آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پارگی تاندون عضله سینه

4091_orig

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در جلوی قفسه سینه عضله ای قوی به نام عضله سینه ای بزرگ یا پکتورالیس ماژور Pectoralis major muscle وجود دارد که وظیفه آن نزدیک کردن بازو به تنه و چرخش داخلی آن است. عضله سینه ای بزرگ در سمت سینه ای به ترقوه و جناغ متصل شده و در سمت بیرون از طریق تاندون خود به بالای استخوان بازو میچسبد.

صدمات عضله سینه بزرگ عمدتاً به دلیل قرار گرفتن نیروهای کششی شدید بر روی عضله هنگام انقباض آن ایجاد می‌شود. مکانیسم شایع بروز این صدمات، پرس سینه است. در هنگام پرس سینه، عضله سینه بزرگ تحت تأثیر نیروهای کششی قوی از سوی وزنه قرار می‌گیرد و این نیروها ممکن است باعث پارگی تاندون عضله شوند. ورزش‌هایی مانند کشتی، راگبی، اسکی، هاکی و چتربازی نیز می‌توانند باعث پارگی این عضله شوند. این صدمات معمولاً در مردان با سن حدود ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهند.

صدمه به تاندون عضله سینه بزرگ ممکن است به صورت کشیدگی عضلانی یا پارگی فیبرهای عضلانی یا تاندون به صورت ناقص یا کامل رخ دهد. علامت مهم این صدمات درد در قسمت جلوی سینه و شانه و بالای بازو است. شدت درد در حین حرکت دست افزایش می‌یابد و ممکن است با تورم و کبودی در منطقه آسیب همراه باشد. چرخش داخلی بازو یا جدا کردن آن از بدن ممکن است شدت درد را بیشتر کند. تشخیص قطعی این صدمات با استفاده از ام آر آی امکان‌پذیر است.

درمان کشیدگی و پارگی ناقص این عضله شامل استراحت کامل برای شانه و سپس انجام تمرینات استراحتی و تقویتی است. در صورت پارگی کامل، درمان جراحی شامل اتصال مجدد تاندون عضله به استخوان بازو است. در بعضی موارد، به ویژه در موارد مزمن، ترمیم تاندون پاره شده نیاز به استفاده از پیوند یا گرافت دارد.

در افراد مسن که فعالیت بدنی زیادی ندارند پارگی های کامل را نیز میتوان بصورت غیر جراحی درمان کرد.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ