آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

علائم,نشانه ها و درمان دررفتگی مچ پا

66994

تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۲

66994

به آسیب دیدگی لیگامان مثلثی شکل ( دلتویید )‌ مچ پا ، پیچ خوردگی مچ پا گفته می شود و به دنبال پیچش پا به سمت داخل و یا چرخش خارجی پا اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های دررفتگی مچ پا

-تغییر شکل مفصل
درد مچ پا به صورت  شدید در سطح مفصل که با تغییر وضعیت بدتر می شود.
-تورم اطراف مفصل
– تغییر رنگ اطراف مفصل
– ناتوانی در حرکت دادن تاحیه صدمه دیده
– اختلاف ظاهری در مقایسه با مفصل سالم
– حساسیت موضع به لمس یا فشار (تندرنس)

 درمان در رفتگی مچ پا

آزمون های تشخیص دررفتگی مچ پا می توانند شامل رادیوگرافی ، سی تی اسکن یا ام .آر.آی از ناحیه آسیب دیده باشند.درمان «ایکب » (استراحت ، یخ ، کمپرس ، بالا بردن )

در ۲۴ ساعت ابتدایی پس از آسیب به مفصل، می‌توانید یخ را استفاده کنید. برای این کار، یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و با یک پارچه نازک آن را از پوست جدا کنید. سپس با دست خود یا با استفاده از بانداژ، یخ را روی مفصل قرار دهید و آن را نگه دارید.

بسته به توانایی خود در تحمل سرما به طور مداوم یا متناوب کیسه یخ را روی مفصل تا ۲ ساعت نگه دارید. درمان دررفتگی مچ پا با استفاده از یخ را با فواصل ۲ ساعته به مدت ۲۴ ساعت ادامه دهید.پس از ۲۴ ساعت ، می توانید درمان با یخ را ادامه دهید یا به گرم کردن تبدیل کنید.

برای گرم کردن مفصل، می‌توانید آن را در آب گرم قرار داده و یا هر دو ساعت یا به شکل ممکن، به مدت ۱۵ دقیقه از گرما استفاده کنید. اما در ۲۴ ساعت اول پس از آسیب، توصیه می‌شود از گرما استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث افزایش خونریزی، تورم و بازگشتی طولانی‌تر در فرآیند بهبودی شود.

هر وقت که ممکن است، مفصل را بالا ببرید، به ویژه در هنگام خوابیدن، تا تورم کاهش یابد. در موارد شدید و پس از جراحی، ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم رباط‌های شدید و پارگی شده باشد.

در برخی موارد، ممکن است بعد از شکستگی شدید یا جراحی، آتل (دستگاه پیچ خوردگی) لازم باشد. پس از برداشت آتل، به مدتی باید از بانداژهای حمایتی استفاده کنید.

 

منبع : بهارینه   دکتر فروغ

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ