آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

رژیم غذایی در آرتریت روماتوئید

images

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مطالعه‌ای انجام شده توسط محققین سوئدی نشان داده است که افرادی که به التهاب مفاصل (روماتیسم) مبتلا هستند و رژیم غذایی مشابه مردم مناطق مدیترانه را دریافت می‌کنند، دارای دردها و تورم کمتری هستند و فعالیت بیشتری انجام می‌دهند.

در بیماران آرتریت، که به معنای داشتن دردها و التهاب مفاصل است، چربی‌های مصرفی تبدیل به موادی به نام پروستاگلاندین می‌شوند. پروستاگلاندین‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام وظایف خاص خود را در بدن دارند. برخی از انواع پروستاگلاندین باعث التهاب مفاصل می‌شوند که علایم آن شامل قرمزی، تورم، خارش و درد است و وضعیت آرتریت را بدتر می‌کنند. اما برخی از انواع دیگر پروستاگلاندین‌ها به پیشگیری و درمان التهاب کمک می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا-۳ که در ماهی و دانه‌های خوراکی مانند بذر کتان، گندم و لوبیای سویا وجود دارند، توانایی کاهش التهاب مفاصل را دارند. همچنین اسیدهای چرب تک اشباعی (MUFA) نیز به مانند اسیدهای چرب دیگر، در سبزیجات و روغن زیتون یافت می‌شوند و در کاهش التهاب مفاصل نقش دارند.

بنابراین، موادی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل (تصفیه نشده و سبوس‌دار)، آجیل، دانه‌های خوراکی و ماهی، جزء مواد غذایی هستند که به کاهش التهاب مفاصل کمک می‌کنند.

منبع : تبیان

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ