آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

نرمی مفاصل و درمان آن

نرمی مفاصل, درمان نرمی مفاصل, سندرم شلي بيش از حد مفاصل

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سندرم نرمی مفاصل یا سندرم شلی بیش از حد مفاصل   ( Hyperlaxity Joint Syndrome )بیماریست که چندین فرم مختلف دارد از هر ۵۰۰۰ تولد در یک مورد دیده می شود.

سندرم نرمی مفاصل، اگرچه قابل تقسیم بندی به عنوان یک بیماری نیست، اما علائمی را در افراد ایجاد می‌کند. هرچند برخی بیماری‌ها مانند سندرم اهلر-دانلوس و سندرم مارفان با نرمی بیش از حد مفاصل همراه هستند، اما باید آنها را از سندرم نرمی بیش‌ازحد مفاصل جدا کرد. این سندرم علائمی مانند نرمی بیش از حد مفاصل را نشان می‌دهد؛ صافی کف پا، خم شدن بیش از حد  زانو به جلو و خم شدن بیش از حد انگشتان دیده می شود.

افراد مبتلا به این سندرم، اغلب از دردهای مکرر عضلانی و مفصلی شکایت می‌کنند که در بسیاری از موارد به درمان‌های مختلف و گاهی غیرضروری منجر می‌شود. علاوه بر این، علائم دیگری نیز در این افراد وجود دارد که می‌توان به حملات ناگهانی  درد در قفسه سینه به مدت چند ثانیه، حملات ناگهانی اضطراب و طپش قلب اشاره کرد. در این افراد، حس عمقی مفاصل کاهش یافته است و احتمال پیچ خوردگی مکرر مچ پا نیز بیشتر است.

درمان
  • استفاده از کفش مناسب و در صورت لزوم کفی مناسب که می تواند به کاهش درد زانو  و کمر کمک کند.
  • ورزشهای  تقویت عضلات  از نوع    Stabilizatingمفید است. ورزشهای تعادلی برای بهتر کردن حس عمقی مفاصل نیز به این بیماران کمک میکند.
  • باید توجه کرد که در کودکان نیز بتدریج مقدار شلی مفصلی با افزایش سن کمتر می شود .
  • اصول مراقبت از مفاصل نیز باید در این افراد مراعات شود و از ورزشهایی که به مفاصل فشار بیش از حد وارد می کنند خودداری شود.

منبع: وبلاگ دکتر حیدریان

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ