آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

پاره شدن منیسک زانو

images

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارگی منیسک زانو :

تعریف:

پارگی منیسک به پارگی در غضروف جذب کننده ضربه (منیسک)زانو اطلاق می شود. ضایعات منیسک ها یا غضروفهای هلالی در مردان زیر ۴۵ سال شایع است . پارگی معمولاً ناشی از چرخش زانو در حالتی که بصورت خم شده یا نیمه خم شده است می باشد . این ضایعه معمولاً بر اثر صدمات بازی فوتبال ایجاد می شود اما در افرادی که به حالت چمباتمه کار می کنند مثل کارگران ‌ذغال سنگ نیز به طور شایعی دیده می شود . پارگی منیسک داخلی بسیار شایع تر از پارگی منیسک های خارجی می باشد .

علل:

 در کل پارگی منیسک بیشتر از پیچش یا خم شدن بیش از حد مفصل ناشی می شود.  پارگی منیسک در جوانان به دو صورت زیر است که همه آنها به صورت یک شکاف طولی شروع می شوند . در صورتی که شکاف در تمام طول منیسک ادامه یابد پارگی دسته سطلی ایجاد می شود که در آن قطعات حاصله به هم چسبیده باقی می مانند . این شایعترین نوع پارگی است .

 پارگی منیسک ممکن است هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نکرده و حتی بیمار نداند مینیسک زانوی او پاره است ولی در بسیاری اوقات این پارگی ها موجب بروز علائمی میشوند که زندگی را برای وی مشکل میکند. مهمترین این علائم درد زانو، قفل شدن زانو، خالی شدن زیر زانو و تورم گاهگاهی آن است.

برای حل این مشکلات ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. عمل جراحی که برای این بیماران انجام میشود معمولا منیسکتومی است. منیسکتومی روشی است که در آن قسمت پاره شده مینیسک از داخل زانو خارج میشود. خارج شدن این قسمت پاره شده میتواند مشکلات بیمار را حل کند چون گیر کردن همین قسمت در بین سطوح مفصلی است که موجب قفل شدن زانو میشود و کشیده شدن آن است که موجب تحریک بافت سینوویال مفصل و بدنبال آن درد و تورم زانو میشود.

خارج کردن این قسمت پاره شده منیسک را میتوان با عمل جراحی باز انجام داد. با اینحال امروزه برای این کار معمولا از روش آرتروسکوپی استفاده میشود. مسلما خارج کردن قسمت پاره شده منیسک شکل آن را به حالت اول برنمیگرداند ولی میتواند مشکلات بیمار را کلا و یا تا حدود زیادی از بین برده و جلوی آسیب های بیشتر به زانو را بگیرد.

منبع : ایران ارتوپد و پزشکان بدون مرز

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ