آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

نقاط ماشه‌ای یا گره‌های عضلانی، به عنوان نقاطی که در عضلات ذوزنقه‌ای بالایی (ناحیه ای که میان شانه و گردن قرار دارد) احساس می‌شوند، نشان از التهاب و سفت شدن مزمن عضلات دارند. این نقاط نشانگر تجمع استرس در بافت عضلانی هستند. عوامل استرس زا که اغلب این نقاط را تحریک می‌کنند شامل استرس‌های فیزیکی مانند کار در پشت کامپیوتر و استرس‌های ذهنی می‌شوند که منجر به سفت شدن گردن و شانه‌ها می‌گردند. این نقاط ماشه‌ای بسیار شایع هستند، اما طبیعی نیستند. اگر درمان مناسبی برای نقاط ماشه‌ای انجام نشود، ممکن است این نقاط باعث بروز مشکلات بزرگتری شوند. برخی منابع حتی ارتباط بین فیبرومیالژیا و تشکیل نقاط ماشه‌ای را برقرار می‌دانند. نقاط ماشه‌ای، بسته به مکان آنها، ممکن است منجر به انواع مختلف درد شوند. به عنوان مثال، نقاط ماشه‌ای موجود در عضلات گلوتئال یا عضلات اجراکننده ممکن است باعث بروز درد در پایین پا همان سمت شوند که مشابه درد سیاتیک است.

تشخیص نقاط ماشه ای شانه توسط پزشک

عدم درمان گره‌های عضلانی در منطقه شانه ممکن است منجر به درد مزمن شانه شده و به مشکلات سلامتی دیگری منجر شود. اگر اقداماتی برای کاهش درد عضلانی انجام داده اید، اما درد هنوز پابرجاست، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید. همچنین، اگر درد شدید شده و تأثیری بر زندگی روزمره و سلامتی شما دارد، باید با پزشک تماس بگیرید. اگر مایلید مطمئن شوید که مشکل شما مربوط به گره‌های عضلانی است و به علتی دیگر نباشد، شرایط خود را با یک پزشک، فیزیوتراپیست یا متخصص بیماری‌های استخوان بررسی کنید. آنها می‌توانند دلایل محتمل درد شما را تشخیص دهند. پزشک با بررسی علت درد ناحیه گره‌های عضلانی شانه، روش‌های درمانی موثر شامل فیزیوتراپی، تمرینات تنظیمی شانه و در صورت لزوم تزریق مفصلی را به بیماران توصیه می‌کند.

درد و محدودیت شانه‌ی ناشی از نقاط ماشه‌ای


معمولاً درد شانه همراه با محدودیت حرکت در مفصل شانه رخ می‌دهد. اگر دلیل آن مشخص نباشد، این عارضه را معمولاً به عنوان “شانه یخ زده” می‌شناسند. در بیشتر موارد، در ابتدا درد شدید است و سپس به تدریج کاهش می‌یابد، اما محدودیت در حرکت‌ها افزایش می‌یابد. نقاط ماشه‌ای در چهار عضله گرداننده سر و آستین واقع شده‌اند و به طور نادرست از این نقاط در درد عضلانی سرپیچی خطرناک صرف‌نظر می‌شود و باعث محدودیت در حرکت می‌شوند.

  • دلایل شایع درد شانه‌ی ناشی از نقاط ماشه‌ای در عضلات گرداننده‌ی سر آستین، شامل هر گونه فعالیتی است که به گردش میانی بازو نیاز دارد، مانند شنای آزاد و پرتاب کردن یک توپ بیس‌بال.
  • فشار ناگهانی قرار داده شده بر روی عضله‌ی شانه، به دلیل یک شکستگی  در استخوان بازو، کشیدگی مفصل شانه یا افتادن فرد بر روی شانه، نیز می‌توانند باعث فعال شدن نقاط ماشه‌ای در این عضلات شوند.
  • همچنین شایع است که پس از انجام عمل جراحی شانه، نقاط ماشه‌ای در عضلات شانه فعال شوند.
  • وقتی که یک نقطه‌ی ماشه‌ای در هر عضله‌ای به کار می‌افتد، با حرکات آن عضله بدتر می‌شود. غیر معمول نیست که شخصی که دارای نقاط ماشه‌ای در عضلات گرداننده‌ی سر آستین است، در بلند کردن دست خود برای شانه زدن موها یا عقب بردن بازو برای پرتاب کردن توپ، دچار مشکل شود. دریافت درمان زود هنگام برای درد شانه و محدودیت حرکات، می‌تواند شدت عارضه را کاهش داده و روند بهبود را تسریع کند.

احساس این عارضه چگونه است؟


درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

یک گره‌ی عضلانی می‌تواند به صورت مداوم، با احساس تیر کشیدن بر بدن شما بکوبد.گاهی اوقات، پس از خیره شدن طولانی مدت به کامپیوتر یا صفحه نمایش کامپیوتر، کاملاً به صورت غریزی، گردن یا عضلات شانه‌ی دردناک خود را مالش دهید. شما یک برآمدگی سخت را در اطراف ناحیه‌ای که مالش می‌دهید، احساس خواهید کرد. آن چیزی که حس می‌کنید، احتمالاً گره‌ی عضلانی است.گره‌ی عضلانی واقعاً یک پدیده‌ی شایع است. حتی ممکن است بشنوید که فیزیوتراپیست‌ها یا ماساژ تراپیست‌ها از آن حرف می‌زنند.این وضعیت به این معنا نیست که عضلات شما به معنای واقعی کلمه پیچ یا گره خورده اند. این وضعیت‌ها ترسناک بوده و در واقعیت با درد بیشتری همراه هستند.در ذات خود، گره‌های عضلانی شما، نتیجه‌ی فیبرهای عضلانی هستند که کشیده شده و ترمیم می‌شوند، اما این فیبرها به صورت گره خورده و سخت باقی می‌مانند، که در نتیجه، به حساسیت و تحریک منجر می‌شوند.گاهی اوقات، وقتی که بر روی آنها فشار می‌آورید، این عضلات هیچ فرقی با عضلات نرمال ندارند. اما در اغلب موارد، برآمدگی‌های نسبتاً سختی احساس می‌شوند.در موارد دیگر، اینها همان جایی هستند که درد و/ یا سفتی وجود دارند.

چگونه می‌توانید با نقاط ماشه‌ای مقابله کنید؟


درمان‌های رایج و مؤثر برای مقابله با گره‌های عضلانی و نقاط ماشه‌ای شانه، به قرار زیر هستند:

استراحت کردن

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

اگر دارای گره‌های عضلانی هستید، اجازه دهید که بدن شما استراحت کند. از هر فعالیتی که باعث به وجود آمدن گره‌ها شده یا درد و ناراحتی را افزایش می‌دهند، انصراف دهید. هر مقدار زمانی را که ممکن است به استراحت اختصاص دهید. این کار می‌تواند شامل خوابیدن بیشتر از مقدار معمول شما یا دراز کشیدن در یک حالت راحت و استفاده از بالش‌هایی برای ساپورت کردن بدن شما باشد.

درمان گرم و سرد

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

استفاده از ترکیب سرد و گرم می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از گره‌های عضلانی شانه کمک کند. سردی به تنگ شدن رگ‌ها کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود باعث کاهش التهاب می‌شود. برای استفاده از سردی، می‌توانید از یک کمپرس سرد روی منطقه دردناک برای ده دقیقه استفاده کنید و سپس آن را بردارید. می‌توانید این فرآیند را تکرار کنید تا تسکین حاصل شود.

گرما به ریلکس شدن و آرام شدن عضلات متقبل و کاهش درد کمک می‌کند. افزایش جریان خون نیز توسط گرما ایجاد می‌شود که بهبودی را تسریع می‌کند. برای استفاده از گرما، می‌توانید از یک پد گرم یا حمام گرم استفاده کنید.

می‌توانید از ترکیب سرد و گرم استفاده کنید یا بهترین روش را بر اساس واکنش بدن خود انتخاب کنید. با توجه به اینکه هر فرد ممکن است به طریقی به درمان سرد و گرم پاسخ دهد، ممکن است نیاز باشد روش‌های مختلف را آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. همچنین، درمان سرد و گرم باید به همراه سایر روش‌های درمانی استفاده شود و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد.

از پماد عضلات استفاده کنید

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

پماد عضلات، به نرم و ریلکس کردن گره‌های عضلانی کمک می‌کنند. شما می‌توانید پماد را دو بار در روز به محل درد بمالید تا با خنک شدن، تسکین ایجاد شود.ممکن است به شخص دیگری برای کمک به مالیدن پماد بر روی نقاط دور از دسترس احتیاج داشته باشید.فرمولی را پیدا کنید که شامل منتول، کپسایسین یا کافور باشد. قبل از استفاده از پماد برای اولین بار، از تکه‌ی تست استفاده کنید. برای انجام این کار، مقدار کمی از پماد را بر روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید. ۲۴ ساعت صبر کنید تا از عدم وجود واکنش مطمئن شوید. اگر بدن شما حساسیت نشان نداد، می‌توانید در استفاده از پماد بر روی دیگر نقاط بدن خود، راحت باشید.

آزاد کردن نقاط ماشه‌ای با فشار

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

این درمان با اعمال فشار به نقاط ماشه‌ای اثر می‌گذارد. یک تکنسین ماهر، فشار را بر روی گره عضلانی اعمال می‌کند تا آن را نرم و آزاد کند. پس از جلسه درمانی، شما باید یک سری حرکات را در خانه انجام دهید. این کار به تقویت و آموزش مجدد عضلات شما کمک می‌کند.

ماساژ درمانی

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

می‌توانید از ماساژ برای درمان گره‌های عضلانی استفاده کنید. ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. این روش می‌تواند عملکرد عضله را بهتر کرده و به شل کردن آن کمک کند. این کار به تسکین درد و کم کردن سختی عضله کمک می‌کند.به خاطر داشته باشید که یک جلسه، معمولاً برای بهبودی کامل کافی نیست. شما احتمالاً به چندین جلسه‌ی مکرر نیاز خواهید داشت. همین که بهبودی مشاهده شد، می‌توانید بین جلسات فاصله بیندازید.چندین نوع ماساژ وجود دارند. نوعی که بیشتر از همه به شما سود می‌رساند، به شدت گره‌های عضلانی شما و ترجیح شخصیتان بستگی دارد. ممکن است که به امتحان کردن چندین نوع متفاوت از ماساژها، پیش از یافتن نوع مورد علاقه‌تان، نیاز داشته باشید.

ماساژ دادن خود

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

در برخی موارد، شما می‌توانید خودتان عضلات دردناک را ماساژ دهید. با تمرکز بر روی مکان گره عضلانی، از انگشتان خود برای ماساژ آرام آن استفاده کنید. هنگام ماساژ، تلاش کنید فیبرهای سفت عضلانی را رها کنید و تنش را کاهش دهید. با آرامی فشاری را بر روی ناحیه دردناک اعمال کنید و با استفاده از انگشتانتان حرکات دایره‌ای کوچک انجام دهید. همچنین، می‌توانید یک توپ تنیس را بین کمر خود و زمین یا دیوار قرار داده و با چرخاندن آرام آن، فشار بیشتری را به گره عضلانی وارد کنید. در همین حال، توپ را به آرامی حرکت داده و فشار را در نقاط تنش اعمال کنید. همچنین، می‌توانید از یک غلتک فوم نیز برای این منظور استفاده کنید.

ماساژ سوئدی

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

این تکنیک ماساژ آرام، برای شما مناسب است در صورتی که دارای تنش زیاد بوده یا نسبت به لمس حساس هستید. ماساژ سوئدی از ضربات طولانی، مالش و حرکات عمیق دایره‌ای استفاده می‌کند. لرزش و ضربه زدن نیز برای کمک به ریلکس کردن استفاده می‌شوند.

ماساژ عمیق بافتی

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

این نوع ماساژ از ضربات نیرومند برای آزاد کردن تنش مزمن عضلات استفاده می‌کند. این ماساژ لایه‌های عمیق‌تر عضله و بافت‌های هم‌بند را هدف می‌گیرد. این ماساژ غالباً برای درمان آسیب عضلانی ناشی از صدمات استفاده می‌شود.

درمان ماساژ ورزشی

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

این تکنیک ماساژ مخصوصاً برای ورزشکاران به کار گرفته می‌شود. این ماساژ می‌تواند برای پیش‌گیری یا درمان آسیب‌ها استفاده شود.

فیزیوتراپی

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

در برخی از موارد جدی، ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در شناسایی علائم زیربنایی گره‌های عضلانی کمک کند. او درد شما را با استفاده از درمان‌هایی که برای شما مناسب است، درمان می‌کند. در فیزیوتراپی، تکنیک‌هایی به شما آموزش داده می‌شود که درد را کاهش داده و از عود کردن آن جلوگیری می‌کنند.

تزریق نقاط ماشه‌ای

درمان نقاط ماشه ای شانه(گره های عضلانی)با تزریق مفصل شانه و ماساژ-

تزریق در نقاط ماشه‌ای یک روش درمانی برای درمان نقاط دردناک عضلانی، معروف به “گره‌ها”، استفاده می‌شود. این گره‌ها زمانی شکل می‌گیرند که عضله قادر به استراحت نباشد و معمولاً در زیر پوست قابل لمس هستند. در زمان تزریق، پزشک یک سوزن کوچک را به صورت مستقیم وارد نقطه‌ی ماشه‌ای بیمار می‌کند. این تزریق شامل یک بی‌حس‌کننده موضعی و یک کورتیکواستروئید است. با انجام این تزریق، نقطه‌ی ماشه‌ای غیرفعال می‌شود و درد آن تسکین می‌یابد. این تزریقات عموماً تنها چند دقیقه طول می‌کشند و بیمار می‌تواند کمی پس از آن کلینیک را ترک کند. یک دوره‌ی کوتاه از این تزریقات معمولاً منجر به تسکین پایدار در درد شانه می‌شود.

عوارض جانبی تزریق در نقاط ماشه‌ای چه چیزهایی هستند؟

یک عارضه‌ی بالقوه‌ی ناشی از تزریق در نقاط ماشه‌ای، درد پس از تزریق می‌باشد. این عارضه نسبتاً غیر رایج است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. این درد معمولاً پس از چند روز به خودی خود برطرف می‌شود. درد، در زمانی که هیچ دارویی به نقطه‌ی ماشه‌ای (توسط سوزن) تزریق نمی‌شود، بیشتر شایع است. یخ، گرما یا داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایپوبروفن یا ناپروکسن سدیم می‌توانند برای این درد پس از تزریق سودمند باشند.اگر یک داروی استروئیدی به نقطه‌ی ماشه‌ای تزریق شود، ریسک انقباض چربی زیر پوست وجود دارد، که یک تورفتگی را در پوست ایجاد می‌کند. این اتفاق در زمانی که فقط داروی بی‌حسی بدون داروی استروئیدی تزریق می‌شود، رخ نمی‌دهد. دیگر عوارض جانبی نادر هستند اما ممکن است در هر زمانی که سوزنی پوست را سوراخ می‌کند اتفاق بیفتند، مثل عفونت و خونریزی.

کشش‌های ساده‌ی شانه

در اینجا ۵ کشش دیگر شانه آورده شده است، که به طور منظم آنها را توصیه می‌کنیم.

تمرین شماره ۱

کشش‌های ساده‌ی شانه

در مقابل یک صندلی یا میز بر روی زمین زانو بزنید و ساعدهای دو دست خود را در بالای سر خود به هم قفل کنید. بازوهای خود را بر روی چیزی قرار داده و قسمت بالای بدن خود را به سمت زمین پایین بیاورید.

تمرین شماره ۲

کشش‌های ساده‌ی شانه

به صورت راست بایستید در حالی که پشت شما در مقابل یک میز یا مبل قرار بگیرد و دست‌های خود را بر لبه‌ی میز یا مبل قرار دهید. به آهستگی کل بدن خود را پایین ببرید.

نکته: از پاهای خود برای کنترل پایین رفتن بدن استفاده کنید. عمل پایین بردن را سریع انجام ندهید.

تمرین شماره۳

کشش‌های ساده‌ی شانه

بایستید در حالی که بازوی شما به سمت بیرون قرار گرفته و ساعد به سمت پایین اشاره کرده و با هم زاویه‌ی ۹۰ درجه را تشکیل داده اند. یک دسته‌ی جارو را در دست و پشت آرنج خود قرار دهید. با دست دیگر خود بالای دسته‌ی جارو را به سمت جلو هل بدهید.

نکته: بسیاری از افراد در عضلات گرداننده‌ی سر آستین شانه بسیار سخت هستند. این حرکت کششی را در آغاز بسیار آهسته و در همه‌ی مواقع با احتیاط بسیار انجام دهید.

تمرین شماره۴

کشش‌های ساده‌ی شانه

در حالت چمباتمه بنشینید در حالی که به سمت لبه‌ی یک در یا ستون قرار دارید، سپس لبه‌ی در را با یک دست گرفته و به سمت عقب خم شوید.

نکته: به سمت عقب خم شده و اجازه دهید که وزن بدن شما، عمل کشش را انجام دهد. بالای کمر خود را ریلکس کرده و اجازه دهید که کمر گرد شده و تیغه‌های شانه از هم جدا شوند.

تمرین شماره۵

کشش‌های ساده‌ی شانه

صاف بایستید و دست‌های قفل کرده‌ی خود را در پشت خود نگه دارید. به آرامی دست‌ها را به سمت بالا بلند کنید.

نکته: در هنگامی که دست‌ها را به بالا می‌کشید، به سمت جلو خم نشوید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ