آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

رگ به رگ شدن کمر چگونه درمان می‌شود ؟ (استراحت، ماساژ و التراسوند)

رگ به رگ شدن کمر چگونه درمان می‌شود ؟ (استراحت، ماساژ و التراسوند)

تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲

اگر چه ممکن است رگ به رگ شدگی کمر یک آسیب جدی در نظر گرفته نشود؛ اما می‌تواند منشاء یک درد بسیار شدید باشد. رگ به رگ شدن کمر از مهم‌ترین دلایل ایجاد درد در ناحیه پایین کمر است و سالانه دلیل بسیاری از افراد برای مراجعه به مرکز اورژانس می‌باشد. رگ به رگ شدن کمر می‌تواند در هر سنی رخ دهد؛ اما بیشتر در سن ۴۰ سالگی مشاهده می‌شود.

رگ به رگ شدگی در کمر به معنای وارد شدن آسیب به تاندون‌ها و/یا عضلات کمر است و شدت آن متفاوت است؛ از آسیب‌های کششی ساده تا پارگی جزئی یا کامل در ترکیب عضله/تاندون. وقتی بافت‌ها بیش از حد کشیده یا پاره می‌شوند، پارگی‌های میکروسکوپی با درجات مختلف ایجاد می‌شود. این پارگی‌ها منجر به التهاب در نواحی اطراف می‌شوند و نتیجتاً درد شدید در کمر و مشکل در حرکت را ایجاد می‌کنند. رگ به رگ شدگی که به مدت روزها یا هفته‌ها ادامه دارد، به عنوان رگ به رگ شدگی حاد شناخته می‌شود، و اگر بیش از سه ماه ادامه داشته باشد، به عنوان رگ به رگ شدگی مزمن تلقی می‌شود.

خوشبختانه روش‌هایی ساده و بدون جراحی می‌تواند در درمان کمردرد بعلت رگ به رگ شدن کمر موثر باشد . در ادامه‌ درمان‌های موثر برای کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات کمر بطور مختصر و مفید آورده شده است:

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی درمان رگ به رگ شدن کمر و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرخانی با شماره تلفن­‌های ۰۹۳۳۱۱۱۱۶۱۴–  ۰۳۱۳۲۳۶۷۴۶۵ – ۰۳۱۳۲۳۳۰۳۸۲  تماس حاصل فرمایید.

علت رگ به رگ شدن کمر


علت رگ به رگ شدن کمر

تروما، فشار و تنش همگی می‌توانند باعث رگ به رگ شدگی یا کشش و پیچ خوردگی شوند. برخی از علل شایع آن عبارتند از:

  • زمین خوردن خصوصاً اگر به سختی یا در وضعیت نامناسبی به زمین برخورد کرده‌اید.
  • حرکات تکراری که عضلات کمر را تحت فشار قرار داده و تحریک می‌کنند.
  • بلند کردن غیر ایمن اجسام، بلند کردن اجسام در حین چرخش یا بلند کردن اجسام بسیار سنگین. والدین اغلب اوقات هنگام پرش به عقب یا بازی کردن با کودکان آسیب می‌بینند.
  • داشتن اضافه وزن که می‌تواند فشار اضافی به عضلات کمر وارد کند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند و افرادی که به طور ناگهانی وزن اضافه می‌کنند و زنان باردار بیشتر از سایرین در معرض رگ به رگ شدگی و آسیب دیدگی عضلات قرار دارند.
  • سبک زندگی بی‌تحرک. سبک زندگی کم تحرک می‌تواند عضلات کمر را ضعیف کرده و خطر آسیب دیدگی را افزایش دهد.
  •  موقعیت وضعی در هنگام نشستن یا شکل بدن هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی

 علائم


علائم

علائم کشیدگی و رگ به رگ شدگی کمر شامل ناراحتی یا درد از خفیف تا شدید در ناحیه کمر، به ویژه پس از بروز یک حادثه یا آسیب دیدگی است که به صورت مکانیکی بافت‌های کمر را تحت فشار قرار می‌دهد. بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی، ممکن است علائم دیگری نیز تجربه شوند، از جمله ضعف یا از دست دادن قابل توجه قدرت، بی‌ثباتی، مشکل در حرکت، از دست دادن کامل عملکرد عضلات، تورم، حساسیت و کبودی. شدت علائم به طور معمول با شدت آسیب مرتبط است.

در صورت تجربه درد ناگهانی یا شدید، از دست دادن تحرک، ضعف کامل عضلانی یا وجود احتمال شکستگی یا آسیب جدی دیگر، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و دریافت معالجه پزشکی نمایید. اگر درد کمری را تجربه کردید که پس از استراحت کوتاه، استفاده از یخ و داروهای ضد التهاب بهبود نیابد، حتماً باید به پزشک یا متخصص مراقبت‌های پزشکی خود مراجعه کنید.

افرادی که دچار کشیدگی عضلات بخش پایینی کمر شده‌اند ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کنند:

  • ناراحتی با درجات متغیر؛ از یک درد خفیف گرفته تا درد ناگهانی ناتوان کننده.
  • درد موضعی در ناحیه پایین (که مانند دردهای سیاتیک به پاها انشعاب پیدا نمی‌کند)
  • حساسیت احتمالی کمر نسبت به لمس
  • شروع ناگهانی درد؛ ممکن است این درد با اسپاسم عضلانی همراه باشد.
  • دشواری در ایستادن یا راه رفتن همراه با مقداری تسکین درد در هنگام استراحت کردن
  • ممکن است درد شدید به سرعت برطرف شود و به صورت متناوب عود کند و درد اندک ممکن است چند هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد.

تشخیص


برای تشخیص کشیدگی یا رگ به رگ شدگی کمر، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. این معاینه ممکن است شامل وارد کردن فشار به ناحیه مشکوک به آسیب یا نقاط نزدیک به آن برای بررسی تورم و حساسیت به لمس باشد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود حرکات خاصی را انجام دهید تا محدودیت دامنه حرکت و عواملی که درد را در رگ به رگ شدگی عضلات کمر شما تشدید یا کاهش می‌دهند، تعیین شود. همچنین، شما ممکن است از شما خواسته شود تا علائم، فعالیت‌ها یا آسیب دیدگی که باعث درد شده است را توضیح دهید.

بسته به شرایط، پزشک ممکن است از عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس یا از عکسبرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای بررسی احتمال شکستگی، ناهنجاری در استخوان یا سایر منابع احتمالی درد و یا تشخیص آسیب‌های محتمل در دیسک‌های فاصله‌گذاری استفاده کند. در صورتی که درمان تجویز شده تسکین علائم نداشته باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های تشخیصی پیشرفته‌تر مانند الکترومیوگرافی (EMG) یا بررسی‌های هدایت عصبی نیز وجود داشته باشد.

درمان غیر جراحی


درمان غیر جراحی

درمان رگ به رگ شدن عضلات کمر معمولاً شامل موارد زیر است: محدود کردن فعالیتی که باعث بروز آسیب شده است (برداشتن اجسام سنگین، پیچاندن کمر، خم شدن یا سایر فعالیت‌ها)، استفاده از یخ در ۴۸ ساعت اول پس از آسیب و استفاده از گرما درمانی پس از آن، مصرف داروهای ضد التهاب (NSAID ها) و داروهایی که به رفع اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند. اگرچه در ابتدا ممکن است به یک دوره استراحت احتیاج باشد اما دوره‌های طولانی بی‌تحرک ماندن یا بستری شدن توصیه نمی‌شود و در واقع ممکن است باعث کند شدن روند بهبودی شود. ممکن است فیزیوتراپی  و تمرینات تقویتی برای قدرت بخشیدن به عضلات کمر  نیز تجویز شود. درمان جراحی فقط در موارد نادر توصیه می‌شود که پارگی کامل رباط‌ها یا عضلات رخ داده باشد.

سایر توصیه‌های درمان غیر جراحی ممکن است شامل روش تحریک الکتریکی، گرما درمانی مرطوب و تزریق به نقطه ماشه درد باشد. همچنین برای بیمارانی که هیچ نشانه‌ای از تحریک عصبی از خود نشان نمی‌دهند ممکن است دستکاری ستون فقرات به مدت یک ماه نیز مفید باشد. در صورت لزوم می‌توان از تکنیک‌های محافظت از کمر و دستگاه‌های پشتیبانی برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در آینده استفاده کرد.

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDها) – داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به تسکین درد، التهاب و تورم کمک کنند. اکثر افراد با داروهای NSAID بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوبروفن آشنایی دارند. با این حال چه دارو به صورت بدون نسخه و چه با نسخه باشد، باید در مصرف آن دقت کرد. استفاده از این داروها برای بیشتر از ۱ ماه باید تحت نظر پزشک مراقبت‌های اولیه شما ادامه پیدا کند. اگر هنگام مصرف داروهای ضد التهاب دچار رفلاکس اسید معده یا درد شدید معده شدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. اگر دارای موارد منع مصرف جدی داروهای NSAID هستید یا درد شما به خوبی کنترل نشده است، می‌توان بسته به مشکل خاص شما، انواع دیگری از داروهای ضد درد را در نظر گرفت.
  • ماساژ- ماساژ می‌تواند با تحریک جریان خون در بخش پایینی کمر، باعث بهبودی شود. ماساژ همچنین به شل شدن عضلات و آزاد شدن اندورفین در بدن کمک می‌کند که با عنوان مسکن درد طبیعی خود بدن شناخته می‌شود.
  • درمان کایروپراکتیک یا دستکاری- درمان دستی یا دستکاری ملایم به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و به طور کلی گزینه درمانی مطمئنی برای کمک به شل شدن عضلات کمر، تسکین درد ناشی از رگ به رگ شدگی یا کشیدگی عضلات و بهبودی در ناحیه کمر است. با این حال اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان یا دیسک کمر باشد، این کار باید تحت مراقبت‌های ویژه انجام شود؛ زیرا در این موارد، دستکاری ستون فقرات می‌تواند باعث بدتر شدن علائم شده یا حتی آسیب‌های دیگری ایجاد کند.
  • از فشرده سازی استفاده کنید- استفاده از بانداژهای مخصوص بستن و فشرده سازی یا استفاده از سیستم کامپرشن فعال می‌تواند به کاهش آدما و تورم کمک کند. بنابراین بافت‌های آسیب دیده می‌توانند با سرعت بیشتری خود را ترمیم کنند.
  • یخ و گرما- استفاده از یخ یا نوعی پک سرمایشی بلافاصله پس از رخ دادن علت رگ به رگ شدن عضلات کمر، می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. ممکن است پزشک شما پس از ۴۸ ساعت، استفاده از گرما در ناحیه کمر را به عنوان یک درمان درازمدت برای تحریک جریان خون و بهبود در ناحیه آسیب دیده توصیه کند. روش مناسب برای استفاده از یخ روی ناحیه آسیب دیده این است که یخ را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده فشار دهید اما حتماً باید آن را در یک پارچه نازک بپیچید. یخ نباید مستقیماً روی پوست قرار بگیرد و نباید هر بار بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده شود همچنین باید حداقل یک ساعت بین هر بار استفاده از یخ، فاصله زمانی در نظر بگیرید. محصولات شیمیایی سرد کننده (یخ «آبی») نباید مستقیماً روی پوست قرار بگیرند و به اندازه خود یخ نیز موثر نیستند.
  • اولتراسوند فیزیوتراپی- اولتراسوند نوعی گرما دادن عمیق است که در آن امواج صوتی وارد پوست شده وبه بافت‌های نرم نفوذ می‌کنند. امواج اولتراسوند به ویژه در تسکین دوره‌های درد شدید مفید هستند و ممکن است باعث بهبودی بافت شوند.
  • برای جلوگیری یا کاهش تاثیر هر مشکلی مهم است که به طور منظم ورزش‌هایی متشکل از پیاده‌روی، شنا یا سایر فعالیت‌ها را همراه با برنامه رسیدگی به ستون فقرات، ورزش‌های کمر یا ورزش‌های خاص برای کشش و تقویت عضلات کمر و شکم انجام دهید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ