آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پارگی عصب دست

464_orig

تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۲

 اعصاب بافت های ظریفی هستند. آنها به راحتی به علت تحت فشار قرار گرفتن، کشیده شدن یا پاره شدن آسیب میبینند. اعصاب حس لمس و درد را از اندام ها به مغز میبرند و دستورات لازم برای حرکت اندام ها را از مغز به آنها میرسانند. با آسیب دیدن عصب ممکن است حس یا حرکت یا هردو آنها در اندام دچار اختلال شود.

آناتومی عصب

اعصاب مشابه سیم‌های برق عمل می‌کنند و وظیفه آنها انتقال پیام‌ها از مغز به اندام‌ها و برعکس است. در بدن، چند نوع عصب وجود دارد که اعصاب حسی و اعصاب حرکتی بخشی از آنها هستند. عصب‌های حسی مسئول انتقال حس لمس، درد، فشار، حرارت و دیگر حس‌ها به مغز هستند. همچنین، عصب‌های حرکتی دستورات مغز را به عضلات اندام‌ها منتقل می‌کنند تا آنها متناسب با آن منقبض شده و به حرکت درآیند.

اعصاب مانند کابل‌های برق هستند و از رشته‌های بسیار نازکی به نام آکسون تشکیل شده‌اند. هر آکسون در داخل یک غلاف نازک قرار دارد و یک دسته را تشکیل می‌دهد. این دسته‌ها نیز در داخل یک غلاف بزرگتر قرار دارند و دسته‌های بزرگتری را تشکیل می‌دهند. این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود تا در نهایت عصب‌های بزرگتر شکل گیرند. بعضی از اعصاب به حدی نازک هستند که با چشم قابل رؤیت نیستند. به عنوان مثال، قطر یک عصب انگشت تنها حدود یک میلیمتر است.

 علت آسیب عصب دست

گاهی به دلیل فشار خارجی یا کشیدگی عصب، آکسون‌ها قطع می‌شوند. با این حال، به دلیل مقاومت بیشتر غلاف‌های آکسون، آنها سالم می‌مانند. در این حالت، بخشی از آکسون که بین محل آسیب و اندام قرار دارد، از بین می‌رود، اما بخشی که از مغز تا محل آسیب وجود دارد، زنده می‌ماند.

به تدریج، این بخش زنده با درون کانال‌هایی که بقایای غلاف‌ها هستند، رشد می‌کند و در نهایت دوباره به اندام می‌رسد. به این ترتیب، پس از مدتی، عصب که به دلیل آسیب فعالیت خود را از دست داده بود، دوباره شروع به فعالیت می‌کند.

رشد عصب درون این غلاف‌ها حدود یک میلیمتر در روز یا یک اینچ در ماه است. به عنوان مثال، اگر آسیب عصب در ناحیه ساعد اتفاق افتد، ممکن است یک سال طول بکشد تا حس انگشت دست دوباره بازگردد. قبل از بازگشت حس به انگشت، معمولاً احساس سوزن‌زدگی در محل بوجود می‌آید که اگرچه ناخوشایند است، اما نشانه بهبود عصب است. اگر در هنگام آسیب اولیه، غلاف عصب نیز از بین برود، متأسفانه این فرآیند‌ها رخ نمی‌دهد و عملکرد عصب بهبود نمی‌یابد.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ