آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پیشگیری از آرتروز گردن

28318

تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آرتروز گردن‌ عبارت‌ است‌ از تغییرات‌ تخریبی‌ استخوان‌ های‌ گردن‌ که‌ موجب‌ وارد آمدن‌ فشار به‌ اعصابی‌ می‌شود که‌ به‌ دست‌ها، پاها، و مثانه‌ می‌روند. این‌ مشکل‌ در مردان‌ ۴۰ سال‌ به‌ بالا شایع‌تر است‌ و شیوع‌ آن‌ پس‌ از ۶۰ سالگی‌ افزایش‌ می‌یابد.

علایم آرتروز گردن‌

علائم سندرم گردن در اغلب موارد شامل درد گردن (که شیوع بیشتری دارد)، محدودیت در حرکات گردن، صدای سایش در هنگام حرکات گردن یا عضلات شانه، خشکی، احساس گرفتگی و کوفتگی عضلات اطراف گردن است. اگر تغییراتی که در نتیجه آرتروز ایجاد می‌شود، شامل تغییر ساختمان دیسک بین مهره‌ها، برجستگی آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ‌های بین مهره‌ای، پدیده خارهای استخوانی در لبه مهره‌ها (اوستئوفیت) و حتی تغییر شکل و اختلال در انحنای طبیعی باشد، ممکن است علائمی در دست‌ها نیز مشاهده شود، از جمله درد، خارش و خواب رفتگی و کاهش قدرت عضلانی.

پیشگیری از آرتروز گردن

– همواره سعی کنید گردن خود را در هر حالتی، از جمله ایستاده، نشسته یا در حالت راه رفتن، صاف و عمود نگه دارید، به طوری که هیچ زاویه‌ای با بدنتان ایجاد نشود. سر را صاف و مستقیم نگه دارید، به جلو نگاه کنید، شانه‌ها را به عقب و بالا ببرید، سینه را بیرون بیاورید و شکم را به داخل فشار دهید، چه در حالت ایستاده، راه رفتن یا نشستن.

– هرگز گردن خود را به مدت طولانی خم نکنید. اگر لازم است، صندلی خود را کمی کوتاه‌تر کنید یا ارتفاع میز خود را بالاتر ببرید تا مجبور به خم کردن گردن نشوید. زیرا خم شدن گردن به مدت طولانی می‌تواند منجر به بیماری‌های گردنی شود. بنابراین، هر چه امکان دارد، گردن خود را خم نکنید و در صورت لزوم، به اندازه‌ای گردن خود را صاف کنید.

– از حرکات و نرمش‌هایی که نیازمند خم شدن گردن و حرکات ناگهانی هستند، پرهیز کنید.

– اگر برای انجام کاری نیاز به خم کردن گردن هستید، حتماً با یکی از دستانتان وزن سرتان را و فشار آن روی مهره‌های گردنی کاهش دهید تا خطر صدمات گردنی کاهش یابد.

– در هنگام مطالعه، سعی کنید کتاب یا روزنامه را در ارتفاعی بالا نگه دارید، به جای خم کردن گردن. مطالعه به این شکل به مدت طولانی می‌تواند به گردنتان آسیب برساند.

– از میزهایی استفاده کنید که شبیه میزهای تحریر مدارس هستند و پایه‌های جلویی آنها کمی بلندتر از پایه‌های عقبی باشند. این کار باعث می‌شود کمتر به خم کردن گردن مجبور شوید.

– تا جایی که ممکن است هنگام خوابیدن از بالش کوتاه استفاده کنید. به طوری که سرتان در امتداد بدن قرار گیرد نه اینکه خم شود.

– در موقع رانندگی تا آنجا که می توانید به فرمان نزدیکتر بنشینید تا مجبور نباشید دست هایتان را دراز کنید و به فرمان برسانید. چرا که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد گردن درد می کند.

– صندلی که روی آن می نشینید و رانندگی می کنید، حتما بایستی دارای تکیه گاهی جهت گردن باشد. چرا که در بسیاری از حوادث رانندگی از قبیل ترمزهای شدید (که باعث حرکت شدید رو به جلوی گردن می شود) و برخورد شدید اتومبیل دیگر از پشت (که باعث حرکت شدید رو به عقب گردن می شود) سبب آسیب نخاع در اثر شکستن و جابجایی مهره ها می گردد.

– حتی الامکان طولانی مدت به نقطه جلو بطور ثابت نگاه نگنید. (رانندگی، مطالعه، نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر و …)

– توصیه های پزشک معالج و ورزش هایی که به شما تجویز می کند را حتما مراعات کنید.

برای آشنایی با علت بروز  آرتروز گردن بر روی لینک زیر کلیک کنید

علت بروز آرتروز گردن

منبع: سایت پزشکان بدون مرز , وبلاگ دکتر فروغ

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ