آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علل پارگی دیسک کمر

14911616419329211782357833019622118330134

تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیرون‌ زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌ های ستون فقرات مثل مهره های کمر، می‌تواند باعث درد و بی حسی شدید شود.دیسک‌ ها بالشتک‌ های نرم و لاستیکی هستند که میان مهره‌ های ستون فقرات قرار دارند و به عنوان ضربه گیر عمل می‌کنند.

هنگامی که این دیسک‌ ها بیش از حد تحت فشار یا استرس قرار بگیرند، بخش مرکزی دیسک از بین مهره ها بیرون می‌‌ زند و بر روی اعصاب خروجی از نخاع که در مجاورت آن قرار دارند، فشار می‌‌‌‌‌‌ آورد. در حالت شدیدتر حلقه بیرونی دیسک پاره می‌شود

 علل پارگی دیسک کمر

از حدود ۱۵ سالگی به بعد دیسک بین مهره ای دچار تغییراتی می شود که اجتناب ناپذیر است. این تغییرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن منجر می شود. این تغییرات دژنراسیون نامیده میشود و در برخی افراد به دلایل ژنتیکی زودتر بروز می کند و به عبارت دیگر زودتر فرسوده می شود . در صورت وارد آمدن فشار نامناسب به دیسک فرسوده، دیسک دچار پارگی یا بیرون زدگی می شود و این بیرون زدگی روی نخاع یا رشته های آن فشار وارد می کند.

پارگی دیسک در ناحیه کمری، سبب بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پشت یا جلوی ران می شود. اگر فشار روی رشته های نخاعی زیاد باشد، بیمار علائمی نظیر درد، بی حسی، گزگز و مورمور، احساس سردی یا گرمی، گرفتگی مکرر عضلانی، ضعف یا لاغر شدن پیدا می کند، بیمار نمی تواند براحتی خم شود و هنگام خم شدن احساس می کند که رگی در پشت زانویش کشیدگی پیدا می کند. درد بیماران با سرفه تشدید می شود.

منبع: تبیان , وبلاگ دکتر پیریایی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ