آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

مشخصات بهترین بالش طبی برای دیسک ، آرتروز و گردن درد(سایز و هزینه)

مشخصات بهترین بالش طبی برای دیسک ، آرتروز و گردن درد(سایز و هزینه

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

حفظ موقعیت صحیح گردن در حین خواب و استفاده از بالش مناسب بسیار حائز اهمیت است. بدون استفاده از بالش مناسب، فشار بر ساختارهای حساس و حساس گردن اعمال می‌شود که ممکن است منجر به تشدید مشکلات گردنی، درد و خشکی گردن در طول روز شود. علاوه بر علایق شخصی، عادات خوابیدن و راحتی در حین خواب از جمله ملاحظات مهم در انتخاب بالش مناسب می‌باشند. بالشی که انتخاب می‌کنید باید انعطاف‌پذیری کافی داشته باشد تا به تغییرات حالت بدن و فشارهای مختلف پاسخ دهد و با شکل بدن هماهنگ شود. به عبارت دیگر، بدن شما باید با حالت بدن شما همخوانی داشته باشد، نه اینکه بدن شما باید با حالت بالش همخوانی داشته باشد.

مشخصات بهترین بالش طبی برای دیسک ، آرتروز و گردن درد(سایز و هزینه

در نهایت برای افرادی که در دوره ریکاوری پس از آسیب هستند و یا درد گردنی ناشی از مشکلات ستون فقراتی آن‌ها عود کرده است، استفاده از برخی بالش‌های مخصوص ، راحتی بیشتری را به همراه دارد. برای هر مرحله از ریکاوری، بالش خاصی مناسب است پس بهتر است چندین پشتی داشته باشید  تا در هر مرحله از بین آن‌ها انتخاب کنید.

به دلایل مختلفی می‌توان از بالش طبی استفاده نمود. برخی از افراد متوجه می‌شوند که یکی از این بالش‌های طبی به طور کامل و ایده آل با فرم بدن و سبک خوابیدن آن‌ها انطباق دارد و یا این که یکی از این بالش‌های طبی برای آن‌ها به راحتی ابر و آسودگی خوابیدن روی ابرها است. سایر افراد ممکن است به گردن درد دچار باشند که این گردن درد معمولا بر اثر هیپولوردوز گردن (کم بودن قوس پشت گردن) ایجاد می‌شود.هرچند به نظر می‌رسد که بالش‌های طبی گروه محدود و کوچکی از چند نوع بالش هستند، اما تنوع بسیار گسترده‌ای از این بالش‌ها وجود دارد. هدف از استفاده از بالش طبی این است که سر شما در هنگام خوابیدن در موقعیت طبیعی و صحیح قرار بگیرد. زمانی که می‌خواهید بهترین بالش مناسب برای خود را پیدا کنید به ویژگی‌های بالش، جنس بالش و سبک خوابیدن خودتان توجه کنید.

شما می‌توانید قبل از انتخاب هرگونه بالش طبی به کلینیک تخصصی گردن دکتر فرخانیمراجعه کنید تا اطلاعات لازم درباره بالش طبی مناسب برای مشکل گردن خود را دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو وقت درمان بیماری‌های گردن می‌توانید با ما تماس بگیرید.

انواع بالش طبی


بالش‌های طبی انواع زیادی دارند و هر کدام مخصوص یکی از عارضه‌های گردن هستند:

بالش طبی برای گردن درد

بالش‌های گردنی که از فوم مموری ساخته می‌شوند، به گونه‌ای هستند که دقیقا به حالت و فرم قوس طبیعی گردن در می‌آیند. نرمی و گرمای این بالش‌ها موجب احساس راحتی بیمارانی می‌شود که به مشکلات حاد گردن مانند آسیب‌های ورزشی  یا مشکلات مزمن مانند آرتروز گردن  دچار شده‌اند.
بالش‌های مختلفی برای حل این مشکلات ساخته شده‌اند از جمله بالش‌های واکنشگرای آبی یا بادی. تحت شرایطی که بیمار آسیب‌دیده و درد گردن دارد، خوابیدن روی یک پشتی سفت می‌تواند بسیار سخت باشد و موجب تحریک عضلات گردن  شود. به تدریج که وضعیت گردن بهبود پیدا می‌کند بیمار می‌تواند از بالش‌های طبی سخت‌تری استفاده کند و این در صورتی است که بیمار مشکل گردنی خاص و دردناکی نداشته باشد. استفاده زا یک بالش سفت و محکم می‌تواند از بروز مشکلات گردنی پیشگیری کرده و  به حفظ قوس طبیعی گردن کمک کند. علاوه بر این برخی از افرادی که به فیبرومیالژیا مبتلا هستند اظهار کرده‌اند که استفاده از بالش طبی سفت‌تر موجب بهبود درد گردن آن‌ها می‌شود.

بالش‌های گردنی با فوم مموری ممکن است از تکه‌های فوم سلول باز یا فوم سلول بسته‌ی  قالبی درست شده باشند. بالشهای قالبی دارای نوعی بافت پوست مانند روی خود هستند. هرچند این موضوع موجب دوام بیشتر بالش می‌شود اما از سوی دیگر باعث می‌شود که بالش بسیار گرم باشد. بالشهای فومی با سلول‌های باز، مواد شیمیایی کمتری داشته، تنفس بهتری دارد، گرمای کمتری در خود نگه می‌دارد و راحتی بیشتری به ارمغان می‌آورد.

رولهای گردنی برای افرادی که به درد مزمن گردن دچار هستند مفید است. انواع بزرگ آن که نرم تر هستند برای خوابیدن مناسب هستند و انواع کوچک‌تر آن  را می‌توان همراه بالش‌های دیگر استفاده کرد تا بالش زیر سر بیمار به شکل و فرم دلخواه او در بیاید. رولهای گردنی که از جنس فوم مموری هستند می‌توانند خواص درمانی داشته باشند، خصوصا آنهایی که به نحوی طراحی شده‌اند که با کمپرس سرد یا گرم استفاده شوند تا درد بیمار را کاهش داده و عضلات او را شل کنند.

بالش طبی برای دیسک گردن

بالش طبی برای دیسک گردن

اگر بیمار از دیسک گردن رنج می‌برد، بالش تراکشن گردنی می‌تواند بهترین گزینه برای او باشد. بیماران می‌توانند از طرف تراکشن بالش استفاده کنند که همان طرفی است که به شکل V است تا بالش به آرامی و با ملایمت کناره‌های گردن را کشش دهد تا از ستون فقرات گردنی پشتیبانی شود. این پشتی هم برای افرادی که به پشت می‌خوابند و هم برای افرادی که به پهلو می‌خوابند مناسب است.

تأثیر بالش طبی


تأثیر بالش طبی

بالش‌های طبی دارای انواع بسیار مختلفی هستند که موجب کاهش درد و کشیدگی گردن شده و شما را در موقعیت بهتری در هنگام خواب قرار می‌دهند. هدف اصلی از طراحی بالش‌های طبی راحتی بیمار همراه با حفظ حالت طبیعی سر و گردن و پشتیبانی از قوس گردن است. بسیاری از پزشکان برای بیماران مبتلا به آسیب شلاقی گردن (ینک به مقاله آسیب شلاقی) ،  اسپوندیلوز گردنی  یا دیسک گردن  ، بالش طبی تجویز می‌کنند. بالش‌های طبی گردنی همچنین برای پیشگیری از درد گردن  نیز کاربرد دارند. داشتن بالش خوب که موجب درد گردن شما نمیشود، یک عامل ضروری برای داشتن خواب خوب در شب است. دلیل این موضوع نیز واضح است.  گردن از یک سری عضلات ، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف و ۷ مهره‌ی استخوانی تشکیل شده است که در واقع بخش گردنی از ستون فقرات هستند. این مهره‌ها روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در بین آن‌ها دیسک‌ها نرمی که درون ان از ماده‌ی ژله‌ای پر شده است، قرار گرفته. این مهره‌ها وظیفه‌ی حفاظت از یکی از حیاتی‌ترین اجزای بدن انسان یعنی سیستم اعصاب مرکزی و  وظیفه‌ی پشتیبانی از حرکات سر و گردن را بر عهده دارند. شاخه‌های عصبی که از مغز می‌آیند از داخل ستون فقرات گردنی عبور می‌کنند تا به قسمت‌های مختلف بدن برسند. هرقسمتی از ستون فقرات (از  بالای گردن تا پایین کمر) ممکن است دچار آسیب شده و بر اثر این آسیب به شاخه‌های عصبی گذرنده از ستون فقرات فشار وارد شده و علائم مختلفی مانند درد و بیحسی ایجاد شود. اما در این بین، ستون فقرات گردنی بسیار مستعد آسیب است و خصوصا آسیب‌پذیری ان در هنگام خواب بیشتر است.

قرار داشتن گردن در راستای صحیحی نسبت به دست‌ها و کمر، بهترین راه پیشگیری از آسیب‌دیدگی، خشکی و درد گردن در صبح و همچنین بهترین راه برای صاف نگه داشتن گردن در هنگام خواب و پشتیبانی از گردن در خواب است.

بهترین ویژگی‌های بالش‌های طبی گردنی


پزشکان می‌گویند که یک بالش طبی خوب باید:

  • پرزدار و نرم باشد
  • فضای بین سر و گردن و کمر را پر کند
  • دوام و ماندگاری بالا داشته باشد
  • در هنگام خوابیدن حس خوبی داشته باشد.
  • در حالت‌های خاص خوابیدن بیمار، از سر و گردن او به خوبی پشتیبانی کند.
  • سر را در حالتی خنثی نگه دارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است از پشتی‌های پهن‌تر استفاده کنید  و در صورتی که به پهلو میخوابید، یک پشتی دیگر بین پاهایتان بگذارید.

تفاوت بین بالش محافظ و بالش گردنی چیست؟


بالش‌های محافظ نقشی مهم در پشتیبانی و حمایت از سر و گردن دارند و آن‌ها را به طور کامل فرا می‌گیرند. این بالش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: بالش‌های جابجایی و بالش‌های ارتوپدی. بالش‌های جابجایی بلافاصله پس از وقوع آسیب مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا زمانی که بیمار می‌تواند به پزشک مراجعه کند.

بالش‌های ارتوپدی برای استفاده بلندمدت طراحی شده‌اند و به ستون فقرات کمک می‌کنند تا در موقعیت صحیح قرار بگیرد و علائم بیمار بهبود یابد و دوباره تکرار نشود.

اما پشتی‌های گردنی به شکل و فرم‌های خاصی طراحی شده‌اند تا با نیازهای خاص بیماران مطابقت پیدا کنند. آن‌ها حالت قرارگیری بدن در هنگام استراحت را اصلاح می‌کنند،  میزان درد و ناراحتی بیمار را به حداقل می‌رسانند و کمک می‌کنند که آسیب‌های گردن و ستون فقرات سریع‌تر بهبود پیدا کنند.
هر دوی این بالش‌ها به اصلاح حالت قرارگیری و راستای ستون فقرات کمک می‌کنند و در اغلب موارد می‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

آیا اندازه و فرم بالش طبی اهمیت دارد؟


بالش‌های طبی در اندازه‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی وجود دارند. برخی از آن‌ها شبیه به پشتی‌های معمولی چهارگوش هستند، در حالی که برخی دیگر به شکل پاپیون، استوانه، نان فانتزی یا حلقه‌های کوچک طراحی شده‌اند. هدف همه این بالش‌ها بهبودی بیمار پس از آسیب گردن و کاهش درد گردن است و آن‌ها از سر و گردن بیمار حمایت می‌کنند. همچنین، این بالش‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند و از جنس‌هایی مانند فوم مموری، فیبر پلی‌استر، هوا یا فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند. اندازه و شکل بالش تنها از این جهت مهم است که با حالت خوابیدن فرد و ترجیحات شخصی او در مورد نوع بالش، سازگاری داشته باشد.

هزینه بالش طبی


از آنجا که بالش‌های طبی تنوع گسترده‌ای دارند قیمت بالش طبی هم  بسیار متفاوت است و بستگی به کاربری، سایز و ویژگی‌های خاص بالش دارد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ