آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد پشت کمر

کمردرد ناشی از اسپوندیلولیستزی+1

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

[sbu_post_image]

پایین ترین بخش مغز است. دارای ۳ سانتیمتر طول و ۱۰ گرم وزن است. بصل النخاع، نخاع را به سایر نقاط مغز ارتباط می دهد. شکل بصل النخاع به صورتی یک مخروط ناقص است که قاعده ی بزرگ آن بالا و قاعده ی کوچک آن پایین و در پشت کمر قرار گرفته است. مخچه در عقب آن قرار گرفته است. بطن چهارم در این عضو قرار دارد. بسیاری از مراکز حیاتی در این عضو هستند. این عضو نیز دارای ماده ی خاکستری و سفید است. در بصل النخاع مرکز تنظیم تنفس قرار دارد و قطع نخاع در آن باعث مرگ انسان می گردد. در ضمن این عضو مرکز اعمال گوارشی از قبیل: جویدن، بلع، سرفه و استفراغ و نیز مرکز تغییر دهنده ی قطر رگهاست.

مخچه باوزنی در حدود ۱۴۰ گرم در بالاو عقب بصل النخاع قرار دارد. این عضو به واسطه ی ۳ جفت پایه به پشت مغز متصل می شود. مخچه نیز از ماده ای سفید و خاکستری ساخته شده است. ماده خاکستری در خارج مخچه و ماده سفید در داخل آن است. سطح آن صاف نیست و شیارهایی دارد. مخچه در حفظ تعادل بدن و تنظیم انقباض ماهیچه ها دخالت دارد. قطع آن اختلالی در تعادل ایجاد می کند اما اعمال تغذیه ای مختل نمی گردد. اگر آسیب در یک طرف مخچه ایجاد شود، هنگام راه رفتن بدن به همان طرف منحرف شده و باعث درد پشت کمر می شود.

ارتباط مغز با طناب نخاعی و درد پشت کمر

مغز، پیچیده ترین عضو بدن است. بیش از ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی و میلیاردها راه عصبی را در خود جای داده است. بزرگترین قسمت مغز، مخ است. مخ به دو نیمه (نیمکره) تقسیم می شود که به وسیله طنابی از رشته های عصبی به نام جسم پینه ای به هم متصل هستند. لایه ی خارجی (قشر مغز) از بافتی به نام ماده خاکستری تشکیل شده است که پیام های عصبی را تولید و تنظیم می کند. لایه ی درونی از ماده ی سفید تشکیل شده است که پیام ها را انتقال می دهد. مخ، تفکر آگاهانه و حرکت را کنترل و اطلاعات حسی را تفسیر می کند. قسمت های مختلف آن، فعالیت های ویژه ای چون تکلم و بینایی را اداره می کنند. ساختاری در قاعده ی مغز به نام مخچه، وظیفه تعادل، هماهنگی و شکل دادن به وضعیت بدن را بر عهده دارد.

ارتباط مغز با طناب نخاعی از طریق ساقه ی مغز است که کارکردهای حیاتی از جمله تنفس را کنترل می کند. در ناحیه ی فوقانی ساقه ی مغز، هیپوتالاموس قرار دارد که ارتباط میان دستگاه عصبی و غدد درون ریز را برقرار کرده و به تنظیم دمای بدن، خواب و رفتارهای جنسی کمک می کند. مغز به وسیله ی جمجمه و پرده هایی به نام مننژ محافظت می شود. مایع شفاف مغزی- نخاعی مثل یک ضربه گیر، مغز و طناب نخاعی را در برابر آسیب و درد پشت کمر محافظت می کند.

آشنایی با

منبع: کتاب درمان آسان کمردرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ