آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درمان راشیتیسم یا نرمی استخوان

3312_orig

تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

راشیتیسم یا نرمی استخوان  یک بیماری مربوط به رشد استخوان‌ ها است که در نوزادان و کودکان دیده می‌شود. در این بیماری استخوان های کودکان به دلایلی نرم باقی می مانند . این بیماری موجب خمیدگی و رشد ناقص استخوان‌ها و افزایش ریسک شکستن آن‌ ها می‌شود. علت اصلی بیماری راشیتیسم کمبود ویتامین دی است، ولی کمبود کلسیم نیز در آن نقش دارد. راشیتیسم بیش‌تر در کودکان دچار سوءتغذیه شایع است ولی در بزرگسالان نیز دیده می‌شود.

علائم راشیتیسم یا نرمی استخوان

علائم اصلی راشیتیسم شامل خواب آلودگی، شلی و ضعف عضلانی، تاخیر در رشد، پای پرانتزی و مچ دست کلفت است. در حالات شدید، ممکن است شکل قفسه سینه نیز تغییر کند. تشنج نیز از علائمی است که در حالات شدید بیماری مشاهده می‌شود. پزشک معالج پس از معاینه بیمار، از رادیوگرافی استخوان‌ها و آزمایشات خون برای کمک به تشخیص استفاده می‌کند.

درمان راشیتیسم یا نرمی استخوان

درمان راشیتیسم عمدتاً شامل تجویز کلسیم و ویتامین D است. معمولاً زمانی طول می‌کشد تا وضعیت بیمار به حالت طبیعی بازگردد، و این مدت معمولاً چند ماه است. بسیاری از تغییرات شکلی در اندام‌ها مانند پای پرانتزی با درمان دارویی بهبود می‌یابند. در حالات شدید، تغییرات شکل استخوان‌ها ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشند. با این حال، برخی تغییرات شکل استخوانی که در لگن یا قفسه سینه رخ می‌دهند و یا مشکلات قدی که برای بیمار به وجود آمده است، ممکن است برای همیشه باقی بمانند و قابل درمان نباشند.

پیشگیری از بروز راشیتیسم

با انجام اقدامات زیر، می‌توان به طرز قابل توجهی از بروز بسیاری از موارد بیماری جلوگیری کرد:

  • در بچه‌هایی که فقط شیر مادر مصرف می‌کنند، باید روزانه از ویتامین D به صورت قطره مکمل استفاده شود. در صورتی که مادر نیز ویتامین D بیشتری مصرف کند، میزان آن در شیر مادر افزایش می‌یابد.
  • بچه‌ها نیاز دارند تا روزانه دو لیوان شیر مصرف کنند. در نوجوانان، این مقدار باید به روزانه ۳-۵ لیوان افزایش یابد.
  • در بچه‌هایی که حساسیت به شیر دارند، باید کلسیم را از طریق مکمل‌های غذایی به آن‌ها تأمین کرد.

منبع: ویکی پدیا , ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ