آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درمان بدون جراحی شانه یخ زده

1531542

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

1531542

یکی از اختلالات شایع مفصل شانه، سفت شدن یا فیبروز شدن کپسول مفصلی است که به آن شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده گفته می‌شود که در آن حرکات شانه در همه جهات محدود و باعث خشکی شانه می‌شود.

خانم‌ها به‌مراتب بیشتر از آقایان به این بیماری شانه یخ زده مبتلا می‌شوند و شیوع آن در دوران میانسالی و پیری بیشتر از دوران جوانی است و معمولاً این بیماری در دهه‌های پنجم و ششم زندگی رخ‌می‌دهد

درمان شانه یخ زده

بیماری شانه یخ زده معمولاً در عرض دو تا سه سال بهتر می شود ولی برای تسریع در سیر بهبودی و درمان شانه یخ زده درمان های زیر انجام می شود. معمولا درمان  بیماران مبتلا به شانه یخ زده با استفاده از اقدامات غیر جراحی انجام می گیرد. در صورت عدم پاسخ مناسب درمانی، ممکن است جراح شانه تصمیم به استفاده از عمل جراحی بگیرد.

 درمان بدون  جراحی شانه یخ زده

مهم ترین اقدامات  درمان بدون جراحی شانه یخ زده عبارتند از :

در مرحل ابتدایی بیماری شانه یخ زده که بیمار دچار درد است می توان با استفاده از داروهای ضد التهابی و گرم کردن شانه درد را کاهش داد. مهمترین قسمت درمان شانه یخ زده ، نرمش های کششی  مناسب شانه یخ زده است که تحت نظر فیزیوتراپ برای برگرداندن دامنه حرکت به مفصل انجام می شود.

در صورتی که درد شدید در شانه بیمار مانع از انجام نرمش های کششی شانه یخ زده شود می توان با تزریق داروهای حاوی کورتیکوسترویید در مفصل شانه درد شانه را برای چند هفته کاهش داد تا بیمار بتواند نرمش ها را بطور موثرتری انجام بدهد.

در موارد شدیدتر با استفاده از بلوک عصبی درد شانه بیمار را کاهش داده و نرمش ها ی مناسب شانه یخ زده را با شدت بیشتر انجام می دهند.

اگر نرمش های کششی شانه یخ زده  نتوانند بهبودی قابل قبولی در دامنه حرکتی مفصل شانه ایجاد کنند مانیپولاسیون شانه زیر بیهوشی ممکن است کمک کننده باشد.

در این روش درمانی شانه یخ زده پزشک معالج شانه بیمار را در اطاق عمل و بعد از بیهوش کردن بیمار، در تمام جهات با فشار حرکت می دهد. این کار موجب می شود تا چسبندگی هایی که در کپسول مفصلی شانه ایجاد شده آزاد شوند و حرکت شانه بهتر شود.

این روش ها در درمان درد شانه در بیش از ۹۰ درصد موارد موثر است و بعد از انجام آن ها دامنه حرکتی شانه بهبود میابد.

در مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی از بهترین روش های درمانی برای درمان بیماران مبتلا به درد شانه استفاده می شود

برای آشنایی با شانه یخ زده ؛ علت و علائم بر روی لینک کلیک کنید

منبع: همشهری آنلاین    ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ