آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم شکستگی استخوان پاشنه پا

2529_orig

تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۲

استخوان پاشنه یا کالکانئوس (Calcaneus) در ناحیه پاشنه پا قرار دارد.تاندون آشیل به این استخوان می چسبد. استخوان پاشنه بزرگترین استخوان مچ پا می باشد. شکستگی آن شایعترین شکستگی در میان استخوان های مچ پا بوده و حدود ۲% تمام موارد شکستگی ها را شامل می شود.  حدود ۷۰-۴۰ درصد موارد این شکستگی ها از نوع داخل مفصلی همراه با جابجایی بوده و ۹۵ درصد این شکستگی ها در سنین ۴۵-۲۱ سالگی رخ می دهد.

شکستگی‌های اسکلتی بیشتر در نتیجه سقوط از ارتفاع رخ می‌دهند. در حدود ۹-۵ درصد از موارد، شکستگی‌ها دوطرفه هستند و در ۱۰ درصد موارد دیگر نیز شکستگی در مناطق دیگر بدن، به ویژه در ستون مهره‌ای سینه و کمر، مشاهده می‌شود. در این موارد، اگرچه ممکن است مهره‌ها آسیب دیده باشند، بیمار ممکن است هیچ گونه شکایت دردی از ناحیه کمر نداشته باشد. بنابراین، بررسی دقیق عصبی این ناحیه از ستون مهره برای تشخیص ضروری است.

علائم شکستگی استخوان  پاشنه

بعد از سقوط از ارتفاع، بیمار از درد شدید در پاشنه شکایت دارد و قادر نیست روی پاشنه ایستادگی کند. در معاینه، تورم و خونریزی در منطقه پاشنه و کف پا وجود دارد. لمس پاشنه حساس و دردناک است. همچنین، در معاینه، پاشنه احتمالاً به سمت طرفین به صورت عمیق‌تر فشرده شده و اندازه‌گیری دقیق از قوزک‌ها به سطح زیرین پاشنه، ممکن است نشان دهنده کاهش ارتفاع آن باشد.

حرکات مچ پا طبیعی هستند، اما محدودیت واضحی در حرکات چرخش به داخل و خارج مفاصل استخوان میانی مچ پا، که تقریباً همیشه در اثر آسیب دیدن آنها رخ می‌دهد، وجود دارد. در بسیاری از موارد، شکستگی خرد شده در پاشنه، شکستگی جسم مهره (معمولاً در نواحی سینه‌ای تحتانی یا کمری فوقانی) نیز وجود دارد. این حالت نشان می‌دهد که این شکستگی ناشی از سقوط از ارتفاع است. برای تشخیص شکستگی پاشنه، تصاویر رادیوگرافی با تکنیک رخ و نیم رخ محوری از مچ پا ضروری است. همچنین، در بیمارانی که شکایتی ندارند، تصاویر رادیوگرافی پاشنه از جلو و منطقه ستون مهره‌ای سینه‌ای و کمری نیز لازم است.

منبع: ویکی پدیا , ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ