصی به نشانه های درد ماهیچه ها و درد مفاصل اضافه شود .

ویژگی های درد مفاصل دربیماری لوپوس

درد مفاصل در بیماران لوپوس اغلب در زمان‌های خاصی ظاهر می‌شود و سپس بهبود می‌یابد. مفاصلی که در انتهای بدن قرار دارند مانند انگشتان، مچ دست، شانه، زانو و مچ پا ممکن است چندین بار با درد مواجه شوند و در یک زمان همزمان ظاهر شوند.

خشکی یا درد صبحگاهی که در طول روز بهبود می‌یابد، یکی از ویژگی‌های درد مفاصل در لوپوس است.

ویژگی دیگر التهاب مفاصل ناشی از لوپوس این است که درد به طور معمول به صورت همزمان و تقریباً متقارن در مفاصل مشابه در دو طرف بدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، درد و تورم مزمن در یک مفصل حتی در بیمارانی که بیماری لوپوس تشخیص داده شده دارند، ممکن است ناشی از بیماری دیگری باشد.

برخلاف استئوآرتریت ، التهاب مفاصل ناشی ازبیماری لوپوس معمولاً سبب تغییر شکل و از بین رفتن مفصل ها نمی شود .

  • بازدید کنندگان گرامی

منبع : دکتر شجاعی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ