آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم شکستگی استرسی مفصل ران و درمان آن

3368_orig

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شکستگی های استرسی stress fracture مفصل ران شکستگی های مویی و بدون جابجایی هستند که در ناحیه گردن استخوان ران ایجاد میشوند. این شکستگی ها بر اثر اعمال نیروهای مکرر و قوی به یک مفصل ران طبیعی و یا بر اثر وارد شدن نیروهای مکرر ولی معمولی به یک مفصل ران با استخوان ضعیف ایجاد میشوند. شکستگی در ابتدا بدون جابجایی است ولی در صورت عدم درمان ممکن است گسترش یافته و جابجا شود.

نیروهای بسیار بزرگی به مفصل ران بخصوص گردن استخوان ران وارد میشوند. اینها نیروهای ناشی از وزن فرد و نیروهای اعمال شده از طرف عضلات قوی اطراف مفصل هستند که حتی در حالت ایستادن هم اندازه زیادی دارند. این نیروها با راه رفتن و دویدن بزرگتر میشوند.

علائم شکستگی استرسی مفصل ران

مهمترین علامت شکستگی استرسی گردن استخوان ران درد در جلوی کشاله ران در موقع ایستادن یا راه رفتن است. این درد با استراحت کاهش میابد. بیمار ممکن است دچار لنگش شود.

برای تشخیص قطعی این شکستگی پزشک از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده، اسکن رادیوایزوتوپ و ام آر آی استفاده میکند.

درمان شکستگی استرسی گردن استخوان ران

شکستگی های استرسی که در زیر گردن استخوان ران هستند معمولا پایدار بوده و احتمال جابجایی کمی دارند. اکثر این شکستگی ها بصورت غیر جراحی درمان میشوند. در این موارد معمولا پزشک معالج از بیمار میخواهد به مدت ۶-۴ هفته در موقع ایستادن و راه رفتن از دو عصای زیر بغل استفاده کرده و فشار وزن را بر روی اندام آسیب دیده وارد نکند.

شکستگی های استرسی در بالای گردن استخوان ران معمولا نیاز به عمل جراحی برای فیکس کردن محل شکستگی دارند.

شکستگی های جابجا شده در جوان ها نیاز به جااندازی و فیکس کردن دارند ولی درمان آنها در سنین بالا معمولا با استفاده از همی آرتروپلاستی صورت میگیرد. برای فیکس کردن شکستگی های استرسی گردن استخوان ران معمولا از چند عدد پیچ استفاده میشود.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ