آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

روماتیسم مفصلی و تغذیه

taghzyehsalem

تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲

taghzyehsalem

روماتیسم مفصلی بیماریی است که سبب درگیری مفاصل می شود. این بیماری منجر به بروز سفتی و درد و تورم مفاصل می شود. اگر یک زانو یا دست مبتلا به این بیماری شود سایر مفاصل نیز درگیر خواهند شد.

عادتاً، روماتیسم مفصلی چندین مفصل را درگیر کرده و می‌تواند هر مفصلی را تحت تأثیر قرار دهد. بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی عموماً احساس خستگی می‌کنند و گاهی هم با تب مواجه می‌شوند.

بعضی افراد تنها برای چند ماه، یک سال یا حداکثر دو سال به روماتیسم مفصلی مبتلا می‌شوند و پس از این دوره، بدون ایجاد هیچ آسیبی، بیماری بهبود می‌یابد.

آرنج مفصلی جالب‌ توجه و منحصر به‌فرد است که ما را قادر می‌سازد تا دست خود را در فضا حرکت داده و طیف وسیعی از فعالیت‌ها از پرتاب یک توپ گرفته تا برداشتن یک بشقاب را به وسیله‌ی آن انجام دهیم. معمولاً افراد قدر این عملکرد آرنج خود را نمی‌دانند. با این‌ حال زمانی که آرتریت روماتوئید ( روماتیسم آرنج ) ظاهر می‌شود، می‌تواند بسیاری از فعالیت‌ها و حرکات را دشوار و یا حتی ناممکن کند. این بیماری موجب درد و ناراحتی شده و در مواردی باعث ناتوانی‌های عمده می‌شود.

بعضی افراد گاهی اوقات علائم روماتیسم مفصلی را تجربه می‌کنند و گاهی نیز بهبود می‌یابند. در برخی افراد، روماتیسم مفصلی ممکن است بسیار شدید باشد و برای سال‌ها یا تمام عمر باقی بماند. این نوع روماتیسم مفصلی می‌تواند منجر به آسیب جدی به مفاصل شود.

روماتیسم مفصلی پیشرونده، به ویژه در مفاصل، به تدریج منجر به تخریب، التهاب، درد و تورم مفاصل می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به طور قابل توجه‌ای در کاهش دردهای مزمن بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی مؤثر باشد و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.

رفع روماتیسم مفصلی با رژیم غذایی

 رفع روماتیسم مفصلی با روغن های گیاهی

روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ اثرات ضد التهابی مستقیمی روی مفاصل دارند و درد و تورم مفاصل را در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کاهش می‌دهند که برای درمان رماتیسم مفصلی پیشنهاد می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی و دانه‌های خوراکی مانند بذر کتان، گندم و لوبیای سویا وجود دارد، باید روزانه به مقدار کافی مصرف شوند.

همچنین روغن زیتون، روغن کانولا و روغن هسته انگور هم ازجمله روغن‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ هستند.

گرچه توصیه بر این است که همیشه از غذاهای طبیعی استفاده شود، اما کپسول‌های امگا ۳ نیز با داشتن مقادیر فراوانی از این نوع ترکیبات اگر به میزان روزانه یک عدد مصرف شوند، می‌توانند اثرات بسیار مفیدی را ظرف چند‌ماه روی مفاصل فردمبتلا به رماتیسم مفصلی داشته باشند.

 رفع روماتیسم مفصلی با انواع ویتامین ها

1

بایستی به اهمیت ویتامین‌ها بیشتر توجه کرد. مصرف ترکیباتی که شامل ویتامین‌های B6 و B12 هستند، می‌تواند رشد ضایعات استئوآرتریت را متوقف کند و بهبود غضروف مفاصل را فراهم کند.

علاوه بر این، دزهای درمانی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و E، بتاکاروتن و سلنیم، در درمان روماتیسم مفصلی، به ویژه در خانم‌های مسن، بسیار موثر بوده‌اند. باید روزانه به میزان کافی از منابع غذایی حاوی این ترکیبات استفاده شود.

در این زمینه، محصولات لبنی، سبزیجات به‌ویژه اسفناج، هویج و گوجه‌فرنگی، جگر، دل، قلوه، گوشت قرمز گوساله و گوسفند، و روغن ماهی یا مصرف خود ماهی، به عنوان منابع غنی از ویتامین‌های C، B6، B12 و E می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

  • خواننده گرامی :

پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “روماتیسم مفصلی” مطالعه فرمایید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ