آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علت درد مفاصل در سرما و راهکارهای پیشگیری و درمان

درد مفاصل در سرما

تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲

زمستان برای افرادی که با آرتروز مبتلا هستند، فصلی است که در آن باید درد را تحمل کنند. اصلی‌ترین دلیل پشت درد مفاصل در سرما هنوز مشخص نیست، اما بدون شک سرما باعث تشدید علائم بیماری می‌شود. احتمالاً عضلات، رباط‌ها و مفاصل در دماهای پایین، سفتتر می‌شوند که می‌تواند علت درد باشد. تفاوت آشکاری بین حالت بیماران در روزهای گرم تابستان و شب‌های سرد زمستان وجود دارد.

برای برخی افراد، این احساس به گونه‌ای قوی است که به نظر می‌رسد می‌توانند تغییرات کوچک آب و هوا را بر اساس وضعیت مفاصل خود پیش‌بینی کنند. روش‌هایی برای محافظت از مفاصل آسیب‌دیده در روزهای سرد وجود دارد.

دلایل درد مفصل در هوای سرد 


در ادامه به چند دلیل احتمالی برای احساس درد مفصل در سرما می‌پردازیم:

  • تغییرات فشار هوا: وزن اتمسفر دائماً در اطراف ما وجود دارد. فشار هوا غالباً پیش از سرد شدن هوا کم می‌شود. کم شدن فشار هوا باعث باز شدن بافت‌ها و افزایش درد در مفاصل می‌شود.
  • افزایش حساسیت اعصاب موجود در مفصل: در هنگام مصدومیت، اعصاب موجود در مفصل بیش از حد به نغییرات در هوای سرد حساس می‌شوند، علت این امر نیز تشکیل بافت اسکار، التهاب یا چسبندگی است.
  • افزایش ضخامت مایع مفصلی: در هوای سرد مایع سینوویال که با عنوان جذب کننده ضربه درون مفصل شناخته می‌شود سفت شده و دیگر حرکت روان گذشته را داخل مفصل ندارد؛ در نتیجه مفصل سفت شده و صدای جیر جیر مفاصل بلند می‌شود.
  • ترکیبی از سرما و رطوبت: بالا بودن میزان رطوبت و هوای سرد برای استخوان‌ها و سلول‌های غضروفی مضر است.
  • عدم فعالیت: بیشتر افراد در هوای سرد فعالیت کمتری دارند و عدم تحرک برای مدت طولانی برای سلامت مفاصل مضر است.

آیا برخی از افراد بیشتر از سایرین مستعد درد مفاصل در سرما هستند؟ 


بدن هرکسی واکنش متفاوتی به کاهش فشار هوا نشان می‌دهد، ولی افراد مبتلا به آرتروز و کسانی که دچار درد مزمن مفاصل هستند بیشتر از دیگران مستعد درد مفاصل در سرما می‌باشند. ضمناً، هوای سرد می‌تواند بر خلاقیات مردم نیز تأثیر بگذارد، به این ترتیب اگر ناراحت و افسرده باشید، احساس درد در بدن شما چندین برابر بیشتر خواهد شد.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ 


اگر هرگونه علائم غیرطبیعی یا جدید در مفاصل خود مشاهده کردید – از جمله ورم طولانی مدت، قرمزی، دشواری در فشار آوردن روی مفصل یا استفاده از مفصل – بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار درد حاد یا مزمن شده‌‌‌اید که شما را از پا انداخته است، در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید.

بررسی علل اصلی ناراحتی 


در فصل‌های سرد و در روزهای بارانی، برخی بیماران به دنبال درمان‌هایی هستند که شامل تزریق در فضای میان‌مفصلی یا داخل مفصلی در شانه یا زانو است. یکی از دلایل احتمالی این مسئله این است که بافت سینوویال مفاصل، که حاوی مایعی است که مفاصل در آن غوطه ور هستند و به سلامتی غضروف کمک می‌کند، به تغییرات فشار و دمای هوا واکنش نشان می‌دهد. با وجود حیرت، حتی کسانی که تعویض مفصل انجام داده‌اند هنوز هم در فصل سرما از درد در اطراف شانه یا زانو شکایت می‌کنند.

هیجان داشتن برای ورزش


زمانی که بادهای سرد می‌وزند، ماندن در فضای گرم داخل خانه بیشتر از قدم زدن در هوای سرد وسوسه کننده است – ولی انجام فعالیت‌های ورزشی برای کارایی و تحرک مفاصل بهتر است. کم کردن فعالیت‌های ورزشی تنها موجب کاهش یافتن دامنه حرکتی و بیشتر شدن درد مفصل می‌شود. بسیاری از کسانی که در زمستان کمتر فعالیت می‌کنند دچار اضافه وزن می‌شود، این اضافه وزن مخصوصاً در ناحیه زانو احساس می‌شود، که حتی دو کیلو اضافه وزن باعث تفاوت در درجه درد می‌شود.

لباس گرم 


لباس گرم برای گرم نگاه داشتن مفاصل

چندین لباس گرم را روی هم بپوشید. حفظ گرمای مرکزی بدن بسیار مهم است. ضمناً گرم نگاه داشتن مفاصل، عضلات و لیگامان‌های پیرامون آنها هم ضروری است. دستکش‌، روسری، کفش‌های گرم، لباس زیر حرارتی – و کسی چه می‌داند شاید حتی گتر (لگ وارمر) – از پوست و مفاصل شما در برابر قرار گرفتن در معرض هوای سرد بیرون از خانه محافظت خواهند کرد. لباس‌های خود را متناسب با هر فصل تغییر دهید، اگر قرار است هوا ۳۸ درجه باشد و می‌خواهید علاوه بر حفظ سلامتی، از هوا نیز لذت ببرید، لباس فصل بپوشید.

مواظب افزایش وزن باشید


 سپری کردن ساعت‌ها در هوای گرم داخل منزل شاید لذت بخش باشد ولی مفاصل باید جور این لذت را بکشند. عدم فعالیت منجر به افزایش وزن خواهد شد، که در نتیجه فشار بیشتری را بر مفاصل دردناک بدن مثل زانوها خواهد گذاشت. این جمله که “اگر رنجی نبری سودی نخواهی برد” برای کسانی که دچار درد مفصل هستند کاملاً برعکس است. برای این دسته از افراد جمله بالا را باید اینطور تصحیح کرد که “هرچه سود کمتری ببری (کمتر وزن اضافه کنی)، درد کمتری خواهی داشت”. حتی بالا رفتن وزن به اندازه دو کیلوگرم می‌تواند بر مقدار فشار وارده بر مفاصل و ناراحتی آنها تأثیر بگذارد.

تنظیم برنامه ورزشی برای فصل سرد


تنظیم برنامه ورزشی برای فصل سرد

با انجام تمرینات ایروبیک در منزل آماده ورزش کردن برای فصل سرد شوید. استفاده از تجهیزاتی همچون تردمیل و دوچرخه ثابت راهی برای ورزش کردن در گرمای خانه است. استخرهای آب گرم نیز گزینه خوبی برای ورزش‌های مناسب مفاصل در سرما خواهد بود.

کشش مفاصل در خلاف جهت خشک شدگی مفاصل 


با پیشرفت سن، معمولاً مفاصل سفت‌تر می‌شوند. پزشکان باور دارند که تمرینات کششی در سنین بالا بسیار حائز اهمیت است. در اینجا، با سنین بالا منظور سنین ۶۰، ۷۰ و ۸۰ سالگی است. تمرینات مانند تای چی یا سایر مانورهای کششی مفاصل به شما این امکان را می‌دهند که در حالی که فعالیت مفاصل را حفظ می‌کنید، در فضای گرم داخل خانه ورزش کنید. اگر به ورزش یوگا علاقه‌مند هستید، بهتر است با یک مربی یوگا درباره انجام حرکات یوگا در فصل‌های سرد مشورت کنید.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه 


داروهایی همچون استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (آدویل و موترین) و ناپروکسن (ناپروسین و آلیو) می‌توانند به افراد کمک کنند تا فصول سرد سال را بدون مشکل پشت سر بگذارند. هرچند در زمان مصرف این داروهای بدون نسخه باید پزشک در جریان مصرف آنها قرار بگیرد – مخصوصاً اگر دچار مشکلات کلیوی یا زخم معده هستید، یا اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید.

استفاده متعادل از کیسه آب گرم و پد حرارتی 


گذاشتن کیسه آب گرم روی مفاصل سرد برای بسیاری از افراد کاری لذت بخش است. مردم عاشق استفاده از کیسه آب گرم، پدهای حرارتی و چیزهای شبیه به آنها هستند. بسیاری از مردم با پد حرارتی روی مفصل خود به خواب می‌روند. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که از گرما (یا سرما) به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه روی مفصل آسیب دیده استفاده شود. بیماران مبتلا به نوروپاتی – آسیب دیدگی اعصاب در دست‌ها یا پاها، غالباً ناشی از دیابت- در هر بار نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه از پدهای حرارتی یا سرما استفاده کنند و هر ۳ الی ۵ دقیقه پوست خود را بررسی کنند که مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

 اثرگذاری پمادها 


 پمادها برای آرتروز و درد مفصل

استفاده از پمادهای بدون نسخه، ژل‌های حرارتی و سایر درمان‌های موضعی برای آرتروز و درد مفصل باعث تسکین درد خواهد شد.

بررسی وجود هرگونه عارضه جدی


کسانی که به مشکلات عروقی همچون پدیده رینود مبتلا هستند، که می‌تواند به تنهایی یا همراه عارضه‌هایی همچون لوپوس رخ دهد، علائمی مرتبط با سرما را تجربه می‌کنند. با منقبض شدن عروق خونی، انگشت‌های دست و پا بی‌حس می‌شود و پوست ظاهری کبود یا قرمز پیدا می‌کند. این افراد از دو جهت دچار مشکل می‌شوند. آنها نه تنها در فصول سرد سال دچار درد مفصل می‌شود، بلکه یک مشکل عروقی دارند که همراه با درد عود می‌کند. این امر می‌تواند بسیار عمیق باشد. بنابراین برای این دسته افراد بیش از پیش اهمیت دارد که گرمای مرکزی بدن را حفظ کرده و مطمئن شوند که دست‌ها و پاهایشان گرم و خشک باقی بمانند.

صبر کردن برای روزهای گرم‌تر


مگر اینکه در جایی زندگی کنید که اکثر اوقات سال سرد است، می‌توانید امیدوار باشید که پس از روزهای سرد زمستان، گرمای تابستان را خواهید داشت. برای آن دسته از افرادی که از درد مفصل در سرما رنج می‌برند، فعال بودن بسیار مهم است – و به خاطر داشته باشید که تابستان در راه است.

حفظ رژیم غذایی سالم 


یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مشکل افزایش وزن را حل کند، سلامت عمومی شما را بهبود بخشد و تأثیر مثبتی بر سلامت مفاصل داشته باشد. برای کاهش درد و التهاب در اطراف مفاصل، مصرف غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ماهی سالمون و آجیل هستند، بسیار مفید است. سبزیجاتی مانند کلم پیچ و اسفناج، که حاوی ویتامین K هستند، به رژیم غذایی شما افزوده می‌شوند و باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند. مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین C مانند پرتقال، فلفل قرمز و گوجه‌فرنگی هستند، باعث کاهش فرسایش غضروف و در نتیجه کاهش درد می‌شوند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ