آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم رگ به رگ شدن شست پا و درمان آن

1136_orig

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درد شست پا در ناحیه زیر پنجه پا مشکلی است که معمولا در حین تمرینات و مسابقات ورزشی ایجاد میشود و علت آن صدمه دیدن مفصل بزرگ شست پا بخصوص لیگامان های زیر آن است، که موجب در شست پا می گردد .

علائم رگ به رگ شدن شست پا

علامت‌های اصلی این عارضه شامل درد و متورم شدن مفصل اصلی شست پا است. در حین حرکت دادن شست، به ویژه در حین بالا بردن آن، این درد بیشتر می‌شود. همچنین، حرکات شست نیز محدود می‌شود. در صورت وقوع حادثه‌ای که منجر به این آسیب شده است، ممکن است صدای تقه‌ای که نشانه پاره شدن است، حس شود. در حالت‌های شدید، پوست اطراف مفصل اصلی شست پا ممکن است دچار کبودی و خونریزی شود.

درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن شست پا

  • بعد از حادثه سریعا روی محل درد را با یخ سرد کنید.

  • بستن بانداژ فشاری روی محل کشیدگی و درد مفید است
  • پا را بالا نگه دارید
  • در صورت شدید بودن درد تا مدتی برای راه رفتن از عصا استفاده کنید.
  • تا مدتی کفشی بپوشید که کفی سفت داشته باشد بطوریکه کفی آن کمتر قابل انعطاف باشد. این کفش میتواند تا مدتی مانع خم شدن شست به بالا شود و درد را کاهش میدهد.
  • در صورت شدید بودن درد به پزشک مراجعه کنید.
پزشک معالج به منظور تأیید عدم وجود شکستگی در منطقه مفصل شست، عکسی از پا شما گرفته و ممکن است از فیزیوتراپی با استفاده از اولتراسوند نیز استفاده کند. بیمار معمولاً می‌تواند پس از ۲ تا ۴ روز به راه بیفتد. پزشک معالج ممکن است برای محدود کردن حرکات شست (البته پس از کاهش تورم مفصل) از تپه‌کاری انگشت شست استفاده کند. بسته به شدت آسیب، ممکن است زمانی تا ۳ تا ۴ هفته طول بکشد تا درد بهبود یابد. برای بازسازی پا، قبل از بازگشت به ورزش اصلی، باید تمریناتی برای افزایش دامنه حرکت مفصل و تقویت عضلات پا انجام شود.

 

این عارضه سومین آسیب شایع پس از آسیب‌های ورزشی زانو و مچ پا است که می‌تواند باعث شود ورزشکار برای مدتی از فعالیت‌های ورزشی دور بماند. در صورت عدم درمان مناسب پس از این آسیب، ممکن است آرتروز (تغییرات زودگذر یا دیرگذر در مفصل) در مفصل شست ایجاد شود. آرتروز شست نیز می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به مشکلاتی در کل پا یا اندام تحتانی به دلیل تغییر در الگوی راه رفتن فرد شود. در حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به این آسیب، تا پنج سال پس از آن عوارض و مشکلاتی در مفصل خواهند داشت.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ