آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

آرتروز چگونه ایجاد می شود؟

143141248165151723227227220292781538

تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم‌کم از بین می‌رود.

استئوآرتریت ( Osteoarthritis) بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می شود.نام دیگر این بیماری آرتروزاست و بعضی دیگر معتقدند که استئوآرتروز نام بهتری برای این بیماری است. استئوآرتریت یک بیماری تخریبی در مفصل است (تخریب غضروف مفصل) که پیشرونده بوده ولی برخلاف نام آن یک بیماری التهابی(عکس آرتریت روماتویید)نیست.چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.

درمان آرتروز

معمولا درمان چهار مرحله دارد که در مراحلی اولیه سعی می‌ شود با استفاده از  روشهای طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپی، ورزش درمانی، اصلاح کفش و کفی  از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود و وضعیت بیمار را اصلاح کرد.

چه زمانی کار به جراحی می کشد؟

در مراحل پیشرفته آرتروز از جراحی می توان کمک گرفت . تا ۲۰ سال پیش که آرتروسکوپی، یعنی همان جراحی بسته را  نداشتیم، اگر مینیسک یک ورزشکار پاره می ‌شد، جراح، زانو را با شکاف بزرگ باز می ‌کرد و تمام مینیسکی را که قسمتی از آن پاره شده بود، برمی ‌داشت و چون فنری وسط غضروف استخوان نبود که بتواند فشار را از بالا به پایین بگیرد، آرتروز به وجود می ‌آمد و منجر به شکستن و راست‌ کردن محور زانو تا تعویض مفصل می‌ شد.

 رژیم غذایی در آرتروز

 مارگارین، کره، کافئین، الکل، شکر سفید، تنباکو و محصولات مانند دوغ  باید از رژیم غذایی حذف شوند. در حدود یک سوم از افرادی که از بیماری رنج می برند به بعضی مواد غذایی  حساس اند که از آن جمله می توان به سیب زمینی ، فلفل ، بادنجان ،گوجه فرنگی و تنباکو را نام برد بنابراین توصیه می شود روزانه ۸ لیوان آب برای دفع سموم بدن مصرف شود.

منبع:وبلاگ دکتر فروغ

مقالات مرتبط

استخوان ران

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ران ران قسمتی از اندام تحتانی

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ