آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی چهارراه قصر روبروی بانک ملت کوی26(دهش)

درد مهره های گردن

درد مهره های گردن

تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

neck-pain-relief-overload-b

نشستن متمادی بر پشت میز کار آن هم حدود هفت الی هشت ساعت کاری بس دشوار است که اغلب کارمندان به آن مشغول هستند. حال تصور کنید که اگر شرایط محیطی به خصوص میز و صندلی با وضعیت جسمانی فرد مطابقت نداشته و اساسا استاندارد نباشد، چه میزان می تواند در ایجاد درد گردن و ستون فقراتی نقش داشته و در نتیجه بر کارایی فرد نیز تاثیرگذار باشد.

در میان دردهای ستون فقرات یکی از شایع ترین دردهایی که در میان کارمندان و اصولا افرادی که به جهت شرایط شغلی شان مدت زیادی با گردن خمیده کار می کنند بسیار دیده می شود،درد مهره های گردن است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سر هر انسانی حدود چهار الی پنج کیلوگرم وزن دارد. وظیفه تحمل این وزن نسبتا سنگین را مهره های قسمت فوقانی ستون فقرات و ماهیچه های اطراف آن بر عهده دارند.

هنگامی که این بار سنگین به حالت عمودی قرار گیرد این وزن بین ماهیچه ها و مهره ها به میزان مساوی تقسیم می شود ولی در صورتی که به مدت طولانی وضعیتی متفاوت و خمیده به جلو داشته باشد، این فشار وزن بر روی ساختار نسبتا ظریف و کوچک گردن افزایش یافته و در نتیجه دردهای گردنی حادث می شود.

در حالی که حتی با وجود شرایط شغلی نامناسب و فشارهای ناشی از آن نیز شما می توانید با تغییر در عادت های بد نشستن و انجام تمرین های بسیار ساده، در طول مدت کار از بروز مشکلات گردن خود تا حد زیادی جلوگیری کنید

راه های پیشگیری

برای جلوگیری ار درد مهره های گردن هنگام راه رفتن یا نشستن سعی کنید بدن و سرتان را صاف نگه دارید به طوری که سر در امتداد ستون فقرات قرار گیرد.

▪ هنگام کارکردن از خم کردن گردن با زاویه بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد به مدت طولانی خودداری کنید زیرا خیلی از دردهای گردن ناشی از خم کردن مداوم گردن است. مثلا کاربران حرفه ای رایانه که مجبورند ساعت ها در یک وضعیت نامناسب قرار گیرند، بهتر است ارتفاع صندلی شان را با صفحه مانیتور متناسب کنند.

▪ اگر هنگام کار با رایانه مجبورید سرتان را بیش از حد به صفحه نزدیک کنید، احتمال دارد دچار عیوب انکساری چشمی شده باشید و با مراجعه به پزشک و استفاده از عینک یا تغییر نمره آن می توانید مشکل را به راحتی حل کنید.

▪ موقع خواندن کتاب یا روزنامه گردنتان را خم نکنید. روزنامه را بالاتر نگه دارید. به این ترتیب فشار کمتری به گردنتان وارد خواهد شد و می توانید از بروز درد مهره های گردن پیشگیری کنید

▪ بعضی ها هنگام مطالعه با شکم روی زمین می خوابند. در این حالت انحنای ایجاد شده در ستون فقرات پشت و گردن ممکن است باعث درد در ناحیه گردن شود.

images2

▪ بروز گردن درد در دندان پزشکان بسیار شایع است. اگر دندان پزشک هستید، بهتر است نحوه نشستن صحیح را بیاموزید. سعی کنید تا حد امکان به بیمار نزدیک شوید. زاویه فک او را طوری تنظیم کنید که نیاز نباشد تنه خودتان را خم کنید. استفاده از روشنایی و دید غیرمستقیم با آینه اهمیت زیادی در پیشگیری از دردهای عضلانی و درد ناشی از ستون مهره های گردنی دارد.

▪ در انتخاب بالش خود دقت و از گذاشتن بالش های بسیار نرم یا سفت زیر سرتان پرهیز کنید. ارتفاع بالش نباید زیاد باشد زیرا باعث ایجاد زاویه در ناحیه گردن می شود و می تواند مشکل ساز باشد.

▪ در مسافرت های طولانی یا وقتی مجبورید روی صندلی استراحت کنید، از بالش های طبی مخصوص (c شکل) استفاده کنید تا فشار کمتری به گردنتان وارد شود.

▪ حین رانندگی صندلی را طوری تنظیم کنید تا به فرمان نزدیک تر شوید در غیر این صورت مجبور می شوید دستانتان را بیش از حد دراز کنید تا به فرمان برسانید. این کار معمولا به مهره های گردنی فشار وارد می کند و باعث ایجاد در مهره های گردن خواهد شد.

▪ هنگام کار در حالت نشسته چند حرکت کششی انجام بدهید. هر ساعت یکبار از جایتان بلند شوید و قدم بزنید. این کار بازده و کارایی تان را نیز بالا می برد.

منبع : ویستا    بیتوته

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان با دکتر مظاهری مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان در واتساپ