آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

روش های پیشگیری از سیاتیک

164703_888

تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۲

اگر ناگهان دچار کمردردی شده اید که همراه با آن درد به باسن و پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا می کند به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده اید که به آن سیاتیک Sciatica می گویند. سیاتیک به درد های تیر کشنده ای می گویند که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر می کشد.

 علائم سیاتیک

سندرم سیاتیک به صورت احساس گرفتگی عضلات در ساق یا درد در منطقه پشتی یا سطح خارجی ساق مشخص می‌شود. در وضعیت‌هایی مانند نشستن، سرفه یا عطسه، درد ممکن است شدت بیشتری پیدا کند. همچنین، احساس سوزش، گزگز و خمودگی (خواب رفتگی) در ساق نیز ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات، احساس سنگینی در ساق و ضعف عضلانی نیز حاصل این وضعیت است. در صورتی که بیماری برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، ممکن است منجر به لاغری برخی از عضلات اندام تحتانی شود.

روش هایی برای پیشگیری از سیاتیک

برای جلوگیری از درد عصب سیاتیک و سایر نوع کمردردها، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. تناسب وزنی: در صورت داشتن اضافه وزن، تلاش کنید وزن خود را تناسب دهید.
  2. ورزش: با انجام ورزش‌های مناسب، می‌توانید عضلات شکم و کمر خود را تقویت کنید.
  3. برنامه‌ریزی در برابر بارهای سنگین: هنگام برداشتن اشیا سنگین، از حرکت ناگهانی و سریع برای بلند کردن آنها خودداری کنید.
  4. حفظ وضعیت بدنی صحیح: آگاه باشید که چگونه باید درست ایستاده و اشیا سنگین را بلند کنید؛ این موارد تأثیر قابل توجهی در حفظ و نگهداری سلامت کمر شما دارند.
  5. استفاده از کفش مناسب: برای پیشگیری از کمردرد، از کفش‌هایی با پاشنه به ارتفاع ۳-۲ سانتیمتر استفاده کنید. استفاده از کفش‌های با پاشنه بالا یا بسیار تخت می‌تواند منجر به کمردرد شود.
  6. خواب در وضعیت صحیح: روش درست خوابیدن می‌تواند در کاهش درد سیاتیک و کمر به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر در حالت خوابیدن بر روی کنار پهلوی خود هستید، پاهای خود را به ۱۰-۲۰ درجه خم کنید و بین زانوها یک بالشتک کوچک قرار دهید. یا اگر در حالت طاق باز خوابیده‌اید، زیر زانوی خود یک بالشتک قرار دهید تا پاهایتان خم باقی بماند.
  7. پیگیری علائم: در نهایت، توصیه می‌شود از زمان بروز نخستین علائم درد کمر، آن را پیگیری کنید حتی اگر به سیاتیک مربوط نباشد.

لطفاً توجه داشته باشید که مشاوره پزشکی حرفه‌ای برای تشخیص و درمان بهتر مشکلات کمر و سیاتیک بسیار مهم است.

منبع : ایران ارتوپد  , وبلاگ دکتر هاشمی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ