آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد گردن با انتشار به دست

گ

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

گردن-درد5

علت درد های گردن که به شانه، بازو، ساعد یا دست انتشار پیدا می کنند در بسیاری اوقات تحریک ریشه های عصبی است که از نخاع گردنی خارج می شوند. به این عارضه رادیکولوپاتی گردنی Cervical radiculopathy می گویند و شروع این بیماری با پیر شدن دیسک بین مهره ای است.

تحریک ریشه های عصبی و درد گردن و دست

به قسمتی از نخاع که در ستون مهره گردنی قرار دارد نخاع گردنی می گویند. از این قسمت از نخاع اعصابی خارج می شود که به آن ریشه های عصبی می گویند. این ریشه های عصبی بعد از خارج شدن از نخاع به شانه و بازو و کل اندام فوقانی رفته و حس و حرکت آن را تامین می کنند.

ریشه های عصبی در ناحه گردن به علل مختلفی ممکن است تحت فشار قرار بگیرد و این فشار موجب بروز علائمی مانند درد و اختلال حسی و حرکتی شود.

دلایل درد گردن و دست

نکته بسیار مهم اینست که اتفاقاتی را که ذکر کردیم روندی طبیعی است و کم و بیش در همه انسان ها اتفاق میفتد. اگر از همه افراد بالای ۵۰ سال ام آر آی به عمل آوریم در نصف آن ها تغییراتی را که ذکر کردیم میبینیم با این حال این تغییرات در بعضی افراد موجب بروز علائم می شود و در اکثر موارد بدون علامت باقی می ماند.

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای محتوای آب خود را از دست داده و چروکیده و کوچک می شود. این عارضه را اسپوندیلوز Spondylosos می گویند. کاهش ارتفاع دیسک موجب می شود مهره ها به یکدیگر نزدیک تر شوند. این نزدیک شدن مهره ها موجب می شود سوراخ یا دهانه ای که بین دو مهره مجاور هم و در دو طرف آن ها قرار دارد تنگ می شود. این دهانه ها محل خروج ریشه های عصبی از نخاع هستند. پس به این اعصاب فشار وارد می شود.

با نزدیک تر شدن مهره ها به هم فشار بیشتری به مفاصل بین مهره ها که به آن ها فاست می گویند وارد می شود. این فشار به نوبه خود موجب آرتروز و سائیدگی مفصل می شود. هر مفصلی که سائیده می شود شروع به ساختن استخوان های اضافه در اطراف خود می کند. همچنین لیگامان های اطراف مفصل هم کلفت تر می شوند. مفاصل بین مهره ای هم همین کار را می کنند. این استخوان های اضافی و لیگامان های کلفت شده دهانه بین مهره ای و هم کانال نخاع را تنگ تر می کند.

گاهی اوقات دیواره حلقوی دیسک بین مهره ای بتدریج ضعیف شده و بعد از مدتی پاره می شود. قسمت مرکزی دیسک می تواند از طریق این پارگی که معمولا در قسمت پشتی دیسک است از دیواره آن بیرون بزند. به این روند هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای می گویند. فشار این دیسک بیرون زده هم می تواند روی ریشه های عصبی که در حال خارج شدن از نخاع هستند موجب تحریک ریشه عصبی و بروز علائم شود.

گاهی اوقات رباط هایی که مهره ها را در کنار هم پایدار نگه می دارند بدنبال ضربه پاره می شوند. در این موارد مهره ها ناپایدار شده و نسبت به هم حرکات غیر معمولی را انجام می دهند. این حرکات موجب فشار بر روی ریشه عصبی می شود. ناپایداری مهره ها می تواند در بعضی بیماری ها که موجب شلی رباط های ستون مهره گردنی می شوند (مانند روماتیسم مفصلی) هم ایجاد گردد.

در اسپوندیلولیستزی یک مهره بر روی مهره پایینی سر خورده و به جلو جابجا می شود. این جابجایی غیر معمول می تواند روی ریشه های عصبی فشار بیش از حدی وارد کند.مجموعه این عوامل موجب افزایش فشار بر روی ریشه های عصبی می شوند که در حال خروج از نخاع هستند.

منبع : ایران ارتوپد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ