آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علل پارگی تاندون چهارسر ران یا کوادری

240_orig

تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۹

پارگی تاندون عضله چهارسر ران در بالای زانو بر اثر ضربه مستقیم به تاندون و یا کشش ناگهانی آن ایجاد میشود. پارگی تاندون عضله چهار سر ران آسیب دردناک و ناتوان کننده است.

ساختمان تاندون عضله چهارسر ران

عضله چهارسر ران Quadriceps femoris خود متشکل از چهار عضله کوچکتر است. این عضلات در جلوی ران قرار دارند. در بالای زانو این چهار عضله یکی شده و به یک تاندون مشترک به نام تاندون چهارسر Quadriceps tendon متصل میشوند. این تاندون از طریق اتصال به استخوان کشکک و سپس از راه تاندون کشکک به قسمت های بالایی استخوان درشت نی متصل میشود. با انقباض عضله چهارسر، زانو به حالت مستقیم درآمده و ساق در امتداد ران قرار میگیرد.

پارگی این تاندون ممکن است کامل یا ناقص باشد یعنی فقط قسمتی از تاندون پاره شده باشد. گرچه پارگی ممکن است در هر فردی بوجود آید ولی بیشتر در سنین میانسالی و در کسانی که زیاد میدوند یا ورزش های جهشی انجام میدهند دیده میشود.

علل پارگی تاندون چهارسر ران

مهمترین علل پارگی عبارتند از

آسیب تاندون چهارسر ران

 در این حالات یک نیروی بسیار قوی موجب پارگی تاندون میشود. شایعترین آنها عبارتند از

  • سقوط : سقوط و ضربه مستقیم به جلوی ران و محل تاندون که موجب پارگی آن میشود. ممکن است بر اثر اصابت یک جسم تیز هم این تاندون پاره شود. گاهی اوقات این تاندون در حین دررفتگی زانو پاره میشود.
  • جهیدن :  بیشتر در موقعی است که فرد در حین جهش در حال فرود آمدن به زمین است و زانو کمی خم شده است. در این حال به ناگهان تاندون چهارسر تحت کشش زیادی قرار گرفته و پاره میشود.

ضعف تاندون چهارسر ران

 در این حالات تاندون به عللی ضعیف شده و نیروی مختصری موجب پارگی آن میشود. شرایطی که میتواند این تاندون را ضعیف کند عبارتند از :

  • تاندنیت چهارسر Quadriceps tendonitis :  تاندنیت به معنای التهاب تاندون است. این التهاب در کسانی که زیاد میدوند یا ورزش های جهشی انجام میدهند بوجود میاید.
  • بیماری های مزمن :  مثل بیماریهای مزمن کلیوی، روماتیسم، دیابت، دیالیز، نقرس، لوسمی و عفونت و ..
  • دارو :  استفاده از داروهای حاوی کورتن و بعضی از آنتی بیوتیک ها

جراحی پارگی تاندون چهارسر ران

 در حین انجام بعضی از اعمال جراحی ممکن است به تاندون چهارسر آسیب وارد شود.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ