آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پیشگیری و درمان درد ستون فقرات

دیسک-کمر+سیاتیک

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

دیسک-کمر+سیاتیک

بین مهره‌های ستون فقرات که به وسیله مفصل‌های کوچکی به هم متصل می‌شوند، دیسک ها قرار دارند که از وارد آمدن فشار بیش از حد به مهره‌ها و آسیب جلوگیری می‌کنند، ولی ضربات و فشار‌های بیش از حد به دیسک باعث خروج ماده ژلاتینی میانی آن می‌شود که می‌تواند باعث آسیب عصبی و ایجاد درد شود.

 همه اجزای ستون فقرات از جمله اعصاب، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها و لیگمان‌ها (کشیدگی رباط‌ها) می‌توانند باعث درد شوند، درد پشت یا ستون فقرات را به ۴ قسمت گردن درد، درد تنه، درد قسمت تحتانی یا کمر و درد  دنبالچه تقسیم می شود.

 ممکن است بیماران از یک درد مبهم یا شدید در ناحیه پشت بدن شکایت کنند که این درد می‌تواند به اندام‌های تحتانی یا فوقانی انتشار پیدا کند و از علائم همراه دیگر آن می‌توان از بروز ضعف عضلانی و اختلال حس به صورت گز‌گز و یا بی‌حسی نام برد.

درمان درد ستون فقرات

 درد حاد ستون فقرات اساسا ناشی از اسپاسم عضله یا کشیدگی رباط‌هاست،و معمولا این دردها حداکثر تا ۶ هفته طول می‌کشد که در بیشتر موارد با استفاده از مسکن‌هایی ساده همچون استامینوفن و ‌ایبوپروفن تسکین پیدا می‌کند.

 استفاده از گرما به صورت دوش آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا حوله مرطوب (نه چندان داغ) در تسکین درد ستون فقرات  موثر است، همچنین در برخی از بیماران مبتلا به درد ستون فقرات قرار دادن تکه‌های یخ یا یک حوله یخ‌زده که به دور آن حوله خشکی پیچیده شده است، می‌تواند از شدت درد  ستون فقرات بکاهد.

ولی نباید این موضوع را فراموش کرد که در صورت وجود گردن درد شدید یا بی‌حسی‌ای که به شانه‌ها انتشار پیدا می‌کند، باید ترجیحا به پزشک مراجعه و انجام ورزش‌های کششی را فراموش کرد.

 کاهش استرس‌های روانی تا حد بسیار زیادی در کاهش درد ستون فقرات ، عود و حتی پیشگیری از درد ستون فقرات موثر است و از جمله روش‌های پیشن هادی به منظور کاهش درد ستون فقرات، انجام یک دم عمیق و نگه داشتن نفس به مدت چند ثانیه و بازدم به صورت کامل است.

ولی در مورد کمر درد، استراحت در منزل به مدت یک تا ۲ روز می‌تواند بیمار را مجددا به فعالیت روزانه خود بازگرداند .  نباید فراموش شود که فعالیت سنگین، برداشتن اجسام سنگین، خم شدن و پیچش کمر به صورت مکرر می‌تواند درد  ستون فقرات را بازگرداند. بنابراین حرکات نرمشی و ورزش‌های تقویت‌ کننده عضلات کمر و شکم و آیروبیک پس از تسکین موقت درد حاد  ستون فقرات بایستی انجام شود. درد ستون فقرات بیش از هر چیز به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد.

پیشگیری‌ از درد ستون فقرات

 پرهیز از نشستن در یک وضعیت طولانی، استراحت‌های ۵ دقیقه‌ای در حین کار و هم سطح بودن مانیتور کامپیوتر با چشم‌ها را از عومل پیشگیری از درد ستون فقرات است .

حمل کوله‌پشتی و کیف‌های سنگین روی شانه‌ای می‌تواند تا حد زیادی باعث درد ستون فقرات  شود، بنابراین بهتر است  برای پیشگیری از درد ستون فقرات از کیف‌های چرخ‌دار یا کیف‌های دستی استفاده شود و هنگام نشستن یا راه رفتن، اصول سر بالا، شانه‌ها پایین و پشت صاف را فراموش نکنید .

همچنین برای پیشگیری از درد ستون فقرات  هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش کوتاه استفاده کرد و زیر زانوها یک بالش کوتاه قرار داد و در صورت خوابیدن به پهلو ارتفاع بالش در حدی باشد که گردن در وضعیت صاف قرار گیرد و تا حد امکان از خوابیدن روی شکم پرهیزکرد.

بازدید کنندگان گرامی 

برای آشنایی با دردهای ستون فقرات ناشی از تنگی کانال نخاعی بر روی لینک کلیک کنید

برای آشنایی با نشانه های روماتیسم ستون فقرات بر روی لینک کلیک کنید

منبع : بچه شمرون

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ