آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم و درمان فتق دیسک گردن

431_orig

تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به بیرون ‌زدگی دیسک ‌های بین مهره ‌ای از محل طبیعی خود فتق دیسک گفته می ‌شود. بیرون ‌زدگی دیسک گردن می ‌تواند باعث بی ‌حسی و گزگز در دست‌ ها شود یا ایجاد مشکلاتی در حرکت گردن نماید.

علائم فتق دیسک گردن

مهمترین علامت این بیماری درد است. درد معمولا در پشت سر، پشت گردن و پشت هر دو کتف حس می شود. در صورتی که به ریشه عصبی فشار وارد شود علائم فشار به عصب هم وجود خواهد داشت. این علائم عبارتند از

•درد : درد بیمار بصورت تیر کشنده به شانه، بازو، ساعد و دست انتشار پیدا می کند.

•اختلال حسی : بر حسب اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد قسمت های متفاوتی از اندام فوقانی و دست ممکن است دچار کاهش حس، خواب رفتگی و گز گز شود.

•اختلال حرکتی : بر حسب اینکه کدام ریشه عصبی در گردن تحت فشار قرار بگیرد عضلات متفاوتی در اندام فوقانی و گردن دچار کاهش قدرت می شوند. در صورت مزمن شدن بیماری، ممکن است عضله مربوط به عصب مورد نظر دچار لاغری شود.

درمان فتق دیسک بین مهره ای گردن

برای درمان از روش های زیر استفاده می شود

•گردنبند طبی : این گردنبند ها حرکات گردن را قدری محدود می کنند و به عضلات گردن اجازه می دهند مدتی استراحت کنند و این موجب می شود فشار به ریشه های عصبی کمتر شود. نکته مهم اینست که این گردنبند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

•فیزیوتراپی : می تواند با انجام دادن نرمش های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم کمک کند. گاهی اوقات از کشش سر و گردن هم برای کاهش علائم استفاده می شود.

•دارو : پرشک معالج از داروهای ضد التهابی مثل پروفن و ناپروکسن، داروهای شل کننده عضلات و گاهی اوقات از تزریق مستقیم کورتیکوستروئید در اطراف ریشه های عصبی برای کاهش مشکلات بیمار استفاده می کند.

•جراحی : در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به روش های ذکر شده و یا در مواردی که بیمار از نظر حرکتی دچار فلجی شده باشد از روش های جراحی استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با فتق دیسک بین مهره ای گردن بر روی لینک زیر کلیک کنید

هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن

منبع: کلینیک امید  ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

دیسک کمری

تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ دیسک کمری بیماری افراد میان‌سال است

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ