آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

ورزش های درمان دنده گردنی

2004_orig

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

دردهای، سنگینی و گزگز دست از عوارض ناراحت‌کننده بیماری دنده گردنی است. بسیاری از بیماران برای رهایی از این مشکلات به داروها پناه می‌برند و پس از مدتی که از مصرف دارو ناامید می‌شوند، به جراحی متوجه می‌شوند. آنها اغفال می‌کنند که داروها تأثیر موقتی در کاهش درد دارند و مصرف دارو تنها بخش کوچکی از درمان مشکلات ناشی از دنده گردنی است. همچنین، در بسیاری از موارد، عمل جراحی نتیجه مطلوبی نداشته و حتی ممکن است مشکلات بیمار را بیشتر کند.

یکی از روش‌های درمانی مهم که ممکن است بیشترین تأثیر را در درمان عوارض دنده گردنی داشته باشد، انجام تمرینات درمانی برای استراحت و کشش عضلات و بافت‌های اطراف فضای توراسیک اوت لت است. اگر این تمرینات به درستی، به صورت منظم و روزانه انجام شوند، اکثر مواقع پس از چند هفته، تدریجاً نتایج مثبت خود را نشان می‌دهند.

این ورزشها باید از میزان کم آغاز شده و به تدریج افزایش یابد . انجام این ورزش ها بدین شرح می باشد:

۱-کشش عضله اسکالن:روی صندلی بنشینید. دست های خود را به پشت تنه برده و با دست راست خود آرنج چپ را بگیرید. شانه چپ خود را به پایین آورده و سر خود را به سمت راست بچرخانید. در همین حال سر خود را کمی به سمت عقب هم ببرید تا جاییکه احساس کشش خفیفی در گردن بکنید. وضعیت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کرده و دوباره به سر جای اول برگردید. حرکات را ۵-۳ بار تکرار کنید. همین حرکات را با همین مشخصات برای طرف مقابل انجام دهید.
۲-برای انجام کشش عضلات سینه، می‌توانید به روش زیر عمل کنید: در ابتدا، ایستاده و جلوی چهارچوب یک در باز قرار بگیرید. سپس دست‌های خود را کمی باز کنید و کف هر دو دست را به دیوار تکیه دهید. کمی دستان را بالا ببرید و تنه خود را به آرامی به جلو خم کنید تا احساس کشش خفیفی در عضلات سینه و جلوی شانه را داشته باشید. این وضعیت را برای مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید، سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید. این حرکت را سه بار تکرار کنید.
۳-نزدیک کردن کتف ها به هم:بایستید یا بنشینید. در حالیکه دست های تان در دو طرف بدن قرار گرفته است شانه های خود را به پشت ببرید. وضعیت را ۱۰-۵ ثانیه حفظ کرده و به آرامی شانه ها را به سر جای خود برگردانید. حرکات را ۵-۳ بار تکرار کنید.
۴-حرکت دادن دست روی دیوار :بایستید و پشت خود را به یک دیوار تکیه دهید. بازو و آرنج و ساعد هایتان را به دیوار تماس دهید و در حالی که این تماس برقرار میماند به آرامی هر دو دست را از طرفین تا آنجا که می توانید بالا ببرید. سپس دست ها را به آرامی پایین آورده و ۱۰-۳ بار این حرکت را تکرار کنید.
۵-به عقب بردن سینه:به صورتی که بر روی صندلی نشسته اید، می‌توانید کشش عضلات سر و شانه را به روش زیر انجام دهید: ابتدا، انگشتان دست‌هایتان را در هم فرو ببرید و کف دست‌هایتان را در پشت سرتان قرار دهید. سپس سر و شانه‌های خود را به آرامی به سمت عقب ببرید، در حالی که کف دست‌هایتان به سمت پشت سرتان فشار می‌دهند. این وضعیت را برای مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ کنید، سپس به آرامی شانه‌ها و سر را به جای اولیه‌شان برگردانید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.
۶-دست ها به پشت:روی زمین به شکم دراز کشیده و یک بالشت کم ارتفاع را زیر سینه خود بگذارید. دو دست خود را در طرفین بدن باز کنید بطوریکه شست دست هایتان بطرف سقف باشد. به آرامی هر دو دست را از زمین بلند کرده و به طرف سقف بالا ببرید. به آرامی دست ها را پایین بیاورید. حرکت را ۱۰-۳ بار تکرار کنید.

به یاد داشته باشید که تعداد نرمش ها را به تدریج زیاد کنید. افراط در انجام نرمش ها میتواند موجب بیشتر شدن مشکلات شما شود ولی با کمی صبر و افزایش تدریجی مقدار نرمش ها در طی چند هفته میتوانید آثار مفید آنها را حس کنید.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان دنده گردنی مطالعه فرمایید.

۱-سندروم دنده گردنی

۲-دنده گردنی

۳-درمان دنده گردنی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ