درمان گردن درد ناشی از آسیب به مهره، غضروف و عضله گردن

بسیاری از افراد از درد گردن رنج می‌برند و این امر می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما دچار درد گردن هستید، کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبودی درد گردن و پیشگیری از بازگشت آن انجام دهید. اگر درد گردن شما با مراقبت‌های شخصی بهبود پیدا نمی‌کند؛ یا پس از ورزش کردن ادامه دارد یا بدتر می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث درد گردن می‌شوند؟


درد گردن حتی بدون تصادف یا آسیب دیدگی، شایع بوده و به ندرت در نتیجه یک بیماری جدی اتفاق می‌افتد. گردن شما قدرتمند است. گردن نیز مانند سایر بخش‌های ستون فقرات، از تکه‌های استخوانی به نام مهره ساخته شده است که این مهره‌ها توسط دیسک‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و این دیسک‌ها باعث قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات می‌گردند. این سازه، با رباط‌های قدرتمند (بافت‌های پیوندی استخوان‌ها) تقویت شده و توسط ماهیچه‌های بزرگ و قدرتمند، احاطه و محافظت می‌شود. بیشتر کشیدگی‌های ساده گردن، باعث آسیب طولانی مدت نمی‌‌شوند.

برای علائمی که شما تجربه می‌کنید، تعدادی دلایل احتمالی وجود دارد که اگر به توصیه‌های زیر عمل کنید، به خودی خود برطرف می‌شوند:

درد ساده (غیر خاص) گردن

بسیاری از افراد بدون هیچ دلیل مشخصی دچار سفتی و دردناکی گردن می‌شوند. ممکن است این درد پس از آسیب پیچ خوردگی جزئی، اتفاق بیفتد. تصور می‌شود این نوع از درد ناشی از اسپاسم عضلات حمایت کننده از گردن باشد و معمولاً پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌رود.

رگ به رگ شدگی

صدمات ناشی از رگ به رگ شدگی گردن، اغلب نتیجه تصادف اتومبیل است. بیماران اغلب با رگ به رگ شدگی جزئی گردن به مراکز پزشکی مراجعه می‌کنند؛ زیرا این آسیب می‌تواند بسیار دردناک باشد و طبیعی است که فکر می‌کنند ممکن است یک آسیب جدی رخ داده باشد. با این حال، واقعیت‌های زیر نشان می‌دهند که معمولاً این طور نیست:

  • آسیب دائمی بسیار نادر است، پیش آگاهی طولانی مدت در این باره خوب است.
  • بیشتر صدمات رگ به رگ شدگی جدی نیستند و معمولاً هیچ نوع آسیبی به استخوان‌ها، دیسک یا اعصاب ستون فقرات وارد نمی‌شود و هیچ‌گونه صدمات جدی مشاهده نمی‌گردد.
  • معمولاً احساس درد یا خشکی گردن مدتی طول می‌کشد و ممکن است تا چند روز پس از حادثه این علائم بدتر شوند. این یک نشانه خوب از عدم وجود هر گونه مشکل جدی است و نشان می‌دهد که علائم، ناشی از اسپاسم عضلانی هستند که بدن شما به طور طبیعی در مقابل درد نشان می‌دهد تا شما را از تجربه آن محافظت کند.
  • رگ به رگ شدگی باعث درد گردن می‌شود اما می‌تواند علت کمردرد نیز باشد که البته باز هم به ندرت آسیب جدی به کمر وارد می‌شود.
  • سردرد در آسیب‌های رگ به رگ شدگی شایع است. سردردها در اثر تنش در گردن ایجاد می‌شوند. سایر علائم مانند درد بازوها، فک یا سرگیجه نیز شایع است؛ اما معمولاً همراه با درد گردن بهبود می‌یابد.
  • بیشترین آسیب‌ها طی چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند.
  • ممکن است دردها برای مدتی باقی بمانند یا آنکه پس از گذشت مدت طولانی از آسیب رگ به رگ شدگی، مجدداً عود کنند.
  • آنچه که شما در مراحل اولیه انجام می‌دهید، اهمیت بسیاری دارد. پیروی از توصیه‌های موجود در این مقاله، برای کمک به بهبودی شما بسیار مهم است.

اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز، اصطلاحی است که برای توصیف استئوآرتریت ستون فقرات به کار می‌رود. این بیماری یک وضعیت دژنراتیو است و بروز آن با افزایش سن ما، موضوعی نسبتاً طبیعی است. در بسیاری از افراد، تغییرات دژنراتیو باعث درد بدن می‌شود اما ممکن است خطر ایجاد درد گردن را افزایش دهند.

تنش

بیشتر عضلات بدن هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود به طور کامل منبسط می‌شوند؛ اما برخی از عضلات باید تمام وقت کار کنند تا شما را در حالت ایستاده، نگه دارند. عضلات ناحیه گردن شما همیشه باید در حالت انقباض قرار داشته باشند، در غیر این صورت هنگام نشستن یا ایستادن، سر شما به جلو می‌افتد. هنگامی که نگران هستیم یا استرس داریم، اغلب این عضلات را بیشتر از حالت معمول منقبض می‌کنیم که این امر می‌تواند باعث بروز درد گردن و سردردهای تنشی شود.

چرا دچار درد گردن می‌شوم؟


فاکتورهای بسیاری می‌توانند در شدت درد گردنی که تجربه می‌کنید و مدتی که باقی می‌ماند، مشارکت داشته باشند. اغلب ترکیبی از عوامل وجود دارد:

  • عوامل جسمانی؛ مانند تمایل به محافظت از گردن و اجتناب از حرکت.
  • عوامل روانشناسی؛ مانند ترس از آسیب دیدن یا بهترین نشدن یا استرس داشتن.
  • عوامل مربوط به سلامت عمومی و سبک زندگی؛ مانند خسته بودن و نداشتن انرژی، داشتن اضافه وزن و نداشتن فعالیت بدنی و خواب کافی.

هر یک از عوامل فوق می‌تواند بر شدت درد شما تاثیر بگذارند و افزایش آگاهی نسبت به این موارد، می‌تواند شما را قادر به شناسایی و اقدام برای کاهش تاثیر آن‌ها کند.

چه علائمی را ممکن است تجربه کنم؟


چه علائمی برای گردن درد ممکن است تجربه کنم

درد و خشکی

ممکن است درد در وسط گردن یا یکی از طرفین گردن باشد. ممکن است درد به شانه‌ها، تیغه شانه یا بخش فوقانی قفسه سینه شما نیز انشعاب پیدا کند. ممکن است حرکت کردن برای شما دردناک بوده و در عضلات خود احساس خشکی داشته باشید. این خشکی عضلات ممکن است پس از استراحت طولانی مدت یا نشستن در یک موقعیت ثابت برای مدت طولانی، بدتر شود.

در سردردهای تنشی، اغلب درد به پشت سر و گاهی اوقات به پشت چشم‌ها، طرفین سر یا حتی به گوش‌ها انشعاب پیدا می‌کند.

بی‌حسی و سوزن سوزن شدن

اگر روی یکی از اعصاب فشار وجود داشته باشد، ممکن است در پایین دست‌ها و گاهی اوقات تا سر انگشتان خود احساس بی‌حسی و / یا سوزن سوزن شدن داشته باشید. اگرچه عصب از این طریق تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما اغلب به خودی خود بهبود پیدا می‌کند.

شنیدن صدای ترق ترق یا ساییدگی استخوان

ممکن است هنگام حرکت دادن سر خود، صدایی را بشنوید. به این صدا معمولاً کِرِپیتوس گفته می‌شود. این صدا اغلب به دلیل حرکت سطوح استخوانی روی یکدیگر یا حرکت رباط‌ها روی استخوان به وجود می‌آید. سایر مفاصل اغلب این صداها را ایجاد می‌کنند، اما این صدا غالباً در گردن بلندتر به نظر می‌رسد؛ زیرا در نزدیکی گوش اتفاق می‌افتد. شنیدن این صداها امری نسبتاً شایع است و می‌تواند هشدار دهنده باشد؛ اما جدی نیست.

مشکلات گردن چگونه تشخیص داده می‌شوند؟


عضو تیم پزشکی که شما را معاینه کرده است، ممکن است منبع درد شما را شناسایی کرده و تشخیص دقیق خود را در اختیار شما قرار دهد. درک می‌کنیم که اگر تشخیص از طریق معاینه امکان پذیر نباشد، می‌تواند برای شما ناامید کننده باشد.

آزمایش اشعه ایکس یا اسکن، معمولاً برای تشخیص درد گردن شما لازم نیست؛ با این حال ممکن است در موارد نادر، موارد جدی‌تری وجود داشته باشد که لازم باشد بیشتر بررسی شوند. اگر یکی از موارد زیر را تجربه می‌کنید، ممکن است برای انجام اسکن یا اشعه ایکس ارجاع داده شوید:

  • علی رغم دنبال کردن توصیه‌هایی که در این مقاله آمده است، درد بدتر می‌شود.
  • عدم هماهنگی؛ به عنوان مثال عدم هماهنگی در وظایفی مانند بستن دکمه پیراهن.
  • احساس سنگینی یا ضعف در دست‌ها یا پاها
  • احساس درد و همچنین سوزن سوزن شدن در دست‌ها
  • مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

درمان گردن درد


پزشکان برای مدیریت درد توصیه می‌کنند به طور مداوم از مسکن‌ها استفاده کنید؛ که می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه نمایید. اگر دچار آلرژی یا وضعیتی هستید که شما را از استفاده از داروهای مسکن یا ضد التهاب بازمی‌دارد، از پزشک خود در این باره مشاوره بگیرید.

ممکن است به مدت چند روز داروهای شل کننده عضله به نام دیازپام به شما داده شود تا به کاهش اسپاسم عضلانی که تجربه می‌کنید، کمک نماید. مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود؛ بنابراین نباید پس از مصرف آن رانندگی کرده یا از دستگاه‌های خاص استفاده نمایید.

بسته یخ و کمپرس آب گرم

ممکن است استفاده از کمپرس آب گرم یا بسته‌های یخ، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به کاهش درد و اسپاسم عضلانی شما کمک کند. انتخاب هریک از این کمپرس‌ها به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اما همیشه مراقب باشید که گرمای بیش از حد آب، باعث سوزاندن پوست شما نشود و اگر از یخ استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که مانعی مانند حوله، بین پوست شما و بسته یخ وجود داشته باشد. در هنگام استفاده از یخ به طور مداوم پوست خود را بررسی کنید و در صورتی که این ناحیه سفید، آبی یا رنگ پریده شده است، یا اگر احساس درد، بیحسی یا سوزن سوزن شدن در حال افزایش دارید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید.

ورزش و استراحت

مطالعات علمی نشان داده‌اند که استراحت و اجتناب از فعالیت بیش از یک یا دو روز، در حقیقت باعث افزایش درد، ناتوانی و تاخیر در بهبودی و همچنین غیبت طولانی مدت از حاضر شدن در محل کار می‌شود؛ زیرا عدم فعالیت ممکن است باعث ضعف و لاستیکی شدن عضلات گردن شده و آن‌ها را در برابر کشش و فعالیت، مستعد آسیب کند.

در واقع گردن شما برای حرکت‌کردن طراحی شده است و هر قدر زودتر از حد معمول فعالیت‌های خود را از سر بگیرید، زودتر احساس بهبودی خواهید کرد. توصیه می‌شود در صورت امکان در محل کار خود باقی بمانید تا در صورت لزوم، در کوتاه مدت انجام وظایف همیشگی خود را اصلاح نمایید.

ثابت شده است که ورزش‌های جسمانی مانند پیاده روی سریع، کلاس‌های بدنسازی، شنا یا یک فعالیت ورزشی، موثرترین راه برای از بین بردن درد و پیشگیری از بروز آن است.

 فعالیت بدنی منظم، مزایای زیر را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • استخوان‌های قویتر
  • تقویت عضلات شما
  • حفظ انعطاف پذیری بدن شما
  • بهبود تناسب اندام
  • آزاد شدن مواد شیمیایی در بدن که به کاهش درد شما کمک می‌کنند.

هیچ نوع ورزشی وجود ندارد که ثابت شده باشد موثرتر از سایر ورزش‌ها است؛ بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و متناسب با کارهای روزمره شما است. ورزشی که انتخاب می‌کنید را به آرامی شروع کرده و به تدریج، شدت و میزان فعالیت خود را افزایش دهید. در ابتدا ممکن است در حین ورزش کردن یا پس از آن، اندکی احساس درد داشته باشید. اما این احساس به مرور زمان کاهش می‌یابد.

موقعیت وضعی

موقعیت وضعیتی برای درمان گردن درد

ارتفاع میز و طراحی صندلی خود را هم در خانه و هم در محل کار بررسی کنید. این بررسی برای پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار مهم است.

هنگام نشستن، باسن و زانوها باید زاویه مناسبی داشته باشند و پشتیبان مناسبی برای بخش پایینی کمر خود داشته باشید. صندلی‌های صاف و بلند و دارای پشتی محکم، نسبت به صندلی‌های نرم و کوتاه مهمانی یا مبل‌ها، برای موقعیت وضعی شما بهتر هستند.

پشتی‌های کمری برای تکیه دادن، می‌توانند در هنگام نشستن در محل کار و خانه یا در اتومبیل، به موقعیت وضعی شما کمک کنند.

 اگر پشت کامپیوتر کار می‌کنید، مهم است که صفحه نمایش، میز و صندلی ارتفاع صحیحی داشته باشند. بسیاری از کارفرمایان دارای متخصصان سلامت حرفه‌ای هستند که می‌توانند محیط کار را بر اساس نیازهای فردی تنظیم کنند. ممکن است بخواهید برای دریافت راهنمایی درباره کار کردن با تجهیزات دارای صفحه نمایش، به وب سایت اجرایی بهداشت و ایمنی (HSE) مراجعه نمایید.

نحوه صحیح خوابیدن

نحوه صحیح خوابیدن برای درمان گردن درد

اهمیت خواب در سال‌های اخیر به طور فزاینده ای آشکار شده است. خوابیدن باعث کاهش استرس شده و احساس سلامت عمومی شما را بهبود می‌بخشد. خوابیدن باعث می‌شود کمتر مستعد تجربه درد باشید و در صورت بروز آن، در مقابله با درد به شما کمک می‌کند. توصیه می‌شود شبانه 7/5 تا 8 ساعت بخوابید و سعی کنید تا حد امکان برنامه خواب منظمی داشته باشید. هیچگونه توصیه‌ای درباره موقعیت وضعی برای خوابیدن یا نوع خاصی از تشک خاص یا تعداد بالش وجود ندارد. هرچه بیشتر احساس راحتی کنید، برای شما بهتر است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان گردن درد

اگر درد گردن شما پس از 6 تا 8 هفته برطرف نشد و قبلاً به فیزیوتراپیست مراجعه نکرده‌اید، زمان آن رسیده است که این کار را انجام دهید. فیزیوتراپیست، توصیه‌ها راهنمایی‌ها و درمان‌های تخصصی برای درد گردن به شما ارائه می کند و بدین شکل به شما کمک می‌کند تا احتمال عود درد را کاهش داده و سلامت عمومی خود را بهبود بخشید.

در جلسات فیزیوتراپی از روش های مختلفی مانند ماساژ، طب سوزنی، تحریک الکتریکی، اولتراسوندتراپی، شاک ویوتراپی، اوزون درمانی، تزریق پی آر پی، مگنت تراپی و لیزر درمانی برای درمان گردن درد شدید استفاده می شود.

آیا عمل جراحی نیز یک گزینه است؟

گاهی اوقات به دلیل طبیعت و آسیب گردن، ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

شواهد نشان می‌دهند که نتایجی که بیماران تحت عمل جراحی به دست می‌آورند، در دراز مدت و کوتاه مدت، چندان از روش‌های غیر تهاجمی، مانند ورزش کردن بهتر نیست. درمان‌های غیر جراحی مانند ورزش و فعالیت، باید همواره به عنوان اولین گزینه در نظر گرفته باید.





دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)