آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درمان پوکی استخوان در مردان

f9d06302ab471d102cc656bdd0342e43

تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پوکی استخوان یا استئوپروز Osteoporosis به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده می شود و شکننده شدن استخوان موجب می شود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت می کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد تا وقتی که شکستگی بوجود می آید. پوکی استخوان می تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده می شود.

درمان پوکی استخوان مردان

انتخاب نوع درمان پوکی استخوان در مردان بستگی به علت آن دارد. در صورتی که کاهش سطح هورمون تستوسترون یا افزایش فعالیت غده تیروئید در جریان باشد باید درمان زیر نظر پزشک خانواده و در صورت لزوم پزشک متخصص غدد داخلی ادامه یابد.

نقش تغذیه در پوکی استخوان مردان

به مردان توصیه می شود که هم برای پیشگیری و هم درمان بیماری پوکی استخوان، تأثیر میوه جات و سبزیجات را به خاطر داشته باشند و در صورت نیاز بیش تر به ویتامین ها و مواد معدنی، از کپسول یا شربت های مکمل غذایی استفاده کنند.

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از مکمل های ویتامین و کلسیم تعداد شکستگی های ناشی از پوکی استخوان مردان را کاهش داده است و در صورت توقف مصرف آن، هم در مردان و هم در زنان باعث افزایش شکستگی های ناشی از پوکی استخوان شده است. تأثیر منفی کافئین روی تراکم استخوان مردان هم مثل زنان ثابت شده است و به این گروه از مردان توصیه می شود که به فکر تغییر روش زندگی خود باشند.

تأثیر ورزش در پوکی استخوان مردان

ورزش کردن نه تنها برای حفظ تراکم استخوان بلکه برای سالم بودن قلب و عروق به همه مردان توصیه می شود.

منبع: ایران ارتوپد , ویلاگ دکتر فروغ , تبیان نیوز

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ