آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پوکی استخوان در بیماران تالاسمی

gene

تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۲

osteoporosis-1116

پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که به علت کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن توده استخوانی ایجاد می شود  بیماری پوکی استخوان بدون علامت خاصی بوده و معمولاً‌با ایجاد یک شکستگی در یکی از استخوان های بدن بخصوص استخوان های مهره، لگن و مچ خود را نشان می دهد.

شکستگی‌ها ممکن است ناشی از سقوط یا حتی ضربه‌ای ناچیز مانند نشستن ناگهانی، لغزش، پیچ خوردن، سقوط، برخورد با اشیاء و حتی بدون هیچ ضربه‌ای به صورت خودبخود رخ دهند.

علل پوکی استخوان

–  کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه می‌یابد . در ۳۰ سالگی استخواهای یک فرد سالم به بیشترین سختی خود می‌رسد . اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم کم مصرف شود، به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و استخوان ها شکننده می‌شوند وبیماری پوکی استخوان  ایجاد می شود.

– سطح پایین استروژن پس از یائسگی و پوکی استخوان

– کاهش فعالیت با افزایش سن و پوکی استخوان

– استعمال دخانیات و اعتیاد به الکل و پوکی استخوان

– کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و دی و پوکی استخوان

– پرکاری تیرویید و سرطان و پوکی استخوان

– سابقه خانوادگی پوکی استخوان

پوکی استخوان در بیماران تالاسمی

پوکی استخوان در بیماران تالاسمی، حتی در صورتی که تحت مراقبت مناسب قرار گرفته باشند، پدیده‌ای رایج است.

در بیماری تالاسمی، تأخیر در تشکیل استخوان به دلیل گسترش فضای مغز استخوان رخ می‌دهد. این امر منجر به نازک شدن بخش قشری استخوان، افزایش سستی و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود.

نیاز پیوسته به‌تولید سلول‌های‌خونی یک‌عامل مهم در بروز پوکی استخوان می‌باشد. تحریک بیش‌ازحدسیستم هماتوپوئیتیک باعث افزایش تعداد سلول های استئوبلاست و استئوکلاست و به‌دنبال آن افزایش باز گردش استخوان و کاهش تراکم‌استخوانی می‌‌شود.

عارضه اصلی درمان بیماری هموکروماتوز، که به افزایش تجمع آهن در بدن مرتبط است، تلقیح خون است. این بیماری معمولاً همراه با هیپوگنادیسمی، دیابت، کم‌کاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی است که به خودی خود عوامل خطر پوکی استخوان هستند.

آهن همچنین مانع از بلوغ ماتریکس آلی استخوان و مینرالیزاسیون آن می‌شود. اتصال آهن به کریستال‌های هیدروکسی آپاتیت تأثیری بر رشد آنها دارد و باعث افزایش ماتریکس آلی در بافت استخوان می‌شود.

شیوع استئوپنی (نقص عملکرد استخوان) و پوکی استخوان در بیماران تالاسمی حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است و گزارش شده است که بیش از ۲۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به تالاسمی دچار شکستگی‌های مرتبط با آن هستند.

بیشتر بخوانید…

نقش کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان

درمان دارویی پوکی استخوان زنان یائسه

درمان پوکی استخوان و استئوپروز

منبع : پزشکی امروز  آموزش سلامت همگانی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ