آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

راه رفتن در آب

IMG19500731

تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲

بسیار دیده میشود که در استخرهای عمومی افرادی در قسمت کم عمق راه میروند و ذکر میکنند این کار را به توصیه پزشک انجام میدهند. آیا واقعا راه رفتن در آب مفید است و کلا راه رفتن در آب چه تاثیری بر روی بدن انسان دارد.

اثرات راه رفتن در آب چیست

راه رفتن ورزش بسیار مفیدی است که تاثیرات زیر را دارد

  • تقویت عضلات اندام تحتانی و تنه
  • قوی و محکم تر کردن استخوان های لگن و ستون مهره و اندام تحتانی و پیشگیری از پوکی استخوان
  • افزایش جریان خون و تنفس و کمک به کارکرد بهتر قلب و ریه و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

اثرات این تمرینات حداکثر در صورت انجام آنها روی زمین به دست می‌آیند. بنابراین، افرادی که قادر به راه رفتن روی زمین هستند، به طور کلی نیازی به راه رفتن در آب ندارند. راه رفتن روی زمین نسبت به راه رفتن در استخر به طور قابل توجهی به بهبود سلامتی کمک می‌کند، مگر اینکه به علت بیماری یا موانع دیگری امکان انجام آن وجود نداشته باشد. به عنوان مثال،

  • به علت بیماری های قلبی راه رفتن روی زمین فشار زیادی به سیستم قلبی عروقی وارد می کند (راه رفتن بر روی زمین نیاز به انرژی بیشتری داشته و برای برآورده کردن این انرژی قلب و ریه باید بیشتر کار کنند)
  • به علت بیماری مفصلی یا استخوانی در اندام تحتانی راه رفتن روی زمین موجب درد اندام می شود (در کسی که به هر علتی از درد اندام رنج میبرد راه رفتن روی زمین ممکن است موجب افزایش فشار بر روی بافت آزرده و در نتیجه افزایش درد شود)

وقتی فرد در آب غوطه ور میشود سبک و کم وزن میشود. این کاهش وزن از چند جنبه میتواند به بیمار کمک کند.

  • با سبک شدن وزن، نیاز به انرژی برای راه رفتن کاهش می‌یابد. بنابراین، افرادی که ظرفیت قلبی، عروقی و ریوی محدودی دارند، ممکن است بتوانند بهتر در آب راه بروند. در مقابل، افرادی که به بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی مبتلا هستند، ممکن است با راه رفتن روی زمین دچار تنگی نفس شوند و بنابراین توصیه نمی‌شود که آنها راه بروند. امتناع از راه رفتن ممکن است منجر به ضعف سریع عضلات تنه و اندام تحتانی شود.
    این ضعف عضلانی از یک طرف آنها را ناتوان تر کرده و از طرف دیگر موجب بروز دردهای پراکنده در بدن بخصوص کمردرد و درد زانو میشود. این بیماران با راه رفتن در آب میتوانند قدرت عضلانی تنه و اندام تحتانی خود را حفظ کرده و یا حتی بهتر کنند.
  • سبک شدن در آب موجب میشود به بافت ها و ساختمان های اندام تحتانی فشار کمتری وارد شود. کسانی که رد تنه و اندام تحتانی خود به بیماری های استخوان ، مفصل ، تاندون ، رباط، عضله و دیگر بافت ها دچار هستند ممکن است با راه رفتن دچار افزایش درد شوند. این عاملی میشود تا فرد کمتر راه برود و همین کم راه رفتن میتواند موجب کاهش قدرت عضلات تنه و اندام تحتانی و بدنبال آن افزایش شدت درد شود. با راه رفتن در آب بیمار راحت تر مفاصل خود را حرکت میدهد. از طرف دیگر اگر حرارت آب کمی بالا بوده و گرم باشد همین گرما درد بیمار را کمتر کرده و به حرکت اندام و مفاصل وی کمک میکند

با این حال باید به یاد داشت که راه رفتن در آب تاثیری در افزایش قدرت و استحکام استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ندارد.

چگونه در آب راه برویم

راه رفتن در آب مانند هر ورزش دیگر باید به آرامی شروع شود. در ابتدا حدود پنج دقیقه به آهستگی در آب راه بروید و سپس بتدریج سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید.

اگر به بیماری قلبی عروقی یا تنفسی مبتلا  هستید مواظب باشید تا بطور ناگهانی در معرض تغییر دما قرار نگیرید. درجه حرارت آب دوش قبل از استخر و آب خود استخر باید طوری باشد که زیاد گرم یا زیاد سرد نباشد. اگر درجه حرارت آب با دمای محیط متفاوت است به تدریج بدن خود را در معرض آب قرار دهید تا فشاری به سیستم قلبی عروقی شما وارد نشود.

برای کاهش دردهای کمر و زانو در آب، می‌توانید راه رفتن خود را در آب با سرعت بیشتری انجام دهید تا در حین راه رفتن مقاومت آب را در مقابل ران‌های خود احساس کنید. در ابتدا، به آرامی راه بروید و سپس به تدریج سرعت خود را بیشتر کنید تا احساس کنید پاهایتان آب را شکافته و به جلو حرکت می‌کنند. این روش راه رفتن باعث می‌شود عضلات شکم، عضلات اطراف ناحیه کمر و عضلات چهارسر ران به تدریج قوی‌تر شوند و در نتیجه کمردرد و دردهای زانو کمتر شود.

در صورتی که توانایی حرکتی محدودی دارید، در هنگام راه رفتن در استخر باید مواظب باشید. با احتیاط قدم بردارید تا در آب لغزنده نشوید. کف استخر ممکن است بسیار لیز باشد، به خصوص در مناطقی که رنگ‌آمیزی شده است. برای بهتر راه رفتن، می‌توانید از دمپایی‌های مخصوص استفاده کنید تا تعادل شما بهتر حفظ شود.

اگر مشکل قلبی عروقی یا تنفسی دارید بهتر است از استخرهایی استفاده کنید که برای ضد عفونی آب نه از کلر بلکه از ازن Ozone استفاده میکنند. در استخرهایی که از کلر برای ضد عفونی آب استفاده میکنند غلظت زیاد گاز کلر در هوای استخر ممکن است برای شما سیستم تنفسی شما خوب نباشد.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

دیسک گردن

تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷  [sbu_post_image] در اثر فشار های مکانیکی

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ